Byggahus.se

Försenat tillbygge

1. J
    Medlem · 4 inlägg

jolsta

Medlem
    Har lite problem med min entreprenör som skulle göra ett tillbygge till ett fritidshus som vi köpte i våras. För det första blev bygget försenat. Slutbesiktningsdatum satt till 15/9 och det är inte gjort ännu. I kontaktet stod att slutbetalning skulle ske på stomresningsdagen, men vi fick aldrig någon faktura då. Har fortfarande inte fått någon faktura?!

Till historien hör också att vi flyttade ut i den redan befintliga delen av huset den 1/10 för att hålla nere kostnader.

Nu hotar byggarn med att begära ränta från stomresningsdagen till nu??
    * Är detta verkligen rimligt?

Kontraktet är ett standard ABS 05 där det uttryckligen står att vi ska faktureras när åtagandet är slutfört.

* Hur mycket kan man räkna med att dröjsmåls skadeståndet borde hamna på?

Har inte varit annat är problem från start!!

MVH Jolsta

2. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Re: Försenat tillbygge

Kan inte säga att det är annat än otroligt!!

Vad e det med alla byggare nu för tiden >:( Nä jag ska nog bli snickare och lurendrejare i mitt nästa liv det verkar vara ett toppen yrke >:(

Nä fy f-n skulle aldrig kunna bete mig så mot mina medmänniskor

Förlåt men jag kunde inte låta bli :'(

3. G
    Medlem · 420 inlägg

goerana

Medlem

Skyst att dra alla över en kam....

///Goerana >:(

4. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

I det läge man är i nu drar jag 99% över samma kam Den 0,1% som finns och kanske e rättvis på alla vis, men denna har jag inte träffat ännu >:( Och synd är väll det.. Den dagen jag träffar en ärlig och bra snickare så ska jag genast skriva in den personen på det här forumet, och applåden i tidningen.. Sen är det till 90% av allt som man hör och läser så är det förseningar, fuskbyggen, fördyringar, lögner och lurendrejare..

Sen dom som nu känner att dom är ärliga och rättvis noga mm behöver ju inte ta åt sig det e ju ett fritt land än så länge ;) mvh// Lite halvbitter just nu ;)

5. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

För att kunna kräva betalning måste det finnas en faktura.
    Betalning skall ske när utställaren begär och när det fakturerade arbetet är utfört.

De sista 10 %-en av kontraktsbeloppet vid en småhusentreprenad får innehållas till dess godkänd slutbesiktning genomförts om det överenskommits att en sådan skall göras.
    Annat, för beställaren sämre villkor är ogiltigt eftersom konsumenttjänstlagen, som stipulerar detta (52 §), är tvingande till konsumentens förmån.
    Avtalsvillkor som är bättre för konsumenten, t.ex. att allt skall betalas när arbetet är slutfört och besiktigat, är tillåtna.
    Kvarstår fel vid slutbesiktningen har konsumenten rätt att innehålla motsvarande vad det kostar att åtgärda felen, tills åtgärd skett.

Dröjsmålsräntan är f.n. 10,5 % på årsbasis. Något annat "skadestånd" kan inte förekomma vid sen betalning.

Entreprenören har ansvaret för entreprenaden fram till dess slutbesiktning sker.
    Sker denna inte på avtalad tid är entreprenören i dröjsmål. Om detta inneburit direkta merkostnader för beställaren har denne rätt till ersättning motsvarande dessa kostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.