Hej!

Lutar åt att vi väljer delad entreprenad då vi fått bra referenser om och besökt fina hus av en entreprenör. Vi köper i sådant fall husmaterialet av en husleverantör, anlitar en markentreprenör för tomt och grundarbeten, en byggentreprenör för montering av huset och alla installationer mm. Hur fungerar det då med försäkringar? Husleverantören har försäkringar via Garbo, har färdigställande, nybyggnadsförsäkring och villabyggarförsäkring. Men då vi bara köper materialsatsen från dem, ingår väl inte själva monterandet av materialen i huset i försäkringarna eller markarbeterna för den delen? Vilka försäkringar behöver entreprenörerna ha då? Eller bör vi som byggherrar teckna övergripande försäkringar? Mina funderingar grundar sig i om något händer vid byggnationen. Om vi exempelvis väljer bort en del standardval från husleverantören och köper in själva, som entreprenören sedan monterar, vad gäller då om skador uppstår?

En djungel detta med försäkringar! Tacksam för utförligt svar till en novis ;-).

Hänvisa till AB04 när ni skriver kontrakt, här är med bestämmelser om allriskförsäkring och ansvarsförsäkringar för entreprenören. Resten får du från huslevrantören.

H huggan skrev:
Hänvisa till AB04 när ni skriver kontrakt, här är med bestämmelser om allriskförsäkring och ansvarsförsäkringar för entreprenören. Resten får du från huslevrantören.
För entreprenad med småhus skriver man väl ABS09 ?

R RoBo skrev:
För entreprenad med småhus skriver man väl ABS09 ?
Ja, slarvigt av mig. Även här gäller dock dessa villkor.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Bra, vi kommer att hänvisa till ABS09 i kontrakten med entreprenörerna. Men behöver vi kontrollera att de har försäkringarna? Exempelvis efterfråga kopior på dessa?

Bästa svaret

I kontraktet ABS09 tycker jag att försäkringens nr skall stå med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.