S Spannen skrev:
Här är en ytterst grov principiell skiss hur jag tänker mig ungefär. Obs, inte skaleenlig!
[bild]
Vi har gjort sådär vid fritidshuset som vi bygger. Vi har låtit mura 6 varv leca på sidan mot berget och kommer ställa en halv trävägg uppe på ena/bakre långsidan av huset. Dränering ska helst ligga under/strax utanför kanten på plattan och falla ungefär 1 cm per meter, men det vet du säkert. Ska försöka ladda upp några bilder. Vi byggde grunden med Albabalkar. Då kan man isolera fullt, 30 cm hela ytan och bara gjuta "en kaka" med 10 cm över hela ytan, innanför balkarna. Bilderna visar muren med isodrän, med duk och sen fyllt med leca från storsäckar. Gröna slangen är där vi kan koppla in en radonsug, om det skulle visa sig behövas.👍
 
  • Grundmur, grön slang, byggmaterial, grå himmel, uteplats, grus, husgräns, höstlöv, naturelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonvägg med gul lista längs kant, grus, stenar, höstlöv och gröna slangar vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimmig vy, betongkonstruktion, gult slang, skymning, säkerhetsband, röd stolpe, träd i bakgrunden, våt mark, uteplats med ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Berg del 2 - Kilar
Har såklart läst mycket om bergspräckning, framförallt här på forumet, och varit sugen på att testa kilar. Sagt och gjort beställdes kilar och fett från [länk].

Köpte också biltemas största borrhammare med 24mm SDS-MAX borr ([länk]).
Hade sedan tidigare en mindre variant av borrhammare med ~5J och det var natt och dag mot den stora maskinen. Med fräsht borr kunde den borra 35cm djupa hål förvånande snabbt.
[bild]
Jag började spräcka längs befintliga sprickor eller där det såg ut som att berget hade naturliga "lager". Detta visade sig fungera väldigt bra. Kunde ha ganska långt mellan hålen och behövde inte slå många slag innan större bitar lossnade. Jag är dock ganska säker på att jag hade lite tur att det fanns en horisontell spricka en bit ner i berget som gjorde att jag fick bort större block än vad som varit möjligt annars. (Mer om det senare).
[bild][bild]
[bild]
Härlig spicka:
[bild]

Minns inte om detta gjordes under en eller två dagar, men resultatet av ca 8h borrande och kilande var bättre än jag vågat hoppas på! Hade fasat lite inför detta bergarbete men vid den här tidpunkten kändes det högst görbart och till och med lite roligt!
[bild]
Snyggt! Och inspirerande. Har själv en slänt att ta tag i, men bävar lite för att sätta igång. Kul att följa!
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Stomvirke 125x50 sågat och panel 170x25 gick på 10.000kr ink moms.

Sen locklist från sekelskifte 4000, Råspontlucka 23mm typ 8000,takplåt 10.000 div skruv spik o färg 6000, gångjärn och bult typ 3000.

Grus och betong till ringbalk 8000kr.

Det drar iväg fort hehe
Det var ändå inte så farligt. Kikar på en byggsats från
I IngetÄrOmöjligt skrev:
Vi har gjort sådär vid fritidshuset som vi bygger. Vi har låtit mura 6 varv leca på sidan mot berget och kommer ställa en halv trävägg uppe på ena/bakre långsidan av huset. Dränering ska helst ligga under/strax utanför kanten på plattan och falla ungefär 1 cm per meter, men det vet du säkert. Ska försöka ladda upp några bilder. Vi byggde grunden med Albabalkar. Då kan man isolera fullt, 30 cm hela ytan och bara gjuta "en kaka" med 10 cm över hela ytan, innanför balkarna. Bilderna visar muren med isodrän, med duk och sen fyllt med leca från storsäckar. Gröna slangen är där vi kan koppla in en radonsug, om det skulle visa sig behövas.👍
Tack för bilderna! Tror det är rätt nära det jag vill göra.

Funderar dock som sagt på att "dra till" med armerad och betongfylld betonghålsten istället för leca då det enligt min uppfattning är starkare. I ditt fall har du ju ett berg som inte borde röra på sig, men jag kommer ha ~60cm morän/grus/jord som med tiden kanske kommer trycka på lite.

Hade ni nån tätning/tjärae ller liknande mellan muren och isodrän?

