Byggahus.se
Har en släkting som skall sälja sitt hus efter 5 år. Familjen har gjort väldigt mycket åt fastigheten, dragit in kommunalt VA, byggt till en gästtuga med tvättstuga och bad/dusch, lagt nya golv i huvudbyggnaden och satt nya innertak, inv. målning samt monterat helt nytt kök. Huset var gammalt och nedgånget och nu är det fräscht och snyggt med utrustning som förut helt saknades. Allt arbete är gjort av riktiga hantverkare som varit noggranna.
Problemet är att den gamla ägaren springer på visningar och snackar ner objektet och pratar vitt och brett om hur mycket sämre fastigheten blivit sedan min släkting tog över. Ovanpå detta har han dessutom själv lagt ett riktigt skambud.
Mäklaren (har kontrakt på 3 månader på försäljningsuppdraget) gör ingenting åt saken utan låter den här stollen hålla på? Har någon varit med om något liknande? Jag har idéer men skulle förmodligen inte stå ut med att sitta frihetsberövad en längre tid. Vad gör man?

• Gilla
  • Wow
  • Arg
Husqvarna220Ac och 7 till
  • Laddar…
Kan man inte meddela mäklaren att personen ej är välkommen på visningarna?

• Gilla
uuu och 12 till
  • Laddar…
Finns det före och efter bilder på renoveringen? Finns det en massa sådana så gör ett snyggt album med bra text som kan läggas fram och visa att stollen pratar i mössan.

Skicka dit några vänner som går på visningen, och tar upp hela hans uppmärksamhet.

Det kanske kan ge effekt att förklara att han under inga omständigheter kommer att få köpa huset.

• Gilla
Lassiter och 7 till
  • Laddar…
F
Ta det faktum att du får sitta frihetsberövad ”just to make a statement”.

• Gilla
Helmersson
  • Laddar…
Ring honom precis när han kommit till visningen och berätta att det pågår inbrott i hans hus just nu...

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Workingclasshero och 33 till
  • Laddar…
Ha inte öppna visningar.

• Gilla
muppenx och 21 till
  • Laddar…
1) Strunta i det. En något så när vettig spekulant vet att det finns sådana typer som försöker ”snacka ner” objektet för att själv kunna fynda.

2) Får sannolikt motsatt effekt, då det visar att hen uppenbarligen vill köpa och försöker skrämma bort andra.

3) Prata med mäklaren, säg att inga bud ska publiceras offentligt förrän budgivningen nått en viss nivå.

4) Lycka till

• Gilla
uuu och 10 till
  • Laddar…
Jag tror det är lugnt som skrivet ovan. Jag hade en sån "gubbe" när jag sålde sist, han snacka massa skit och höll på skulle inspektera, det var smutsigt på fasaden och han förstod minsann att det var mögel där och i hela väggen.
Ingen verkade bry sig om honom direkt.

• Gilla
muppenx och 3 till
  • Laddar…
Spela roll om man har öppen visning eller inte, man bestämmer själv vem som beträder fastigheten. Det äe ju bara att skicka ut gubben och sedan är saken klar. Enkelt.

• Gilla
uuu och 21 till
  • Laddar…
Ja, en visning är ingen offentlig verksamhet, så det är bara att be personen avlägsna sig. Gör han inte det kan man ringa polisen.

• Gilla
uuu och 9 till
  • Laddar…
F
Det är uppenbart så att gubben vill ha tillbaka sitt gamla hus och tydligen så billigt som möjligt och spela gärna fult för att få det (om än lite naivt och patetiskt)

Till att börja med, jag hade aldrig sålt till en sån tidigare ägare utan friskrivningsklausul.

Sen skulle jag sett till att få ett par bud som ordentligt höjer hans skämtbud till en rimlig nivå.

Alternativt, om budet inte är publicerat ännu så skulle jag tala om för mäklaren att budet är rejektat.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Spela roll om man har öppen visning eller inte, man bestämmer själv vem som beträder fastigheten. Det äe ju bara att skicka ut gubben och sedan är saken klar. Enkelt.
Fast, det finns ju risk att det blir en scen, som kan göra spekulanter fundersamma. Och han kan alltid stå utanför och berätta för alla spekulanter om hur hemskt området är, osv.

Det den personen gör, mycket avsiktligt, är att orsaka säljaren ekonomisk skada. Det kan få allvarliga konsekvenser och det kan vara värt att (vid ett annat tillfälle än visning) påtala för den personen. Åtgärder kommer tas.

Sedan tycker jag det är rimligt att som några ovan föreslagit att förbjuda personen från att beträda fastighet, vid visning och i övrigt samt att bud från denne inte kommer beaktas, om nu säljaren känner så.

Mäklaren borde vara behjälplig, annars är det dags att byta mäklare.

• Gilla
Freddy_kruger och 9 till
  • Laddar…
Det är så att mäklaren har kontrakt på försäljningsuppdraget under 3 månader..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.