1 775 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Försenat bygge. Mitt fel enligt företaget.
Liknande ämne dyker ju upp då och då men vill gärna ha era åsikter på vad jag kan göra.
Lite bakgrund.
Vi gör om ett garage till Attefallare (för att hyra ut) och kontraktet är ABS 09 (vilket inte säger mig så mycket). Ska vara färdigt 30/3. 3000kr i vite för varje påbörjad vecka efter det. Mitt ansvar vara att köpa in kök, vitvaror, badrumsmöbler etc. Inget datum i kontraktet då mina inköp ska vara på plats.
Kommer ta minst 2 veckor innan det är färdigt och jag frågade precis företaget vad som gäller angående vitet och fick till svar att förseningarna till stor del beror på att mina saker inte funnits på plats då rörmockare/elektriker varit på plats och det därmed har dragit ut på tiden. Den s.k. projektledaren har under 4 månader som bygget pågått aldrig mailat/ringt eller hört av sig på annat sätt. Jag har aldrig fått ett datum då kök, vitvaror etc ska finnas på plats från projektledaren.
Vad kan man göra?
Om jag skulle gå till ARN eller domstol skulle byggföretaget knappast ha något att komma med eftersom kommunikationen från deras håll varit minst sagt bristfälligt. Eller? Måste jag kunna bevisa att jag frågat dem om när mina saker måste vara på plats? För mig är det projektledarens jobb att se till att alla saker är på plats när de behövs och se till att berörda parter vet om det.Vi förlorar ju hyresintäkter för varje vecka som går.
Lite bakgrund.
Vi gör om ett garage till Attefallare (för att hyra ut) och kontraktet är ABS 09 (vilket inte säger mig så mycket). Ska vara färdigt 30/3. 3000kr i vite för varje påbörjad vecka efter det. Mitt ansvar vara att köpa in kök, vitvaror, badrumsmöbler etc. Inget datum i kontraktet då mina inköp ska vara på plats.
Kommer ta minst 2 veckor innan det är färdigt och jag frågade precis företaget vad som gäller angående vitet och fick till svar att förseningarna till stor del beror på att mina saker inte funnits på plats då rörmockare/elektriker varit på plats och det därmed har dragit ut på tiden. Den s.k. projektledaren har under 4 månader som bygget pågått aldrig mailat/ringt eller hört av sig på annat sätt. Jag har aldrig fått ett datum då kök, vitvaror etc ska finnas på plats från projektledaren.
Vad kan man göra?
Om jag skulle gå till ARN eller domstol skulle byggföretaget knappast ha något att komma med eftersom kommunikationen från deras håll varit minst sagt bristfälligt. Eller? Måste jag kunna bevisa att jag frågat dem om när mina saker måste vara på plats? För mig är det projektledarens jobb att se till att alla saker är på plats när de behövs och se till att berörda parter vet om det.Vi förlorar ju hyresintäkter för varje vecka som går.
Håller med Stefan. Rimligtvis borde sakerna vara på plats vid byggets början. Tycker också att du själv borde kollat med pprojektledaren, särskilt eftersom du vill hyra ut snabbast möjligt. Kan iofs tycka att projektledaren också borde hört av sig. Men därifrån till att de är skyldiga att betala vite är det långt
När kom sakerna? Sista veckan i mars, eller?
När kom sakerna? Sista veckan i mars, eller?
Det mesta var på plats i slutet av mars men de hade inte kommit så långt att de kunde installera sakerna direkt. Det finns inte heller plats att förvara alla saker i själva byggobjektet och därför kunde jag i alla fall inte ta hem sakerna tidigare.
Jag skulle nog se det som att både firman och du är lika ansvariga för att det drar ut på tiden. Ni får helt enkelt komma överens om ett nytt datum då allt ska vara klart.
En del av byggarens svar beror nog på att du frågade "vad som gäller" dvs öppet för förhandling och byggaren tar chansen att undkomma och säkra vinsten
.Varför skulle din uteblivna fråga om tidpunkt vara till byggarns fördel men inte tvärtom?
Själv är jag lite allergisk mot viten för att byggare antingen skiter i betalningen, inte förstår / har råd med vitet, kommer att fuska sig ikapp eller höja offerten pga risken.
Kolla med konsumentrådgivare i er kommun hur dom ser på ert avtal/ situation.
.Varför skulle din uteblivna fråga om tidpunkt vara till byggarns fördel men inte tvärtom?
Själv är jag lite allergisk mot viten för att byggare antingen skiter i betalningen, inte förstår / har råd med vitet, kommer att fuska sig ikapp eller höja offerten pga risken.
Kolla med konsumentrådgivare i er kommun hur dom ser på ert avtal/ situation.
Moderator
· Stockholm
· 53 058 inlägg
Om firman har haft ett uttalat projektledaransvar/samordningsansvar i avtalet, så borde firman ha "samordnat" även din leverans. Men då skulle borde du nog ha avtalat om tider för din leverans också. Annars kan ju proj ledaren ringa dig och meddela att nu om 30 minuter måste köket finnas på plats, annars börjar det kosta stilleståndsersättning.
Liknande trådar
-
Husbygge kantat av byggfel och stridigheter med känd hustillverkare
Artikelkommentarer -
Trasigt och fel fönster till bygge, vem står för merkostnaden?
Juridik -
Altanbygge-Ta upp trall efter felskruvning
Byggmaterial & Byggteknik -
Försenat husbygge med 8 mån. Vilka rättigheter?
Juridik -
Felanmälan till kommunen om fallna träd utanför tomt som ledde till upptäckt av svartbygge?
Bygglov