15 209 läst · 2 svar
15k läst
2 svar
Försäkring mot sättning?
Hej,
Jag har byggt hus och nyligen sa min granne att han fått en sättning som har gett sprickor i väggen/putsen (stenhus). Han sa att hans försäkring inte täcker detta trots att han har sk Allrisk Villa mm...
Nu kollade jag upp min försäkring och det är samma sak här...jag är inte heller försäkrad mot detta.
Så min fråga är: Finns det något försäkringsbolag som ersätter skador på byggnad pga sättning?
Tack på förhand,
Jag har byggt hus och nyligen sa min granne att han fått en sättning som har gett sprickor i väggen/putsen (stenhus). Han sa att hans försäkring inte täcker detta trots att han har sk Allrisk Villa mm...
Nu kollade jag upp min försäkring och det är samma sak här...jag är inte heller försäkrad mot detta.
Så min fråga är: Finns det något försäkringsbolag som ersätter skador på byggnad pga sättning?
Tack på förhand,
Jag vågar nog påstå att det inte finns någon villaförsäkring som täcker sättningar och skador på grund av sättningar. Däremot ersätter Byggfelsförsäkringen den typen av skador om åtgärdandet av skadan överstiger 0,5 pbb och försäkringen omfattar mark- och grundarbete.
Liknande trådar
-
Gängverktyg för R15-gänga på stålrör. Någon i Uppsala med omnejd som vill låna ut mot rimlig ersättning?
Värme allmänt -
Byta försäkringsbolag för att motverka höjning av premie
Försäkringar -
Färgskillnaderna gammalt mot nytt parkettgolv (försäkringsärende)
Golv -
Försäkringsbolag hävdar att vi ska bevisa att vattenskadan är ersättningsbar?
Försäkringar -
Tvist mot försäkringsbolag efter brand
Försäkringar