Byggahus.se

Försening av bygge

1. T
    Medlem · 2 inlägg

timpa

Medlem
    Jag har byggt nytt hus med totalentreprenad. Bygget blev 10 veckor försenat. Enligt avtal så har vi rätt till 5000kr per påbörjad vecka som huset är försenat.
    Vi har nu efter slutbesikting diskussioner med entreprenör om slutfakturering. Han vägrar att ersätta oss för förseningen enligt avtalet. Hur gör jag för att kunna kräva dessa pengar av honom/minska min slutbetalning ?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Försening av bygge

Första frågan är ju vad blev det för besiktningsresultat? Dvs finns det något som entrepenören skall åtgärda? Sedan är det också en fråga om infyttning. Om du har flyttat in före slutbesiktningen, så jämkas ofta vitet mot värdet av din förmån att bo i huset. Exakt vilket lagrum som används i det läget vet jag inte men i princip så äger entrepenören huset fram till slutbesiktningen, och har du flyttat in så har entrepenören rätt till hyra frma till slutbesiktningen.

Entrepenören måste ju rimligen ha någon form av argument för varför du inte skulle vara berättigad till vite. Ofta så finns det undantagsparagrafer i kontraktet i stil med att slutdatum gäller inte om det är för dåligt väder vid vissa moment av bygget. Eller att om förseningen beror på att ni gjort sena ändringar så gäller heller inte vitet.

Håll lite koll på exakt vilka argument som byggaren framför, dokumentara detta ex. genom minnesanteckningar, det kan vara bra att ha som bevis om entyrepenören i ett senare skede ändrar sin argumentation att bättre passa in med ev. undantagsklausuler.

Kontakta jurist, bra ställe att börja kan vara villaägarförbundet som ställer upp med viss gratis juridisk rådgivning till medlemmar (och det kan man bli per telefon när man ringer för rådgivning).

3. T
    Medlem · 2 inlägg

timpa

Medlem

Tack!
    Vi flyttade in 10 veckor försent. Efter det tog det 4 veckor till innan slutbesiktning då de hade en del extra saker att färdigställa.
    Vem står för kostnaden för en jurist? Kan man få ersättning från hemförsäkring?

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Anledningen till att jag frågade om det fanns några besiktningsanmärkningar, är att om byggaren fortfarande har saker som skall åtgärdas så är din situation lite känslig. Men i annat fall så borde det bara vara för dig att dra av vitet från slutfakturan och låta byggaren fundera över om han skall lagsöka dig.

Om ni däremot fortfarande har saker som skall åtgärdas så gäller det ju att hålla byggaren på gott humör. Alternativt ställa in sig på fullt krig (dvs förutsätt att det aldrig blir åtgärdat, ev. låta annan byggare färdigställa på hans bekostnad etc). Och även om 50 000 är mycket pengar så är det inte värt ett fullt krig.

I nuläget så bör ni inte behöva blanda in någon jurist som ni betalar, gratisrådgivning eller i värsta fall någon enstaka timme bör räcka för att klargöra om ni har helt rätt eller om det finns risk att byggaren skulle kunna vinna en lagsökning mot er.

Om det går så långt att ni faktiskt behöver en jurist till full taxa, så är självrisken på er försäkring så hög att jag skulle inte riskera det. Ett fullfjädrat mål i rätten kostar så mycket mer än de 50 000 det gäller så att man måste vara tvärsäker på att vinna om man skall riskera rättegångskostnader. Ett annat forum där ni kan få hyffsat proffesionell rådgivning gratis är kommunens konsumentvägledare. Fördelen med villaägarförbundet är att denna typ av frågor får dom troligen typ 10 om dagen, så dom behöver inte fundera så mycket på vad svaret skall bli.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.