Byggahus.se

Försämrat tryck i stugans dusch

800 läst  14 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har fått lite problem med trycket i vattentillförseln i stugan. Både dusch och trädgårdsslang spolar nu klart mer slött än tidigare. Undrat på om det kan vara dåligt med grundvatten i brunnen (djupborrad) men eftersom vi knappt vistats här sedan förra sommaren känns det inte så sannolikt. Vatten kommer iaf men som sagt bara trögare än vanligt. Något som dock gör mig mer fundersam är varför det kommer vatten trots att elen till pumpen är avstängd? Vad jag mins så har det aldrig varit så tidigare.

Bifogar bilder på systemet.

Vad kan det finnas för förklaringar/åtgärder till detta? Tacksam för svar.

/J

2. J
    Medlem · Nivå 7
    Var är borrhålet, det kan vara självtryck från hålet, vatten ytan står högre än kranarnas placering är det bra tryck på manometern så är det säkert skit i någon sil, finns nog ett filter på tappkranarna och på infarten på duschblandaren

3. K
    Medlem Nivå 1
    Hålet är en bit ifrån och nedanför golvets placering. Trädgårdsslangen mynnar 10m snett nedanför borrhålet men har funkat bra förut. Duschblandare är ny sedan i våras så där borde det inte vara smutsigt. Och om det skulle vara smuts där borde ju inte trädgårdsslangen påverkas?

4. J
    Medlem · Nivå 7
    Står pumpen lägre än ytan i hålet så kan det rinna, och det med slangen så blir det nog en hävertfunktion så det kan rinna även om pumpen inte går, det med dåligt fart på vattnet är nog något annat, har du koll på vilken tryck som är ca 4,5 bar vid stopp pump. Kolla hur mycket förtryck du har i kärlet, ska vara ca 1,9 -2,0 bar med tomt kärl är det för lite luft i det så kan det bli lite lustigt med vattenförningen

• Laddar…
  5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Lite svårt också att läsa av ett riktigt värde på trycket, när manometern verkar vara felaktig. För inte har du väl mer än 6 bar ?

6. K
    Medlem Nivå 1
    Ok. Hur kollar jag det? Mätaren är i princip konstant som på bilden?

7. K
    Medlem Nivå 1
    Det verkar så, ser ut som över 6. Den rör sig inte nämnvärt mycket vi vattenpåslag.

8. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Men om du stänger kranen på inkommande vatten och därefter öppnar t.ex en kökskran eller tvättställsblandare, så måster ju trycket minska och vattnet sluta rinna efter en stund. Börja där och om det sedan kommer vatten när du öppnar tilloppet, så fortsätt med att dra ur/ slå ifrån säkringarna till pumpen, för en kontaktor kan ha hängt sig i slutet läge, så att pumpen defacto går hela tiden ( dock långsökt då det finn huvudbrytare också ).

• Laddar…
  9. K
    Medlem Nivå 1
    Förlåt min okunnighet nu.

Höger röd spak går ut till vattenslang och vänster röd vred till dusch, som i stängt läge stoppar flödet till dusch, men nanometer visar oavsett samma tryck. Ser ingenstans man kan stänga av inkommande vatten?

Med vattenslang (25m) fyllde jag en 50L dunke med strömmen avstängd till pump? Ingen märkbar tryckförändring där heller.

Jag skall pröva plocka isär kranen till slangen om det kanske kan vara stopp där som påverkar. Men det borde ju ändå inte komma så mycket vatten med pumpen avstängd?

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Antar då att " inkommande" är den blå slangen d.v.s den kommer direkt från pumpen. Är den blå " kranen" då en säkerhetsventil ?. Om så, så kan man ju stänga av vattnet till trädgårdsslangen och även den till duschen/ varmvattenberedaren. Därefter släppa på trycket med hjälp av säkerhetsventilen. Om pumpen är avslagen och inget annat är inkopplat på den blå slangen, så borde trycket sjunka mycket fort ( p.g.a. avsaknad av luftkudde).
    Kanske jag missat något t.ex. var sitter hydroforen inkopplad ? Är det kanske så att det finns en svart slang, som kommer från pumpen och den blåa går till hydroforen? Om så är fallet, så kommer det nog ganska mycket vatten ( typ 10-70 l ) ur säkerhetsventilen innan trycket sjunker. Vet du hur stor hydroforen är?

Redigerat 7 jun 22:38
  11. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.

Fetstilta. Jo, så är det. Den tjocka svarta slangen kommer från pump och saknar vad jag vet kran för avstängning. Och till höger om nanometern sitter som du säger en ventil. Hydroforen (blå slang) är på drygt 50-60L skulle jag tro. Har jag förstått rätt i att säkerhetsventilen tömmer vatten och inte luft?

12. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Säkerhetsventilen släpper ut vatten ( bör finnas ett rör, som leder till golvbrunn e.likn. ). Med rätt luftmängd i hudroforen och avstängd pump, bör du räkna med att det kommer c:a 1/3 till 2/3 av tankens rymd ut ur ventilen.
    I takt med att vattnet tas ut, så ska ju trycket sjunka och det ska visa sig på manometern om dem inte är trasig ( vilket jag tror).

13. K
    Medlem Nivå 1
    Testade nu och vatten sprutar, men det saknas rör så vattnet går rakt ur mot väggen. Tappningsröret till golvbrunn finns men görs med annan kran från/på värmaren.

Antar att jag får sätta en hink eller liknande bakom säkerhetsventilen för att skydda omgivande väggar och dyl. Alltså stänga av allt och släppa på säkerhetsventil?

14. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Att jag föreslog urtappning med säkerhetsventilen var bara för att isolera den aktiva kretsen, så mycket som möjligt. Du kan naturligtvis även tappa ur via trädgårdsslangen med öppen ventil dit, men då blir ju det undersökta delen av anläggningen lite större. En möjlighet, som jag nog själv skulle prova, är att öppna trädgårdsslangens munstycke/spridare fullt och sedan reglera vattenuttaget med kranen/ handtaget till höger i bild, medans man studerar tryckmätaren och även lyssnar efter när tryckkontakten slår till. Låta trycket gå ner till 0 och sedan kolla att luftenmängden i hydroforen är rätt.

15. L
    Husägare · Nivå 14
    Har jag missat nått?
    Om både arbetsbrytare är från skall vatten sluta rinna efter en stund.
    Med kranarna öppna skall tryckmätaren stå på 0 kp annars är det fel på mätaren!
    Kontrollera trycket i hydropress under den svarta locket, där sitter en vanlig bildäcksventil, det står på en skylt vad förtrycket skall vara 1,5-2 kp.
    När man pumpar in luft så kommer det ut mera vatten ur kranarna fortsätt till det slutar att komma vatten och till du har minst 1,5 kp i hydropress. Det finns flera billiga tryckmätaren på Biltema.
    Stäng alla kranarna och starta pumpen.
    Tryckmätaren skall "hoppa" upp till 1,5 eller det förtrycket du just pumpat hydropress till med luft, och därefter sega sig upp till c:a 4 kp. Där tryckmätaren slår ifrån.
    Lycka till.