25 225 läst · 124 svar
25k läst
124 svar
Försäljning av SEMKO 17
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
HSP skrev:Inte för att vara petig, Brandskyddsföreningen utfärdar inga lagar. de hänvisar inte till någon lag i texten.
De har däremot ett stort ekonomiskt intresse, eftersom brandskyddsförreningen ägs av försäkringsbolag,
Köpa eller sälja det är väl ofarligt. Det finns samlare mm. (vad eventuell köpare ska göra med grejerna vet faktiskt bara köparen)
Om det står i någon lagtext, om överlåtelser eller försäljning i privat syfte så tror jag inte på det förräns jag läser det. Finns det en lag gäller det förmodligen försäljning i kommersiellt syfte .
Där emot är jag säker på att de inte får installeras & skulle aldrig göra installera ett själv. så jag ser inget problem.
Största "idioten" är väl de som kopplar in skiten.
Om det är 4-ledare framdraget till uttaget som man kör vedkapen på. sätt upp ett CEE 3p+PE
och montera rätt stickpropp och hona på skarvkabeln om man envisas att köra med 4-ledare
[bild]
Om du läser texten i inlägg 2 och läser paragraf 3 i länken i inlägg 4 så får man inte överlåta icke godkänd materiel.
Protte
Paragrafen kan visserligen tolkas som att det är förbjudet att överlåta OCH installera icke-godkänd materiel, dvs att bara överlåtelse skulle vara tillåtet. Jag misstänker att det inte är avsikten men det olyckligt formulerat.prototypen skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Det beror ju lite på vad du menar med "idioter", men om du korrelerar idioti med intelligens så som den mäts med intelligenstest så är det faktiskt tvärtom!elmont skrev:
Det här är en ganska spännande effekt. Om man använde samma siffror som 1997 i ett känt test i USA så skulle medelvärdet 1932 varit 80. Det gör att av dåtidens testade som ansågs medelintelligenta så skulle vi idag anse att en fjärdedel hade ett mentalt handikapp.
Om denna effekt kan tillskrivas att folk som inte förstår elektricitet i större utsträckning inte kunna föra sina gener vidare (tidsperioden sammanfaller ju väl med elektricitetens införande), det låter jag vara osagt.
Värt att notera är också att just ordet "idiot" blev populariserat för att få ett värdeneutralt medicinskt begrepp för personer med ett svårt mentalt handikapp: "The term "idiot" was used to refer to people having an IQ below 30." Men sedan gick det som det alltid går. Vanligt folk började använda termen och sedan så hade det snart samma negativa klang som alla andra termer före det.
Dom IQ tester som man kan hitta lite här och där ger jag inte så mycket för, resultatet är till stor del beroende på bakgrund. Typ utbildning, livserfarenhet, mm (som ju inte har nått direkt samband med intelligens att göra) så att folk blir bättre på att klara testerna är ju inte så konstigt då utbildningen på alla nivåer torde ha en betydligt högre nivå i dag.
Så resultaten av testerna kanske till största delen beror på hur dom utformas än på hur intelligensen verkligen förändras.
Personligen tror jag att vår intelligens inte blivit högre på mycket lång tid (tiotusentals år) men att vår kunskapsbas förändrats mycket under resans gång.
Däremot tycker jag mig se en tendens till att människor tycker sig vara "smartare" än dom tidigare generationerna och det tycker jag tyder på en lite tillbakagång på intelligensnivån.
Så resultaten av testerna kanske till största delen beror på hur dom utformas än på hur intelligensen verkligen förändras.
Personligen tror jag att vår intelligens inte blivit högre på mycket lång tid (tiotusentals år) men att vår kunskapsbas förändrats mycket under resans gång.
Däremot tycker jag mig se en tendens till att människor tycker sig vara "smartare" än dom tidigare generationerna och det tycker jag tyder på en lite tillbakagång på intelligensnivån.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Ja, hur säger man det här artigt? Jag kör rakt påelmont skrev:Dom IQ tester som man kan hitta lite här och där ger jag inte så mycket för, resultatet är till stor del beroende på bakgrund. Typ utbildning, livserfarenhet, mm (som ju inte har nått direkt samband med intelligens att göra) så att folk blir bättre på att klara testerna är ju inte så konstigt då utbildningen på alla nivåer torde ha en betydligt högre nivå i dag.
När man studerar Flynneffekten så ser man t ex till mönstringsprov, som är likadana över lång tid. Om dessa hade en stor kunskapsdel, så borde resultatet snarare bli sämre över tid, allteftersom förhållandena i samhället ändrades. Ett som gjordes på trettiotalet kunde säkert framgångsrikt ha med en massa frågor om hur man spänner för en häst. Ingen skulle klara dessa idag.
Men resultatet är som sagt tvärtom.
3 § Den som för användning, börjar paragrafen medprototypen skrev:
Det tolkar jag som, kommer materielet inte användas dvs. installeras så får man köpa eller sälja detta.
Hur ska annars en skrotfirma få köpa in detta "elskrot" som fragg om det inte får säljas eller överlåtas?
Skulle tro att Grottan menar delen kring anslutningsdon. Så att byta CEE-don eller Perilex <= 16 A är ok, dock med förbehållet lika utförande så inget byte mellan olika typer.
Blev lite förvirrat här pga raderat tidigare inlägg.
Blev lite förvirrat här pga raderat tidigare inlägg.
Redigerat:
Man kan ju alltid ge donen en kyss med släggan innan dom går till återvinningen.HSP skrev:
Ska förresten göra det med mina, det ligger några stycken i en låda.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Starten för denna tråd var denna auktion http://www.tradera.com/item/343338/219134032/trefas-forgrening-
Så fort den var avslutad så lades den upp igen av Bengt så nu finns den ute i 2 veckor till.
Jag skickade ett meddelande att jag hoppades att det skulle gå lika bra denna gången med.
Protte
Så fort den var avslutad så lades den upp igen av Bengt så nu finns den ute i 2 veckor till.
Jag skickade ett meddelande att jag hoppades att det skulle gå lika bra denna gången med.
Protte
Varför inte skicka en fråga om detta till elsäkerhetsverket, de brukar svara på sådana frågor.HSP skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Tydligen finns det ett stort utbud med SEMKO grejor
http://www.tradera.com/item/301811/219977897/gamla-3-fas-handskar-hona-hane-se-bild
http://www.tradera.com/item/301811/219977893/overgang-gammal-ny-3-fas-kontakt
Den sista är ju bara hopplös.
Protte
http://www.tradera.com/item/301811/219977897/gamla-3-fas-handskar-hona-hane-se-bild
http://www.tradera.com/item/301811/219977893/overgang-gammal-ny-3-fas-kontakt
Den sista är ju bara hopplös.
Protte