Fick nyligen en vattenskada i badrummet på övervåningen, vilket ledde till att vatten läckte ner i köket under.

Huset och badrummet är byggda 2009-2010. På den tiden var det enligt byggkeramikrådet ovanligt med intyg för tätskikt.

Nu säger försäkringsbolaget att har jag inga intyg (vilket knappt fanns på den tiden) får jag bekosta tätskiktet själv för att det är så villkoren ser ut 2025. Det betyder att jag får stå för tiotusentals kronor själv trots att badrummet är fackmannamässigt utfört av seriös firma.

Byggkeramikrådet anser att det är hårt att pröva ett badrum från 2009 enligt 2025 års normer.

Jag undrar om detta ens kan vara lagligt och om det verkligen är branchpraxis. Det innebär ju i praktiken att alla som köper hus äldre än 2010 kan glömma att de någonsin får ersättning om de får en tätskiktsskada i badrummet - och en väldigt stor andel av skador handlar om just tätskikt.

Jag kommer att skriva till dom och begära att de omprövar detta och därefter ta kontakt med ARN men självklart kan man undra om det ger något.

Är detta verkligen rätt eller gör de fel?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A adbjn skrev:
Fick nyligen en vattenskada i badrummet på övervåningen, vilket ledde till att vatten läckte ner i köket under.

Huset och badrummet är byggda 2009-2010. På den tiden var det enligt byggkeramikrådet ovanligt med intyg för tätskikt.

Nu säger försäkringsbolaget att har jag inga intyg (vilket knappt fanns på den tiden) får jag bekosta tätskiktet själv för att det är så villkoren ser ut 2025. Det betyder att jag får stå för tiotusentals kronor själv trots att badrummet är fackmannamässigt utfört av seriös firma.

Byggkeramikrådet anser att det är hårt att pröva ett badrum från 2009 enligt 2025 års normer.

Jag undrar om detta ens kan vara lagligt och om det verkligen är branchpraxis. Det innebär ju i praktiken att alla som köper hus äldre än 2010 kan glömma att de någonsin får ersättning om de får en tätskiktsskada i badrummet - och en väldigt stor andel av skador handlar om just tätskikt.

Jag kommer att skriva till dom och begära att de omprövar detta och därefter ta kontakt med ARN men självklart kan man undra om det ger något.

Är detta verkligen rätt eller gör de fel?
Jag ska lägga till att de kommer att stå för den del som inte omfattar ”tätskiktet” men det innebär fortfarande att min del blir tiotusentals kronor.

Inte ens i dag är det ett krav att ha intyg. Så nej, av den anledningen kan de inte neka ersättning.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H
Klipper in från Länsförsäkringar. I grunden ersätter dom inte, men kan tas tillbaka på deras allrisk försäkring, om man har intyg enligt deras villkor.

• Utdrag från Länsförsäkringars försäkringsvillkor, markerade delar om ytskikt och tätskikt som ej täcks av försäkringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text från Länsförsäkringar angående försäkring för ytskikt och tätskikt vid vattenskador, inklusive ersättningsbelopp och villkor för ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kirev och 1 till
  • Laddar…
Det finns försäkringsbolag som anger i sina villkor att det krävs intyg för ersättning. Det kan knappast gälla retroaktivt så det är så fall villkor när försäkringen tecknades alternativt när badrummet byggdes som gäller.
Ser att någon lagt in villkor, men dess bör bara tillämpas om de även fanns som villkor när försäkringen tecknades.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Är Länsförsäkringar särskilt strikta här eller har andra försäkringsbolag också valt att inte försäkra skador från läckande tätskikt i våtrum?

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är Länsförsäkringar särskilt strikta här eller har andra försäkringsbolag också valt att inte försäkra skador från läckande tätskikt i våtrum?
Det vore bra om detta forum eller någon ambitiös deltagare kunde göra en jämförelse mellan olika bolag. Min egen känsla är att LF är mer strikta än andra bolag.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det vore bra om detta forum eller någon ambitiös deltagare kunde göra en jämförelse mellan olika bolag. Min egen känsla är att LF är mer strikta än andra bolag.
Verkar vara samma sak med Gjensidige (valde att kolla där för jag har fördomar, kanske ogrundade, att de inte ersätter skador lika ofta som andra):

Försäkringsvillkor som exkluderar skador på ytskikt och tätskikt vid läckage, beskriver ansvar för våtutrymmets hela konstruktion.

