Byggahus.se

Försäljning av pappas företags fastighet till mig(privat) under taxeringsvärde??

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej, hoppas någon här kan hjälpa mig då det verkar vara bära eller brista på om vi får ett hus eller ej då jag inte får ihop kalkylen.

Frågan lyder:
    Jag vill köpa en tomt av min pappa som äger det på sitt företag. Jag vill köpa den till underpris av marknadsvärdet för att få den så billigt som möjligt! Men då blir man straffbeskattad (uttagsbeskattad) har jag hört.
    Det jag inte fattar är hur denna straffbeskattning går till och vad kostnaden blir??

Företaget är ett aktiebolag och ägs av min far. han är också pensionär och enda anställd. Inga lån på fastigheten heller.

Marknadsvärdet är 1 500 000 kr på tomten och den befinner sig i södra Stockholm.

Vi har pratat om 500 000 kr(500 000 kr) + straffskatten tänkte jag mig.
    Har förstått att skatten i i kommunen ligger på 33%, men eftersom han är pensionär vad blir de "sociala avgifterna" på?
    Med alla sociala avgifter får jag det till 33%+16% = 49% skatt för att han är pensionär?
    Men om jag bara betalar 100 000? Blir billigare för mig men då blir inkomsten för taxeringsåret mycket högre för min far. Samtidigt vill jag hålla nere köpeskillingen också för då blir det ju mindre lagfartskostnad (1.5%)

Men vem hamnar alla dessa olika skatter på? Kan det blir risk att han hamnar på "höginkomstskatt" det året pga försäljningen?

Hjälp mig!

Tack på förhand

Thomas

2. simpa96
    Medlem · Nivå 3
    Säljer han tomten kommer detta skrivas in som en försäljning i företaget och han kommer få betala 25% moms på priset, sen vad han gör med pengarna i företaget är en annan sak, dessa skatter du pratar om är ju ifall man tar ut pengarna som lön, hellre att han tar ut det som utdelning och då gäller 22% skatt.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag kan inte alla detaljer runt uttag under marknadsvärde ur firman.

Men skatten beräknas i så fall på mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och det du får köpa för.

Om vi antar att "förmånen" i det här fallet är värd 1 milj.

Då skall din pappas bolag först betala arbetsgivaravgift på drygt 30% (den ÄR lägre för pensionärer), men alltså ca. 300 000 i det här fallet.

Sedan får han betala inkomstskatt för den där milionen. Dels kommunalskatt, men om vi antar att han dessutom har pension eller andra beskattningsbara inkomster han lever av, så blir det statlig skatt (20%) på hela eller större delen av milionen. Ovanpå det kommer "värnskatten" som är på väg att avskaffas, men jag tror inte den är borta ännu. Så totalt blir det ca 300 000 som hans bolag får betala, och drygt 500 000 som din pappa får betala.

Det går ju att trolla lite med värderingen, utan att göra något olagligt så kan man säkert uppskatta värdet rätt konservativt. Men oavsett så blir det hög skatt.

• Laddar…
  4. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Utgår man verkligen från marknadsvärdet i detta fall och inte taxeringsvärdet?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag är osäker när det gäller en fastighet. Men normalt gäller marknadsvärde.

Om vi tar det rätt vanliga fallet att en företagare vill köpa ut sin leasingbil vi avtalsperiodens slut.

Då finns det ju ett inbytesvärde från bilhandlaren, som firman får om man bara byter till en ny bil (och så diverse transaktioiner som är kopplade till restvärdet i leasingaavtalet osv). Om jag då köper ut "min" bil för exakt samma summa pengar som företaget skulle få av bilhandlaren, så har jag fått en förmån. För jag kan inte köpa den bilen till det priset på öppna marknaden, bilhandlaren kommer ju att lägga på en summa innan bilen säljs.

Då blir jag och min firma förmånsbeskattad för mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och inbytesvärdet. men min firma kan sälja bilen till vem som helst för inbytespriset, utom till mig eller en nära släkting.

Så principen är att jag blir förmånsbeskattad för min nytta med förmånen, inte för vad den kostar företaget.

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 2
    Tack för utförligt svar.

Värderingen är gjord så "bra" det går så att säga :)

Någon nämnde moms här ovan, hur appliceras detta på detta exempel?
    mitt huvud räknade på runt 800 med till en början men allt skenade när man började bolla runt.
    Men för att klargöra, företaget "blir skyldig" staten 300k och far min får bara betala 500 000?
    Värt att nämna är min far är pensionär, så då är skatten 16 när jag googlar.
    https://www.verksamt.se/driva/anstalla/vad-kostar-det-att-ha-anstallda-/arbetsgivaravgifter

• För den som är född 1938-1952 är arbetsgivaravgifterna 16,36 %

Vad är denna 20%? är det inbakat i kommunala skatten på 33%?
    hur fungerar värnskatten?

tacksam för svar.

Thomas

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej 20% är statlig skatt som man betalat om man har en årsinkomst över brytpunkten. Om vi antar att förmånsvärdet är 1 milj, så kommer har långt över brytpunkten även om han helt saknar andra inkomster. Men gissningsvis har han redan pension och andra inkomster som gör att han ligger nära eller över brytpunkten redan före den här affären.

Moms tänkte jag inte på, OM det blir moms, så är det på försäljningen, men det är möjligt att det även skall läggas på förmånsvärdet, som i så fall blir 1 250 000, men det skulle jag inte tro, men det bör kollas.

Redigerat 7 apr 2019 20:32
    • Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Köp några timmar av en revisor.
    Använd gärna den revisor som din pappa har och träffa han tillsammans.
    Det kommer att löna sig

9. B
    Medlem Nivå 4
    Det är ingen moms på fastighetsförsäljning. Moms att betala = noll, även om ett företag säljer.

10. K
    Medlem Nivå 2
    Tror ni skatteveket svara på detta eller ska man anlita revisorn?

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Skatteverket brukar ställa upp med bra svar. Jag brukar säga att skatteverket är min bästa service provider i min firma, tråkigt att de är så dyra bara. Man bör väl kanske inte diskutera vissa detaljer om marknadsvärderingen då.

En revisor kan ibland föreslå lite mer avancerad skatteplanering (men fortfarande laglig).

12. J
    Medlem Nivå 1
    Instämmer, ring skatteverket, de är alltid hjälpsamma. Man måste inte legetimera sig för att ställa frågor. Är det ändå för krångligt så ring en revisor som hjälper er med bästa upplägget.

13. K
    Medlem Nivå 2
    Hej,

tack för svar,

tagit kontakt med revisor, träffar dem på måndag.får se resultat. Skatteverket vågar jag inte ringa haha! kanske ska göra det ändå...

14. J
    Medlem Nivå 1
    Ja, SKV ska man verkligen inte vara rädd för om man har ärliga avsikter. De har alltid varit hjälpsamma för mig. De hjälper dig att navigera rätt i krångliga regler.

15. BerraBo
    Renoverare · Nivå 6
    Jag tror faktiskt att det är mer förmånligt att köpa ut till marknadsvärdet eftersom den statliga skatten på 20% tynger ner kalkylen.
    Du kommer att få högre lagfartskostnad men samtidigt högre ingångsvärde vid en framtida realisationsvinst. Samtidigt kan din far öka framtida utdelning som är ett billigare sätt för honom att få ut pengarna ur företaget.
    Beroende på eventuella syskon så är det också ärligare med en så transparent affär som möjligt.