Ang min progress:
Hade hoppats kunna ha lite moment i projektet även över vintern, men nu har det snöat igen och vill gärna ha runt 10 grader innan jag ger mig på dynacem. Har dock hänt lite sen sist så hoppas få tid att uppdatera lite i helgen!
 
S Spannen skrev:
Funderar dock som sagt på att "dra till" med armerad och betongfylld betonghålsten istället för leca då det enligt min uppfattning är starkare.
Funderar lite på vad du menar med betonghålsten, skalblock är ju annars en bra variant för starkare murbyggen. Förberedda för armering så det går väldigt snabbt att bygga och gjuta.
https://www.finja.se/produkter/block/skalblock?id=21202040
 
S Spannen skrev:
Hade ni nån tätning/tjärae ller liknande mellan muren och isodrän?
Man ska inte ha tjära eller liknande mellan. Konstruktionen är gjord för att den inre delen ska kunna andas utåt, men inkommande vatten/fukt tar sig inte förbi isodränen.

Om du tror att det kan bli marktryck mot väggen bör du armera upp från plattan, på ett sätt som hjälper till att hålla emot. Alternativt sätta "stöttor" med jämna mellanrum som hjälper till att hålla emot så inte väggen viker in. Kolla av det med en konstruktör, är mitt förslag.
 
Nu råkade det visst gå några månader här utan aktivitet, precis det jag inte ville. Men projektet har sakta gått framåt i de små luckor vardagen har att erbjuda. Målet har varit att plattan skulle vara klar innan semestern, något som jag tyvärr missar.

Räknar nu med att kunna gjuta plattan i början av semestern (tidigt i Juli) om det nu går att få tag på en betongbil då.
Nåja, här kommer en sammanfattning av vårens arbete:

Under julledigheten hyrde jag en tryckluftsdriven borr och även om jag visste att allt blir lättare med rätt verktyg kan jag bara säga: J*vlar vilken skillnad. Blir det några liknande arbeten i framtiden kommer jag direkt hyra rejäla grejer.
Bild av två lastpallar med tryckluftsdriven borr som ligger ovanpå, omgivna av en stenhuggningsplats med synliga borrhål och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

La sedan 2,5 dagar på att borra uppskattningsvis 70 hål med mellan 50cm - 1m djup. Tror det kortare borret var 35mm och det större 40mm i diameter. Tyvärr togs det inte några bilder under själva borrandet, men här är resultatet lite senare:
Bergvägg med borrade hål fyllda med snigeldynamit, fryspåsar i hålen för att hålla dem rena. Lera och vattenpöl i förgrunden, vegetation ovanför berget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade på nätet (kanske här på BH?) ett smart sätt att hålla skit ute ur hålen om man inte har borrpluggar är att ta fryspåsar och fylla med tex isolering. Det fungerade bra.

Sen var det bara att invänta hyfsat torrt väder och temperaturer kring 10 för att applicera snigeldynamiten.
När det väl var dags var hålen såklart fyllda med vatten. Hade jag haft kvar den stora kompressorn till borren hade det inte varit några problem att blåsa torrt, men nu fick jag klara mig med min lilla kompressor. Satte en slang på blåspistolen och denna var förvånansvärt effektiv på att blåsa ut det mesta vattnet.
En tryckluftskompressor, slangar och verktyg på marken vid ett spräckt berg. Vattenfyllda hål och grus runt omkring avslöjar arbete med snigeldynamit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att inte riskera att späda ut snigeln ville jag dock ha helt torrt så torkade upp det sista med hjälp av en "ikeapinne" med svamp i ändan. Fungerade bra men tog en hel del tid.
Hand som håller en "ikeapinne" med svamp i ändan för att torka hål borrade i berg, omgivna av plastpåsar fyllda med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa hål vägrade dock bli helt torra, vilket senare skulle visa sig bero på en horisontell spricka som tillförde vatten nere i hålen.
Nu var det dags att blanda snigeldynamit och fylla! Tyvärr blev det dåligt med bilder även på detta moment :(
Arbetsområde utomhus med material för markarbete: kartonger med "DYNACEM", en borrmaskin, en skottkärra och en presenning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bergvägg med borrade hål och sprickor från användning av snigeldynamit. Omgiven av jord och vegetationsklädd terräng i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var det bara att vänta och hoppas! I det här läget var ångesten ganska stor för att det inte skulle fungera och allt borrande varit förjäves!

