435 läst · 9 svar
435 läst
9 svar
Försening av toalett- och badrumsprojekt – vilka rättigheter har jag?
Hej allihopa,
Min toalett och mitt badrum skulle vara klara den 8 oktober, men de är inte färdiga än. Hantverkaren fortsätter att lova saker men levererar inte. Det känns som att de kanske arbetar med flera projekt samtidigt, men jag är inte säker.
Just nu bor jag i en hyrd lägenhet och väntar på att de ska bli klara. Vet någon vilka rättigheter jag har när det gäller förseningar? Några råd skulle uppskattas!
Tack så mycket!
Min toalett och mitt badrum skulle vara klara den 8 oktober, men de är inte färdiga än. Hantverkaren fortsätter att lova saker men levererar inte. Det känns som att de kanske arbetar med flera projekt samtidigt, men jag är inte säker.
Just nu bor jag i en hyrd lägenhet och väntar på att de ska bli klara. Vet någon vilka rättigheter jag har när det gäller förseningar? Några råd skulle uppskattas!
Tack så mycket!
Vad står det i avtalet med utföraren?ByggNV skrev:Hej allihopa,
Tack så mycket!
Moderator
· Stockholm
· 52 618 inlägg
Om du har en avtalad tidpunkt för färdigställande, så har du rätt till skadestånd för förseningen. Det handlar så om verifierbara kostnader som beror på förseningen. Kan vara hyreskostnad för din "evakueringslägenhet" och liknande. Du kan dra av det på slutfakturan.
Men du behöver kunna bevisa att ett datum är avtalat.
jag har denH hempularen skrev:Om du har en avtalad tidpunkt för färdigställande, så har du rätt till skadestånd för förseningen. Det handlar så om verifierbara kostnader som beror på förseningen. Kan vara hyreskostnad för din "evakueringslägenhet" och liknande. Du kan dra av det på slutfakturan.
Arbete, enligt punkt B, ska påbörjas den X och ska senast vara klart den X
Vid eventuella ändringar och tilläggsarbeten ska kontraktstiden ändras. Läs punkt 7 i de allmänna bestämmelserna.
Det där du citerar betyder att om DU (beställaren) inte betalar i rätt tid så blir du skyldig att betala ränta på det icke erlagda beloppet.ByggNV skrev:
Mer intressant är att ni använt er av nämnda formulär, och att ni avtalat en sist dag för färdigställande.
https://byggforetagen.se/app/uploads/2020/01/hantverkarformularet_17-1.pdf
Har det tillkommit ändringar och/eller tilläggsarbeten? Jag gissar att så inte är fallet, då det i annat fall borde ha nämnts.
Läs punkt 7 och 9 i de allmänna bestämmelserna, om du inte redan har gjort det.
nej det var ingen förändring i kontraktet, bara ett startdatum och ett slutdatumK Kardan79 skrev:Det där du citerar betyder att om DU (beställaren) inte betalar i rätt tid så blir du skyldig att betala ränta på det icke erlagda beloppet.
Mer intressant är att ni använt er av nämnda formulär, och att ni avtalat en sist dag för färdigställande.
[länk]
Har det tillkommit ändringar och/eller tilläggsarbeten? Jag gissar att så inte är fallet, då det i annat fall borde ha nämnts.
för jag häva avtalet ? der sut att jag kanK Kardan79 skrev:Det där du citerar betyder att om DU (beställaren) inte betalar i rätt tid så blir du skyldig att betala ränta på det icke erlagda beloppet.
[länk]