Byggahus.se

Försäkringsregler för TRÖSKLAR till badrum?

1. J
    Medlem · Sörmlands län · 1 inlägg

jerlerup

Medlem
    Hej.

Jag har en fråga som jag undrar över. Min mamma har HÖGA trösklar till badrummet. Dessa vill inte kommunen ta bort eftersom försäkringsbolagen vill att det ska vara höga trösklar (påstår de).

Ska ta kontakt med Folksam nästa vecka (hennes bolag) men undrar redan nu om nån här vet mer angående reglerna?

Hon skulle behöva bli av med de höga trösklarna och byta dem till nåt mindre. Hon har redan trillat en gång och bröt då lårbenshalsen.

Hon bor i kedjehus trä och murat. Badrum är på andra våningen. Heltäckningsmatta utanför. Kant mellan duschkabinen (som är precis bredvid tröskeln) och övriga badrummet. Badkar också men en bra bit från tröskeln. Lutning mot badkaret (lite).

Hur höga trösklar MÅSTE man skapa enligt byggnormerna? Hur reagerar F-bolagen på alla dessa hus som byggs utan trösklar alls till badrum? Vad händer vid översvämning då?

/T

2. T
    Allvetare · Skåne · 5 312 inlägg

tank77

Allvetare
    Om det ska vara handikappsvänligt så ska det egentligen inte vara någon tröskel. Utan man ska kunna rulla in en rullstol utan problem.

3. Dalbotös
    Medlem · Dalsland · 2 614 inlägg

Dalbotös

Medlem
    Låter mysko. I mitt hus tog kommunen bort de extremt höga trösklarna lite här och var så att gumman som bodde här kunde ta sig fram med sin rullator. Dock inte alla, hon fick nöja sig med en väg in till varje rum.
    Så att kommunen skulle motsätta sig detta hos dig låter underligt. De är ju de som får betala sjukvårdskostnaderna vid ett eventuellt fall men de kanske inte tänker så långt...

4. R
    Medlem · halland · 64 inlägg

Rotorp

Medlem
    I hyresrätter så har hyresgäster rätt att ansöka om bostadsanpassning som i vissa fall innebär borttagning av trösklar så att man kan komma in med rullator eller rullstol. Vad jag vet så gäller detta i hus också. Viktigt är det dock att att man följer reglerna kring brand och fukt sen tror jag inte att detta har något med försäkringsbolagen att göra överhuvudtaget. Låter väldigt konstigt i mina öron. I Halmstad är det så att ett företag får i uppdrag att göra detta och det skall genomföras fackmannamässigt.

5. M
    Medlem · 375 inlägg

Marive

Medlem
    när dom anpassade till en av mina hyresgäster så la dom en liten aluminiumramp med glidtejp på mot tröskeln för att hon skulle kunna ta sig förbi med rullatorn och jag tror det fungerade för henne för det var en av sakerna hon inte gnällde över....

6. C
    Medlem · 821 inlägg

carra

Medlem
    Människors "väl" går alltid i första hand.

Om människans väl kolliderar med "sak" får alltid sak stå tillbaka.

Exempel: På alla företag skall för att inbrottsförsäkringen skall gälla alla låskrav vara uppfyllda. Tänk dig en publik inrättning t.ex. en restaurang där skall det finnas utrymningsvägar som inte får vara låsta.Detta kolliderar ju med försäkringskravet som säger att det skall vara låst för att försäkringen skall gälla.Där får försäkringsbolagets krav stå tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.