Hej,

Har beställt fönster med färgkod ncs0502 och funderar på om vi ska lägga huntonit träskivor som tak i varmisolerat förrådet, tänkte slät variant så att det efterliknar gips. Kunde hitta takskivor huntonit med färgkod ncs500, då tänkte jag att även gipsväggarna ska målas i samma färgkod ncs500.

Om vridfönstret är ncs0502 och huntonit tak/gipsväggar är ncs500 kommer det se konstigt ut?
Byggaren har rekommenderat huntonit takskivor istället för gipstak, är det bättre med huntonit?

Väggarna kommer vara osb och sedan kläs på med gips, ska jag välja något annat än gips för väggarna eller blir det bra med gips (med tanke på att vi väljer huntonit träskivor för taket)?

TheImprovisor
T tomas05 skrev:
Hej,

Har beställt fönster med färgkod ncs0502 och funderar på om vi ska lägga huntonit träskivor som tak i varmisolerat förrådet, tänkte slät variant så att det efterliknar gips. Kunde hitta takskivor huntonit med färgkod ncs500, då tänkte jag att även gipsväggarna ska målas i samma färgkod ncs500.

Om vridfönstret är ncs0502 och huntonit tak/gipsväggar är ncs500 kommer det se konstigt ut?
Byggaren har rekommenderat huntonit takskivor istället för gipstak, är det bättre med huntonit?

Väggarna kommer vara osb och sedan kläs på med gips, ska jag välja något annat än gips för väggarna eller blir det bra med gips (med tanke på att vi väljer huntonit träskivor för taket)?
Huntonit är smidigt. Mindre skivstorlek ger enklare uppsättning, du kan sätta upp det själv utan lift, och ingen spackling/målning behövs.

Du kan ju välja att måla väggen i samma färgnyans som fönstret. Jag vet inte hur stor nyansskillnad det är mellan färgerna du nämner, men i ett förråd hade jag inte brytt mig så mycket om ifall det är en nyansskillnad.

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Huntonit är smidigt. Mindre skivstorlek ger enklare uppsättning, du kan sätta upp det själv utan lift, och ingen spackling/målning behövs.

Du kan ju välja att måla väggen i samma färgnyans som fönstret. Jag vet inte hur stor nyansskillnad det är mellan färgerna du nämner, men i ett förråd hade jag inte brytt mig så mycket om ifall det är en nyansskillnad.
Tack för svar :). Det låter som att huntonit är att föredra för taket istället för gips. Gipsväggarna kan målas i samma färg som taket så får fönster och dörr bryta lite med sin stockholmsvita. Byggaren påstod att huntonit är bättre mot fukt och har bättre isolering än gipstak vilket kan vara viktigt på vintern för ett varmisoleratförråd.

Tror NSC500 är helvit medan NCS0502 är "stockholmsvit" lite beige/gulaktig.

Ser Huntonit skivorna ut som gips t.ex. den som heter Brilliant Vit?

BirgitS
Även tidigare när det var vanligt med stockholmsvitt/äggskalsvitt/antikvitt på snickerier och även väggar så var taken mer rent vita. Ljuset och skuggorna faller så olika på väggar och tak att det är svårt att se den skillnad i färgnyans. Alltså inte konstigt att ha fönster och väggar i S0502 och taket i S0500.

Men fönstren kommer att se gula ut om du målar väggarna i S0500. Rekommenderas inte.

BirgitS BirgitS skrev:
Även tidigare när det var vanligt med stockholmsvitt/äggskalsvitt/antikvitt på snickerier och även väggar så var taken mer rent vita. Ljuset och skuggorna faller så olika på väggar och tak att det är svårt att se den skillnad i färgnyans. Alltså inte konstigt att ha fönster och väggar i S0502 och taket i S0500.

Men fönstren kommer att se gula ut om du målar väggarna i S0500. Rekommenderas inte.
Tack för svar, nä man vill ju inte att fönster och dörr ska se gula ut. Så då får det isåfall blir att taket är S0500 och gipsväggarna målas med S0502 samma som fönster och dörr :).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade målat väggarna i 0502y för att fönstren inte ska se smutsiga/gula ut. Inget problem att taket är vitare.
Vad ska förrådet användas till? Är det funktion före form hade jag skippat gipsen.

Edit: såg att du redan svarat själv.

TheImprovisor
T tomas05 skrev:
Ser Huntonit skivorna ut som gips t.ex. den som heter Brilliant Vit?
Nej, huntonitskivorna har en färdig yta och ser inte ut som gips. De finns med olika mönster eller släta. De släta har iofs en viss likhet med gips. Bilden visar ett Huntonittak hos mig. Huntonittak med slät yta i ett rum, sett ovanför ett fönster med utsikt mot en utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Nej, huntonitskivorna har en färdig yta och ser inte ut som gips. De finns med olika mönster eller släta. De släta har iofs en viss likhet med gips. Bilden visar ett Huntonittak hos mig. [bild]
Ser riktigt fint ut :), var inne på deras hemsida den släta brilliant kommer nog funka kanon.

A
Personligen tycker jag det är snyggt när snickerierna bryter lite både map glans och brytning av färg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.