Byggahus.se

försäkringskassan

1. S
    Medlem · 108 inlägg

sagatess

Medlem
    vet itne det har med hus men sutit fudnera över det

så killen min har praktik lön vi komer flyta så hans nuvarade jobb liger ca 3 mil bort men han ska kola om får jobb på en annt såg verk närmare till men under tiden tvingas han köra bil i mellan nu undrar om ni vet om kan få reskoostnaderna betlad från försäkrings kassan altså vis del efter som det dom som betlar hans lön. han har 241 kr dagen efter skat

2. S
    Medlem · 108 inlägg

sagatess

Medlem

Re: försäkringskassan

vi komer bo där går under skoltid en skol buss alla dagar som inei en störby vid 8-9 tiden han börjar 7 och sedan komer fins ring bussar som går vis dagar som ine i den störe byn vid 10 tiden men där i från dit han nu jobbar gåre inga bussar.

för vet jag skulle fåt ersätning för buss kort om jag skulle haft nåt jobb i stan från förskrings kassan kanse bero på vilke bidrag man har i från dom

3. K
    Medlem · 88 inlägg

kacklaren

Medlem

Du skriver praktik. Normalt sätt kan reseersättning utgå dels om det handlar om rehabilitering eller om det är en aktivitet via AF där Förs.kassan. är utbetalare.

Tala med handläggare på AF eller "Kassan" så hjälper de dig med detta

4. S
    Medlem · 108 inlägg

sagatess

Medlem

just det emnar det via af han hare aktivter så då vet jag det.

5. N
    Medlem · 94 inlägg

NUB

Medlem

Hej
    Har man aktivitetsersättning är det inte omöjligt att få reseersättning för bil. Hör med killens handläggare så skall de kunna hjälpa er

6. Sillastryparen
    Medlem · 155 inlägg

Sillastryparen

Medlem

Måste säga att jag är impad över de som har svarat på den här tråden, för jag har då himla svårt att förstå frågeställningen som Ni alla redan har klarat ut!!! (skäms lite...) - Jag tror inte jag kan tillföra så mycket... Men har jag fattat det rätt i att din kille har ersättning från Försäkringskassan för en sk praktikplats och nu vill Dy veta om han kan få ersättning från Försäkringskassan för att få sina resor täckta mellan hans praktikplats och hans praktikställe? Menar Du att Försäkringskassan är Er arbetsgivare, även Din...? I så fall; Hur många barn har Ni, och hur mycket betalar Försäkringskassan för dom? Som jag har fattat det är det avgärande för bidrag till resa hur mycket Ni har i andra bidrag från Försäkringskassan och vad grunden är för de bidragen. Men jag har kanske fattat helt åt skogen...? :surprised: ???

7. S
    Medlem · 108 inlägg

sagatess

Medlem

det så vi har inga hemvarande barn altså inga som bor hos oss uttan killen har två sönere sedan tidgare 14 och 20 och den som 14 betlar vi underhål för.

sedan har jag bostadsbidrag idag på 1700 plus aktivtets stöd elelr nåt likande ca 5000 i månaden

killen har 241 kr per dag han jobbar efter skat. det blir mellan 4000-5000 i månaden

som sakt ås fundera vi på flyta ca 3-4 mil från där han nu har praktik plastesen. så han har heter aktivtets ersätning . vi ska förska nu söka om bostads bidraget okså vet inte om han rätt få eller inte sist fick bara jag

har till fråga det är om jag startar ett företag kan han har praktitk hos mig eller hur funkar det nnå som vet deta?

tack sam för alla svar jag kan fröstå om ni inte kan läsa beror på jag har dyklexi

8. N
    Medlem · 94 inlägg

NUB

Medlem

Är man arbetslös och får praktik ordnar arbetsförmedlingen platsen men försäkringskassan betalar ut ersättningen som heter Aktivitetsstöd. Det kan man få för praktikplatser eller marknadsutbildningar. Tillkommer resekostnader för att genomföra aktiviteten (paktiken eller utbildningen) kan man ha rätt till ersättning percis som vid rehabersättning. Ersättningen påverkas inte av hemmavarande barn utan av aktivitetens förläggning d v s avståndet dit och kostnad för att ta sig dit.
    Om du startar ett företag och vill att han skall praktisera hos dig måste du kontakta arbetsförmedlingen. Om tanken är att han bara skall praktisera hos dig för att du som arbetsgivare skall ha en gratisarbetskraft blir svaret nej, men om du tror att det finns möjlighet till anställning inom en kortare tid (några månader) kan det nog vara ok.

9. S
    Medlem · 108 inlägg

sagatess

Medlem

det är meningen är att han sak sedan få en anstälning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.