308 läst · 8 svar
308 läst
8 svar
Förråd olika färg tak/vägg ncs0500 fönster ncs0502, blir det skillnad?
Hej,
Har beställt fönster med färgkod ncs0502 och funderar på om vi ska lägga huntonit träskivor som tak i varmisolerat förrådet, tänkte slät variant så att det efterliknar gips. Kunde hitta takskivor huntonit med färgkod ncs500, då tänkte jag att även gipsväggarna ska målas i samma färgkod ncs500.
Om vridfönstret är ncs0502 och huntonit tak/gipsväggar är ncs500 kommer det se konstigt ut?
Byggaren har rekommenderat huntonit takskivor istället för gipstak, är det bättre med huntonit?
Väggarna kommer vara osb och sedan kläs på med gips, ska jag välja något annat än gips för väggarna eller blir det bra med gips (med tanke på att vi väljer huntonit träskivor för taket)?
Har beställt fönster med färgkod ncs0502 och funderar på om vi ska lägga huntonit träskivor som tak i varmisolerat förrådet, tänkte slät variant så att det efterliknar gips. Kunde hitta takskivor huntonit med färgkod ncs500, då tänkte jag att även gipsväggarna ska målas i samma färgkod ncs500.
Om vridfönstret är ncs0502 och huntonit tak/gipsväggar är ncs500 kommer det se konstigt ut?
Byggaren har rekommenderat huntonit takskivor istället för gipstak, är det bättre med huntonit?
Väggarna kommer vara osb och sedan kläs på med gips, ska jag välja något annat än gips för väggarna eller blir det bra med gips (med tanke på att vi väljer huntonit träskivor för taket)?

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Huntonit är smidigt. Mindre skivstorlek ger enklare uppsättning, du kan sätta upp det själv utan lift, och ingen spackling/målning behövs.T tomas05 skrev:Hej,
Du kan ju välja att måla väggen i samma färgnyans som fönstret. Jag vet inte hur stor nyansskillnad det är mellan färgerna du nämner, men i ett förråd hade jag inte brytt mig så mycket om ifall det är en nyansskillnad.
Tack för svarTheImprovisor skrev:
Huntonit är smidigt. Mindre skivstorlek ger enklare uppsättning, du kan sätta upp det själv utan lift, och ingen spackling/målning behövs.
Du kan ju välja att måla väggen i samma färgnyans som fönstret. Jag vet inte hur stor nyansskillnad det är mellan färgerna du nämner, men i ett förråd hade jag inte brytt mig så mycket om ifall det är en nyansskillnad.
Tror NSC500 är helvit medan NCS0502 är "stockholmsvit" lite beige/gulaktig.
Ser Huntonit skivorna ut som gips t.ex. den som heter Brilliant Vit?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 113 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 113 inlägg
Även tidigare när det var vanligt med stockholmsvitt/äggskalsvitt/antikvitt på snickerier och även väggar så var taken mer rent vita. Ljuset och skuggorna faller så olika på väggar och tak att det är svårt att se den skillnad i färgnyans. Alltså inte konstigt att ha fönster och väggar i S0502 och taket i S0500.
Men fönstren kommer att se gula ut om du målar väggarna i S0500. Rekommenderas inte.
Men fönstren kommer att se gula ut om du målar väggarna i S0500. Rekommenderas inte.
Tack för svar, nä man vill ju inte att fönster och dörr ska se gula ut. Så då får det isåfall blir att taket är S0500 och gipsväggarna målas med S0502 samma som fönster och dörrBirgitS skrev:
Även tidigare när det var vanligt med stockholmsvitt/äggskalsvitt/antikvitt på snickerier och även väggar så var taken mer rent vita. Ljuset och skuggorna faller så olika på väggar och tak att det är svårt att se den skillnad i färgnyans. Alltså inte konstigt att ha fönster och väggar i S0502 och taket i S0500.
Jag hade målat väggarna i 0502y för att fönstren inte ska se smutsiga/gula ut. Inget problem att taket är vitare.
Vad ska förrådet användas till? Är det funktion före form hade jag skippat gipsen.
Edit: såg att du redan svarat själv.
Vad ska förrådet användas till? Är det funktion före form hade jag skippat gipsen.
Edit: såg att du redan svarat själv.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Ser riktigt fint utTheImprovisor skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför väljer man olika färger på tändtråd?
El -
Färg för kallförrådsdörr
Fönster & Dörrar -
Olika bud om typ av färg på hus.
Färg, Måla & Tapetsera -
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Olika färg på fönsterspröjs och fönstersmyg, -bräda mm?
Färg, Måla & Tapetsera