Byggahus.se

Försäljning av SEMKO 17

1. Mikael_L
    Medlem · 40 103 inlägg
    Du kan vrida och vända hur mycket du vill. Men själv anser jag att prylen ifråga har tagit ihjäl allt för många människor för att strunta i att försöka få bort även de sista exemplaren i samhället.

I rollen såsom elektriker försöker jag alltid få bort så många semko17 jag kan, men jag kan ju inte tvinga någon kund att ta bort (däremot kan arbetsmiljöverket tvinga, om kunden ifråga har anställda), jag kan dock vägra att sätta upp nya eller reperara gamla (vilket jag också vägrar).

Jag kan också utan problem bjussa på arbetet att ta bort ett gammalt semko17 och kan t.o.m tänka mig att bjuda på arbetet att byta ut till ett CEE ifall det är ett snabbt, lätt, arbete med bytet. Allt som oftast är det dock inte så enkelt att jag kan bjuda på det, problemet är att det alltför ofta är 4-ledarkabel till det gamla.

2. D
    Besserwisser · E · 14 630 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Ja, man får sälja dem. Men inte i syfte att de ska användas till nätspänningsanslutning.

3. G
    Medlem · 158 inlägg

GoGetLost

Medlem
    Nej, det får man inte. Missade du de tidigare posterna?

Det är förbjudet att sälja, tillhandahålla, hyra ut eller på annat sätt överlåta anslutningsdon utförda enligt provbestämmelserna i SEMKO 17-1952. Detta gäller även reservdelar till dessa anslutningsdon.

4. E
    Medlem · 4 019 inlägg
    Dumheter!
    Glöm inte byta mot trasiga säkringar först om du ska ha hängslen och livrem.
    Kan väl inte du rå för ifall du råkar stöta vid något med axeln.

• Laddar…
  5. D

Daniel 109

Besserwisser
    Läs lagen i stället, det är den som gäller.

6. E
    Medlem · jämtland · 19 927 inlägg

elmont

Medlem
    Är det så att alla regler/bestämmelser när det gäller el/artiklar är lagstiftning??? Hur kan då Elsäkerhetsverket utfärda säljförbud på en mängd saker varje år?

7. D

Daniel 109

Besserwisser
    Har du något sådant att hänvisa till? Det som länkats här är en informationstext.

8. G
    Medlem · 158 inlägg

GoGetLost

Medlem
    Länka den då :)

9. K
    Medlem · 6 inlägg

kip_70

Medlem
    Jag undrar hur många av alla ni som hänvisar till att Semko 17 donen är livsfarliga har råkat ut för något själv eller känner någon som gjort det. Får ofta intrycket att det är lite yngre generation som hänger upp sig på dem. Visst de var inte perfekta, saker kunde hända, men som elektriker i 50 år varav 7 på ett varv med reparationer på fartyg har jag aldrig varit med om någon incident. De användes till provisoriska utsugningsfläktar där stiftet togs bort så man kunde fasvända lätt och smidigt (3-poliga) skarvarna låg på fartygsdäcken i ur och skur, täckta med snö etc. ändå inga olyckor.
    Ganska märkligt med tanke på hur farliga de är så de MÅSTE bort.
    En CEE som har smält på grund av dåligt spända ledare eller annat är inte ofarliga.

10. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 665 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Jag hade en lärare på gymnasiet som tidigare arbetat som svetsare. Han hade kopplat ihop en svets med en felkopplad skarvsladd, där någon satt en fas på jorden i höljet. Han var ganska tydlig med att vi "när vi kom ut i verkligheten" skulle vägra arbeta på arbetsplatser där det fanns Semko.

Edit: han hade alltså hållit den korrekt jordade svetshandsken i ena handen och plockat upp den felkopplade sladden med den andra, och fått en rejäl kyss.

11. A
    Medlem · Halland · 834 inlägg

alfista

Medlem
    En smed jag känner fick en smäll någon gång på sjuttiotalet, strömgenomgång mellan handske och en regnvåt gräsmatta. Han jobbade ensam, men turligt nog fick någon syn på vad som hände och vidtog av resultatet att döma rätt åtgärder men utgången ansågs inte helt given när han kom in till sjukhus.

• Laddar…
  12. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 900 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Kusin kopplade in en hö transportör i regn med semko 17 don och blev medvetslös och fick åka ambulans in.
    Efter det byttes alla semko17 don ut fort.

• Laddar…
  13. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 364 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Javisst har jag träffat folk som har det (även elektriker). Det säger dock inte nödvändigtvis så mycket.

Men några observationer tycker jag är på sin plats.

Att det är de yngre som är mera på hugget beror bla på att Semko-donen är OK (nåja, mera OK) så länge de är hela. Men de går sönder på trista sätt, och ju äldre de blev desto fler gick sönder (strömförande hölje/jord). Så det är inte för inte som de inte ansågs lika farliga "förr". De var inte lika farliga då. De hade inte hunnit bli det..

Sedan så har vi en annan inställning till elsäkerhet idag. Det syns också i statistiken. Och det är här som Semko-17 donen blir extra intressanta. När vi fick bort mycket av andra tveksamheter så låg Semko-17 donen kvar i statistiken under lång tid. Så sent som i slutet av nittiotalet så dog det i genomsnitt en (bonde...) om året pga strömgenomgång orsakad av trasiga/felaktiga Semko-17 don.

Med de siffrorna så var de de i särklass farligaste grejjorna som var kvar på marknaden. Det fanns inget systematiskt kvar som låg ens i närheten.

Vilket leder oss till farligheter och hur stor risk vi faktiskt är villiga att ta. En person om året är en förhållandevis hög risk när den orsakas av en så simpel (och ändå inte vanlig) orsak. Så att man inte nödvändigtvis själv känner någon som råkat ut, eller har råkat ut själv, säger inte så mycket. Det är en ganska extrem tröskel.

Vi hade exv. inte bilbälte på oss som barn, och det syntes tydligt i statistiken, därmed inte sagt att någon av ungarna jag umgicks med dog på det viset. Eller att åka bil utan bälte överhuvudtaget, eller åka bil... Eller klättra i berg för den delen. (Nåja, där har jag iofs själv grafiska erfarenheter, men de flesta har det inte. Därmed inte sagt att det är helt ofarligt.)

Så även om brända CEE-don inte heller är bra, så är de, rent statistiskt, mycket bättre än Semko-17-donen.

• Laddar…
  14. E
    Medlem · 4 019 inlägg
    Jaja. Men nu för alla av kräftan istället.
    Det är ju inget skoj.

15. snaggletooth
    Medlem · F · 5 137 inlägg

snaggletooth

Medlem
    Självklart finns ingen lagtext som explicit förbjuder Semko 17, det handlar om att myndigheten STEV (numera ESV) en gång i tiden, ca 1989, tog detta beslut.
    Förmodligen stöder dom sig på förordningen om elektrisk materiel, du får själv rota i detta om du vill gå vidare, men jag tror att du kommer gå bet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.