För att summera några lärdomar so far:
  • Ska du borra i berg, hyr en ordentlig tryckluftsdriven borr! Det är dock fortfarande ett väldigt tungt och smutsigt arbete.
    • Skyddsutrustning! Framförallt en bra mask med filter. Hade sedan tidigare en från biltema, men då passformen inte var perfekt köpte jag en sundström SR100 som satt otroligt mycket bättre och även hade mindre andningsmotstånd. Rekomenderas!
  • Försök planera så att borrning och spräckning kan ske samtidigt för att slippa problemet med vatten och skit som hamnar i hålen.
  • Även för hantering av snigeldynamit gäller de att ha bra skyddsutrustning! Andningsskydd och skyddsglasögon är ett måste, men även riktigt bra och kemikalietåliga handskar. Det sistnämnda missade jag lite och när jag tog av handskarna hade det tydligen läckt in lite och ett tag var jag orolig att det blivit frätskador på händerna, men jag hade tur.

Resultatet av snigeldynamiten - to be continued!
 
  • Gilla
stugfar och 11 till
  • Laddar…
Kom lite emellan men nu har jag kommit en bra bit, så ska försöka "komma ifatt" med tråden.

Snigeldynamit
Det stod att det skulle ta 1-2 dygn för snigeldynamiten att verka.
Efter ett dygn såg det ut såhär:
Berg med ytliga sprickor orsakade av snigeldynamit. En spett är placerad ovanpå berget, och lösa bitar av sten finns utspridda runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid det laget infann sig en viss orolighet. Det verkade bara blivit ytliga sprickor, sjok som lossnade efter befintliga horisontella sprickor i berget. Fan!

Jag gick dock och bände lite med spettet varje dag och under de kommande 2 veckorna fortsatte det att spricka. Här är efter ca 1 vecka:
Berggrund med ytliga sprickor och lossnade sjok efter att ha använt snigeldynamit under en vecka; viss vegetation syns ovanför berget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och med allt löst bortplockat:
Krossat berg med stenar utspridda och en grön hink ligger på marken. Det är en del av en byggarbetsplats omgiven av jord och växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här tänkte jag att, jahapp, nu var det slut (och allt berg fortfarande inte borta).

Men det fortsatte en vecka till och slutligen försvann faktiskt allt jag hade tänkt mig.
Bilden visar en skogsdunge med en delvis rensad yta där snigeldynamit har använts för att spräcka berg, med lösa stenar utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan väl konstatera att det inte riktigt gått som det skulle men slutresultatet blev ändå bra.
Vad det kan bero på är nog först och främst att jag borrat för få hål.

Jag var extremt noga med mängden vatten när jag blandade spräckmedlet så det borde inte varit en faktor. En möjlighet är om kartongerna var felmärkta så jag fick ett medel för en högre temperatur, då jag förstått att det isåfall skulle gå väldigt sakta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Grundmur i granit
Jag hade inte mätt/planerat så värst noga exakt hur stor byggnaden skulle bli eller var den skulle ligga. Tanken var främst att få så stor som möjligt och parallellt med huset.

Vid grovutläggning insåg jag (vilket jag anat tidigare) att höjden kommer bli en bra bit över marknivå på framsidan. Främst på grund av ett annat berg i inre hörnet.
Grundläggning med grova granitstenar inom en avgränsning; omgivande jord och skog i bakgrunden. Röd träbyggnad syns till höger i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns två lösningar på detta. Antingen mer bergspräckning, vilket jag inte var så sugen på, eller bygga en stödmur och höja nivån. Valet föll på den sistnämnda.

För att göra en stabil mur behövs ju ett fast och dränerat underlag, så det var bara att flytta sprängstenen igen, gräva en ränna, lägga ner dräneringsrör och fylla på med 8-16 som paddades.
Hög av stenblock och grus på en byggarbetsplats omgiven av träd, avsett att bli en granitgrundmur; marken är synligt uppgrävd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grundmur i granit under uppbyggnad med sprängstenar och dräneringsmaterial, omgiven av ett jordigt område med grön vegetation och byggverktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tycket det är snyggt med klassiska grundmurar i granit med bruk emellan. De fina gamla murarna har ju ofta stora huggna stenar som passar perfekt i varandra.

