Byggahus.se
Och vad har syskonen med affären att göra?????

E elmont skrev:
Och vad har syskonen med affären att göra?????
Både som förälder och syskon skulle jag föredra att man är öppen när det gäller penningtransaktioner inom närmaste familjekretsen. Finns många exempel på när gåvor och arv har resulterat i bittra motsättningar på grund av att någon upplevt sig förfördelad.

Cheesen
simpa96 simpa96 skrev:
Säljer han tomten kommer detta skrivas in som en försäljning i företaget och han kommer få betala 25% moms på priset, sen vad han gör med pengarna i företaget är en annan sak, dessa skatter du pratar om är ju ifall man tar ut pengarna som lön, hellre att han tar ut det som utdelning och då gäller 22% skatt.
Moms utgår ej på fastigheter såvitt jag vet, det är inga konsumtionsvaror.

Jag har mycket svårt att förstå mig på folk som känner sig orättvist behandlade när det gäller tex hur föräldrar hanterar sina tillgångar. Det är deras pengar och dom gör naturligtvis exakt som dom vill med dom. Jag vet att vissa anser sig ha rätt till föräldrarnas pengar och kräver att bli lika behandlade ( när det gäller pengar). Dom ser jag med förakt ner på.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag har mycket svårt att förstå mig på folk som känner sig orättvist behandlade när det gäller tex hur föräldrar hanterar sina tillgångar. Det är deras pengar och dom gör naturligtvis exakt som dom vill med dom. Jag vet att vissa anser sig ha rätt till föräldrarnas pengar och kräver att bli lika behandlade ( när det gäller pengar). Dom ser jag med förakt ner på.
Jag skriver under på hela ditt inlägg.
Trots det är verkligheten en annan och det är mycket känslor inblandade som man inte kan bortse ifrån bara för att hålla på sina principer.

Cheesen
E elmont skrev:
Jag håller med din åsikt men rent juridiskt så funkar det inte riktigt så. Som bröstarvinge har du rätt till din laglott oavsett vad föräldern vill göra. Om din pappa har ett företag som din bror tar över som gåva eller rabbatterat köp har du fortfarande rätt till din laglott när pappan dör. Då kan din bror komma i skuld till dig då företaget ses som förskott på arv.
Det är ofta där konflikter mellan syskon uppstår, väldigt oansvarigt av pappan i det fallet.

Och blir syskon oense så är det syskonen som det är fel på, och det är väl så att vissa syskon har "förtjänat" ett arv medans vissa inte borde få ett öre.

windestal
Har TS ens några syskon?

Visst är diskussionen om syskon och rättvisa kontra föräldrars rätt att spendera sina pengar som de vill, laglotter och ev förtida arv, osv,intressant, men kanske borde bli en egen tråd (om nu inte TS har syskon, vill säga).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.