Så inget nytt badrum om det läcker.

Men man får ersättning för skadorna om vattnet strömmar ut över tröskeln på ditt täta badrum byggt enligt den tidens branschregler:

Text om försäkringsskydd vid läckage och vätskeskador, försäkringen täcker skada av vätska eller ånga som strömmat ut oförutsett. Text om försäkringsvillkor för våtrumsskador, nämner att ersättning gäller endast vid specifika läckageförhållanden och byggstandarder.

Folksam har inget krav på några intyg eller uförare av arbetet.

Text som beskriver krav för vattenskadeförsäkring, inklusive specifikationer för rörisolering, ledningssystem, och tätskikt i våtutrymmen.

I övrigt verkar försäkringen gälla både tätskiktet och följdskador

Försäkringens villkor för skador från oförutsedd vattenutströmning, inringad text om krav på tätskikt i utrymmen med golvbrunn.

Försäkringsvillkor med undantag för skador på tätskikt vid läckage, orsakat av bristfälligt tätskikt, markerat i text.

Dock kan man ju fundera på hur det överhuvudtaget skulle kunna bli en skada på grund av ett tätskikt som inte var bristfälligt...

• Gilla
Feedde och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Folksam har inget krav på några intyg eller uförare av arbetet.

[bild]

I övrigt verkar försäkringen gälla både tätskiktet och följdskador

[bild]

[bild]

Dock kan man ju fundera på hur det överhuvudtaget skulle kunna bli en skada på grund av ett tätskikt som inte var bristfälligt...
Men jag har Folksam.

Skadan har uppstått mellan golvbrunn och tätskiktet i golvet. De menar då att jag får stå för allt som har golvet att göra, dvs klinker, tätskikt bakom osv inkl allt jobb. De står för byte av väggar då man inte bara kan åtgärda golvet utan måste riva och göra om hela badrummet.

Jag köpte huset för mindre än två år sedan så min försäkring tecknades ganska nyligen. Jag är bara väldigt skeptisk till att de hanterar ett badrum från 2009 (då man kan vara rätt säker på att det inte fanns intyg) enligt 2025 års villkor. Känns som en taktisk fint för att slippa undan typ 50% av skadorna på hus äldre än ca 2010.

• Gilla
Marleek och 1 till
  • Laddar…
Men om nu badrummet är från 2010. Så har halva dess tekniska livslängd uppnått, dom räknar med 25-30 år. Så redan där har du x antal tusenlappar som försvinner och du kommer få stå för själv.

Tro att man kommer få ett helt nytt badrum bara så där skulle jag aldrig tänka mig.

• Gilla
  • Haha
Feedde och 6 till
  • Laddar…
A adbjn skrev:
Men jag har Folksam.

Skadan har uppstått mellan golvbrunn och tätskiktet i golvet. De menar då att jag får stå för allt som har golvet att göra, dvs klinker, tätskikt bakom osv inkl allt jobb. De står för byte av väggar då man inte bara kan åtgärda golvet utan måste riva och göra om hela badrummet.

Jag köpte huset för mindre än två år sedan så min försäkring tecknades ganska nyligen. Jag är bara väldigt skeptisk till att de hanterar ett badrum från 2009 (då man kan vara rätt säker på att det inte fanns intyg) enligt 2025 års villkor. Känns som en taktisk fint för att slippa undan typ 50% av skadorna på hus äldre än ca 2010.
Ok. Kolla i dina villkor då om det står något om att kvalitetsdokument krävs. Annars verkar det konstigt om dom kräver något som inte står i villkoren...

Purre Purre skrev:
Men om nu badrummet är från 2010. Så har halva dess tekniska livslängd uppnått, dom räknar med 25-30 år. Så redan där har du x antal tusenlappar som försvinner och du kommer få stå för själv.

Tro att man kommer få ett helt nytt badrum bara så där skulle jag aldrig tänka mig.
Jag har aldrig trott att jag bara skulle få ett nytt badrum bara så där. Utöver det jag beskrev tillkommer åldersavdrag. Badrummet är för övrigt redan snyggt och modernt så vi är noll intresserade av att uppdatera det men nu har vi tyvärr inget val.

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Badrum 2006. Inga intyg. Helt nytt 2021/22 ink angränsande teknikutrymme. Elbrott i golvvärmekabeln. (Inga sekundära skador.) Sjävrisk 16'. TryggHansa. Men jag har deras tilläggsförsäkring och allt sköttes mycket smidigt.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.