Men jag gjorde ett experiment om det skulle gå att få till det hyfsat snyggt med mina oregelbundna sprängstenar. Det blev ett litet pussel och tog ganska lång tid. En riktig murare tar sig säkert för pannan, men jag (och framförallt frugan) är ändå nöjda med resultatet.

Om det kommer att hålla är ju en annan fråga, men det får tiden utvisa.
Grundmur i granit med oregelbundna stenar, makadam, och dräneringsrör på en byggarbetsplats. Duk och träskivor ligger framför muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med en grundmur av oregelbundna granitstenar under konstruktion, omgiven av jord, grus och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag var dock noga med att "backa upp" muren med stora stabila stenar och fylla på med makadam. Dumpade även ner några säckar grovbetong på utvalda ställen bakom.

Slutligen fylldes upp med ett lager makadam som mättes in och paddades:
En grundmur i granit under uppbyggnad med en staplad stenmur, gruslager och verktyg i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
stugfar och 21 till
  • Laddar…
Formbygge och armering
Då var det dags att grotta ner sig i hur man gjuter en platta. Såhär i efterhand ångrar lite jag att jag inte lejde ut detta arbete till proffs. Inte så mycket för att jag inte är nöjd med slutresultatet utan snarare för att undvika all den stress det innebar. Som någon här på forumet skrev: lagd betong ligger.

Hur som helst, tänkte att det var lagom enkelt med en ~10cm tjock platta, så byggde en form av 45x95 reglar.

Jag ville maximera betongplattans yta och inte "slösa" bort den decimetern som formen skulle ta åt varje håll. Detta gjorde att formen hamnade delvis utanför makadambädden vilket blev en liten utmaning att få den både rätvinklig och i våg.

Skruvade fast en liggande regel bakom för att få bättre styvhet då det pga höjdskillnader och berg inte var lätt att hitta bra förankringsmöjligheter.
Form för betongplatta byggd av träramar placerad på en makadambädd; omgiven av byggmaterial och verktyg. Bakgrund med sluttande mark och skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formarbete och armering för en ~10cm tjock betongplatta med 45x95 reglar, grusgrund, stödmur och skottkärra i förgrunden, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få ut plattans kant så långt som möjligt fick som sagt formen delvis ligga på muren, vilket kanske inte varit tänkt först.
Träram byggd för betonggjutning ovanpå en mur av natursten. Verktyg och byggmaterial syns runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mot slänten kommer det sedan bli en ca 1m hög stödmur. Jag velade om jag skulle ställa muren direkt på makadambädden och gjuta mot den, eller om muren skulle stå på plattan. I slutändan bestämde jag mig att låta den stå på plattan. Framförallt på grund av att jag var osäker på om makadamen var tillräckligt stabilt underlag men också att stenarnas höjdskillnad gjort det mycket jobbigare/omöjligt att dra av betongen och få den i våg.

För att inte förlora 20cm bredd på förrådet bestämde jag mig dock för att flytta in den bakre kanten på formen. Det var bara precis i bakre hörnet som det inte "fick plats", så där får jag vara lite kreativ med murstenarna sen.

En byggarbetsplats med en betongform gjord av träreglar, armeringsjärn och nät förbereder för gjutning. Omkringliggande träd och material syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armerat och klart med 2st 8mm järn längst kanten och 6150 nät.


Vid det här laget var betongbilen redan beställd till i fredags. Jag var lite sent ute och hade ordentlig tur att de kunde klämma in min leverans sista dagen innan semesterstängt på 4v. Väderleksrapporten var dock inte så ljus då det såg ut att blir regn hela dagen, och som jag förstått vill man INTE ha vatten/regn på betongen under de första timmarna efter utläggning.

Lösningen på detta blev ett pressenningstält:
Byggarbetsplats med pågående formbygge och armering för betongplatta, omgiven av skog och intill ett rött hus. Presenning skyddar området från regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stugfar och 13 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Ser snyggt ut. Nu blir man väldigt nyfiken på hur gjutningen gick.
 
  • Gilla
Ronny Johansson6 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Bra jobbat! Ser snyggt ut. Nu blir man väldigt nyfiken på hur gjutningen gick.
Uppdatering kommer ikväll :)
 
  • Gilla
Peter #11 och 6 till
  • Laddar…
Gjuta platta
Efter en veckas youtubestudier var det dags för plattan att gjutas. Tyvärr blev det inte några bilder under själva utläggningen då det var lite stressigt.

