Byggahus.se

Försäkringsbedrägeri!

20k läst  30 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi håller på ett bygga ett hus med en entreprenör som levererar totalentreprenad. Han ordnade en färdigställandeskydd/försäkring, och skickade oss en pdf av beviset, ja ville boka ett extra slutbesiktning hos försäkringsbolaget, utöver den som kommunen kommer att göra. Då upptäckte jag att det var en försäkring på en annan adress/ett annat hus. Jag mejlade försäkringsbolaget, som bekräftade att vårt projekt inte är försäkrat hos den och att det gäller en förfalskning som försäkringsbolaget kommer att polisanmälla.

Jag blev rekommenderad att också göra en polisanmälan. Jag har pratat med min entreprenör, som bekräftade att han hade förfalskat försäkringsbeviset.
    Vet inte vad jag ska göra, om jag ska polisanmäla honom eller inte. Vårt hus kommer att vara färdigt inom 6 veckor och vill inte fördröja processen. Finns det någon som har inträffat en samma situation?

Vad är bäst?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur ser läget ut? Vad återstår att betala?

Den viktiga frågan är om du är skyldig honom pengar eller tvärtom.

Om det återstår arbeten som kostar mer än vad som återstår att betala, så kan du ha problem.

Om vi nu antar att bygget går bra, på slutdatumet har du en faktura på 10% (får vi hoppas) som skall betalas. Då är ju det minsta du skall hålla inne, kostnaden för försäkringspremien. Du har ju betalat för en försäkring som inte levererats.

I andra änden, kan man resonera att i värsta fall skulle ju försäkringen betalat ut 10% (?). Han har utsatt dig för en risk på det beloppet .

Att kräva 10% för bedrägeriet är nog inte realistiskt eller rimligt. Men någonstans inom det fönstret.

En polisanmälan i nuläget kan nog göra mer skada ön nytta, såvida det inte är ett allmänt katastrofbygge. Och du bara vill bli av med byggaren.

Så som du beskriver det så är det tveksamt om det är bedrägeri. Själva dokumentet var inte falskt (??). Däremot avtalsbrott

3. A
    Medlem Nivå 1
    hej! tack för ditt svar! han hade förfalskad försäkringsbeviset, så det är bedrageri (utan ekonomisk skada) och dessutom - som du skriver - avtalsbrott. tror inte heller att det hjälper att göra polisanmälan nu men göra allt så att huset blir färdigt så snart som möjligt. det ser inte ut som vi har en problem med pengarn just nu.

4. R
    Medlem · Nivå 17
    Har ni inte betalt något i förskott så är det bara att köra på! Då står han för all risk.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Har ni kollat om entreprenören är i ekonomiska trångmål (exempelvis rekonstruktion). Sök på allabolag.se

Tänker att det skulle kunna vara anledning till att entreprenören inte kunde teckna något färdigställandeskydd. Kommunen brukar ju kräva att det finns ett sådant för att bygget ska starta och nu har det aldrig funnits. Dvs risk för tråkigheter om kommunen/stadsbyggnadskontoret får vetskap om hur det förhåller sig (även om du som byggherre har handlat i god tro).

6. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Jag skulle absolut göra en polisanmälan. Du har inte någon försäkring alls i nuläget vilket är allvarligt. Och du har säkert fått betala för försäkringen.

Entreprenören kommer säkert att färdigställa huset, för du har väl inte gjort nån slutbetalning?

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Som jag ser det så ger en polisanmälan ingen fördel i nuläget. Men den ökar risken att entreprenören avbryter bygget.

I nuläget blir det viktigt för TS att bygget fortsätter att löpa på. Skulle entreprenören avbryta så blir det fördyringar, som inte täcks av försäkringen, som aldrig tecknades.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 11
    Vad händer om huset brinner upp..?? Låter idiotiskt för dig om det är oförsäkrat, för han lär inte bygga upp huset om det tex brinner upp före det är klart..

• Laddar…
  9. D
    Medlem Nivå 6
    Går det att prata med försäkringsbolaget om att du tecknar färdigställandeskydd/försäkring. Tar man samma bolag så förstår ju du gör det under uppbyggnaden tänker andra bolag kanske inte vill försäkra mot slutet. Just som tidigare skriver om olyckan skulle vara framme. Sedan när bygget är klart fundera på polisanmälan, samt drar av försäkringskostnaden från slutfakturan som minst.

10. Excel
    Husägare Nivå 9
    Se till att få det försäkrat, dra av dina merkostnader på slutfakturan.

Kan vara så att företaget har ekonomiska problem.

Vad är nyttan av att polisanmäla just nu? Du kanske ska spara det kortet så länge.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Det här gäller ju fördigställandeförsäkringen, den täcker ändå inte ett nedbrunnet hus.

Men det är kanske på sin plats att kolla försäkringsläget i sin helhet. Har han skippat den här försäkringen, så kanske det gäller övriga försäkringar också.

• Laddar…
  12. B
    Medlem Nivå 1
    Avseende polisanmälan verkar ju det tas omhand av försäkringsbolaget enligt TS öppningsinlägg, då där kan man nog avvakta. Men i övrigt kan väl extra vaksamhet rekommenderas - om entreprenören kan tänka sig att förfalska ett försäkringsbrev kan det ju tänkas att det tas en del genvägar på andra områden också.

• Laddar…
  13. F
    Medlem · Nivå 13
    Försäkringen är ju inte endast ett färdigställandeskydd, den tar felutförande i flera år om entreprenören skulle försvinna. Jag hade avvaktat med polisanmälan men hållt inne med slutbetalning med motiveringen att försäkringsfrågan måste utredas/lösas.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · Nivå 8
    man kan undra vad banken som lånar ut pengarna till bygget tycker , de har säkert som krav att där skall finnas försäkring

15. M
    Medlem · Nivå 8
    Som tidigare skrivits, jag skulle oroat mig mest över risken att X andra genvägar tagits under byggandet för att hålla nere kostnader.

Tveklöst att jag skulle besiktigat huset omgående och detaljerat med flera experter så att jag inte skulle varit i en dålig sits om några år eller tidigare.