Byggahus.se

Försänkt eluttag

2k läst  8 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Jag bygger en mellanvägg och ska sätta in några eluttag. Jag undrar om någon har koll på om det finns några försänkta eluttag som man kan sätta i typ dubbeldosa så att det kommer jäms med väggen så att tex en möbel inte behöver stå en bit från väggen om man inte behöver ha en kontakt i uttaget.

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Två enkla elko envägsuttag i en dubbelram. Det finns även trevägsuttag för dubbeldosa. Är lite osäker om trevägsmodellen finns ojordad.

3. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    • Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 5
    Kan man inte försänka en bit av en sån list som man brukar ha i kontor? Då borde man kunna nå närmare, oavsett antal uttag (och även nätverksuttag etc.).

5. M
    Husägare Nivå 10
    Om du monterar ett sådant uttag som Hojte länkar till i befintlig vägg+ att du sätter en extra gipskiva utanpå väggen så borde du få uttaget jäms med väggen.
    Det blir kanske inte snyggt men infällt jäms med i alla fall.:confused:

6. M
    Medlem Nivå 1
    Tackar Hojte
    Precis vad jag var ute efter. Förstår inte att det var så svårt att hitta det. Borde vara jätteintressant. Hur många byråer etc står inte några cm från väggen för att det råkad sitta en kontakt just där.

7. M
    Medlem Nivå 5
    Du kan ju också placera ett vanligt vägguttag ända nere vid golvsockeln om utrymmet under möbeln tillåter det.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det enklaste är ju att inte sätta uttaget just där du tänker ha byrån.

9. T
    Medlem · Nivå 10
    Att det är svårt hitta idag beror på säkerjetsregler och att passa i standarddosor. Det fanns nästan platta ojordade vägguttag utan petskydd för 40 år sedan. Ett sådant utan "brunnar" och petskydd är inte tillåtet att sälja idag. Sedan tillkommer krav på skyddsjordade vägguttag vid all nyinstallation idag.

Om du har så trångt ett ställe , då kan vara bättre att tabort det aktuella vägguttaget eftersom du inte får in en stickkontakt.