Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förråd med låsbar skjutdörr / skjutport

1. O
    Medlem · Stockholm · 16 inlägg

oskarcronwall

Medlem
    Jag tänkte bygga ett förråd (15m2) med skjutdörr längs långsidan och jag vill ha det låsbart. Har inte hittat någon bra lösning på det ännu.

Ett alternativ är att låta dörren löpa inne i väggen. När dörren stängs blockeras den av yttervägg på bägge sidor. Problemet som återstår är vilket sorts låsbeslag som blir bäst.

Ett enklare alternativ är att montera skjutdörrsskenan på insidan eller utsidan men då går ju dörren att "vika" upp nedifrån vilket inte känns så tryggt.

Jag har tänkt använda till hängrullar och skena från antingen Helaform eller Jula för upphängning.

Har någon gjort något liknande eller har en bra idé på hur det kan lösas?

2. T
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

tobbew

Medlem
    Hej!

Har du löst ditt problem?

Jag har tänkt bygga något liknande, men jag är inte riktigt bekväm med den hängande lösningen, utan vill ha en som rullar på golvet.

Men betonggolvet känns inte riktigt rätt, så jag tänker att jag skaffar en plåt, som jag ser till att sätta riktigt i våg, noga, så att det blir bra rull.

Jag är inne på att köpa typ dessa hjul: http://www.clasohlson.com/se/Ottomanrulle/Pr309741000 och sedan lösa spår och skenor med ungefär vad som helst, som har någorlunda rätt dimensioner. I överkant, som i mitt fall bara ska agera styrning så kan man, enligt vad jag tror, lösa det med ungefär vad som helst, typ vinkeljärn om det så skulle behövas. Däremot tänker jag mig att jag hittar en passande skena.

Detta är bara en idé hittills, det kan bli störande bieffekter som jag inte är medveten om ännu.

3. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 651 inlägg

Isakare

Medlem
    Varför är du inte bekväm med dörr hängande i skena ??

Jag jobbar med skjutdörrar, allt hänger på skena, finns ingen anledning att ha hjul på golvet.

4. T
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

tobbew

Medlem
    Hej
    Ok. Jag hade två tankar.
    1. Det är lite oklart om det finns någon taktegel på rätt ställe, men det går fortfarande att stoppa dit.
    2. Jag tänkte att om den rullar på golvet så är det lättare att belasta dörren mycket, t.ex om man vill hänga verktygstavlor på. Vilket jag egentligen inte behöver, men det blev liksom en "gratis" yta som skulle kunna använda användas.
    Men jag är helt beredd att backa och göra det lite lättare och hänga plywoodskivor i en takskena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.