Jag hade först tänkt "äh hur svårt kan det vara" och att jag skulle göra det själv. Men som tur var ändrade jag mig och rekryterade frun. Hon fick en snabbutbildning i form av en youtube-video som beskrev processen att lägga ut och dra av med rätskiva.

Bilen kom prick i tid och kunde backa fram så att rännan räckte över hela formen.

Betongen lades ut, frugan gick med rakan och jag vibbrade och kollade nivån. Här kunde vi gjort bättre genom att lägga ut en bit, pausa, dra av/kolla nivån nogrannare, och sedan fortsätta. Nu lades allt ut på en gång och vi fick för mycket betong i formen.

Detta gjorde att vi verkligen fick kämpa med rätskivan och klampa runt och skyffla ut. Tror vi drog av 5 gånger innan det blev en bra nivå överallt. Det hamnade betong liter överallt runt formen.

5e gången kändes det att betongen hade blivit trögare och jag fick lite panik för jag skulle ju även sloda.
Men slodningen gick bra (tror jag) och resultatet blev såhär:
Nygjuten betongplatta täckt av en grön presenning, omgiven av betongblock och byggmaterial, med en tallskog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Puh, nu kunde vi pusta ut. Verktygen rengjordes och all överflödig betong som låg lite överallt samlades upp och dumpades på ett bra ställe.

Ca 2.5h efter utläggning bedömde jag att det var dags att gå på och skura (det gick att göra ~0.5cm djupa avtryck). Testade lite i hörnet och det kändes bra. Detta moment var jag lite nervös över då jag inte visste hur betongen skulle bete sig och jag var rädd att sabba den ändå helt OK slodade ytan och sen inte kunna få till det.

Det visade sig dock att det var hyfsat enkelt att skura. Precis som youtubefilmerna visat så gnuggades lite stenar upp, de trycktes ner, man fick upp "betongpasta" som sen gick fint att smeta ut.
Nygjuten betongplatta färdigställd efter utläggning, avdragning och skurning, skyddad med presenning över bygget. Omringad av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyspolad betongplatta med jämn och slät yta, omgiven av byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det ska bli ett oisolerat förråd och det är risk att det blir blött på golvet valde jag att inte stålslipa/glätta utan tänkte nöja mig med en skurad/brädriven yta.

Efter ytterligare 1h testade jag att gå på igen med skurbrädan och nu var betongen lite fastare vilket gjorde att det gick att få den lite slätare. Bestämde mig för att köra ytterligare en runda över hela, med följande resultat:
Nyutjuten betongplatta med en slät yta omgiven av träd och några byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inget att jämföra med, men det blev helt klart bättre än jag själv hade förväntat mig.

Direkt efter sista skurningen ställde jag ut första varvet av murblock på betongen och tryckte i de lodräta armeringsjärnen för den kommande stödmuren. Förhoppningen var att de skulle sugas fast i betongen, vilket verkar ha fungerat.

Sen testade jag att vattna försiktigt och då det inte blev några märken av vattnet kunde jag pusta.

All in all tog det ca 5h från att betongbilen kom tills arbetet var färdigt.

Sen kom det mer regn under fredagen och nästan hela lördagen så jag lät plattan ligga öppen. Temperaturen var 10-14 grader vilket jag tror är ganska optimalt. Idag på söndagen har det blåst som fan vilket torkade ut betongen snabbt. Har därför lagt över en presenning. Har inte sett några sprickor än så länge *fingers crossed*.


Nästa steg
Har mer eller mindre bestämt mig för att bygga förrådet i lösvirke för att det ska bli en bra passform. Har börjat läsa in mig lite på virkesdimensioner, hållfasthet och takstolar. Känslan just nu är att det är såpass liten spännvidd så att "vad som helst" funkar. Måtten på plattan blev 3200x5900mm. Tar gärna emot feedback på detta.

En grov gissning med det jag vet nu är att det blir:
  • Stomme i 45x95 cc60
  • Enkla "A"-takstolar i 120 eller 145, cc120 (sadeltak, råspont, papp, betongpannor). Förhoppningen är att kunna lägga en kanot uppe på takstolarna via en lucka ovanför dörren.
  • Takvinkel 25-30°
  • En dubbeldörr med glas i ena kortsidan (15x20 modul)
  • En enkeldörr i andra kortsidan (10x20 modul)
  • Ett eller två liggande fönster i långsidan
Håller på att fila på en sketchup hur jag tänker mig bygget. Kommer lägga upp den här när den är klar för att förhoppningsvis få feedback.
 
  • Gilla
stugfar och 14 till
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Gjuta platta
Efter en veckas youtubestudier var det dags för plattan att gjutas. Tyvärr blev det inte några bilder under själva utläggningen då det var lite stressigt.

Jag hade först tänkt "äh hur svårt kan det vara" och att jag skulle göra det själv. Men som tur var ändrade jag mig och rekryterade frun. Hon fick en snabbutbildning i form av en youtube-video som beskrev processen att lägga ut och dra av med rätskiva.

Bilen kom prick i tid och kunde backa fram så att rännan räckte över hela formen.

Betongen lades ut, frugan gick med rakan och jag vibbrade och kollade nivån. Här kunde vi gjort bättre genom att lägga ut en bit, pausa, dra av/kolla nivån nogrannare, och sedan fortsätta. Nu lades allt ut på en gång och vi fick för mycket betong i formen.

Detta gjorde att vi verkligen fick kämpa med rätskivan och klampa runt och skyffla ut. Tror vi drog av 5 gånger innan det blev en bra nivå överallt. Det hamnade betong liter överallt runt formen.

5e gången kändes det att betongen hade blivit trögare och jag fick lite panik för jag skulle ju även sloda.
Men slodningen gick bra (tror jag) och resultatet blev såhär:
[bild]
Puh, nu kunde vi pusta ut. Verktygen rengjordes och all överflödig betong som låg lite överallt samlades upp och dumpades på ett bra ställe.

Ca 2.5h efter utläggning bedömde jag att det var dags att gå på och skura (det gick att göra ~0.5cm djupa avtryck). Testade lite i hörnet och det kändes bra. Detta moment var jag lite nervös över då jag inte visste hur betongen skulle bete sig och jag var rädd att sabba den ändå helt OK slodade ytan och sen inte kunna få till det.

Det visade sig dock att det var hyfsat enkelt att skura. Precis som youtubefilmerna visat så gnuggades lite stenar upp, de trycktes ner, man fick upp "betongpasta" som sen gick fint att smeta ut.
[bild]
[bild]
Eftersom det ska bli ett oisolerat förråd och det är risk att det blir blött på golvet valde jag att inte stålslipa/glätta utan tänkte nöja mig med en skurad/brädriven yta.

Efter ytterligare 1h testade jag att gå på igen med skurbrädan och nu var betongen lite fastare vilket gjorde att det gick att få den lite slätare. Bestämde mig för att köra ytterligare en runda över hela, med följande resultat:
[bild]
Har inget att jämföra med, men det blev helt klart bättre än jag själv hade förväntat mig.

Direkt efter sista skurningen ställde jag ut första varvet av murblock på betongen och tryckte i de lodräta armeringsjärnen för den kommande stödmuren. Förhoppningen var att de skulle sugas fast i betongen, vilket verkar ha fungerat.

Sen testade jag att vattna försiktigt och då det inte blev några märken av vattnet kunde jag pusta.

All in all tog det ca 5h från att betongbilen kom tills arbetet var färdigt.

Sen kom det mer regn under fredagen och nästan hela lördagen så jag lät plattan ligga öppen. Temperaturen var 10-14 grader vilket jag tror är ganska optimalt. Idag på söndagen har det blåst som fan vilket torkade ut betongen snabbt. Har därför lagt över en presenning. Har inte sett några sprickor än så länge *fingers crossed*.


Nästa steg
Har mer eller mindre bestämt mig för att bygga förrådet i lösvirke för att det ska bli en bra passform. Har börjat läsa in mig lite på virkesdimensioner, hållfasthet och takstolar. Känslan just nu är att det är såpass liten spännvidd så att "vad som helst" funkar. Måtten på plattan blev 3200x5900mm. Tar gärna emot feedback på detta.

En grov gissning med det jag vet nu är att det blir:
  • Stomme i 45x95 cc60
  • Enkla "A"-takstolar i 120 eller 145, cc120 (sadeltak, råspont, papp, betongpannor). Förhoppningen är att kunna lägga en kanot uppe på takstolarna via en lucka ovanför dörren.
  • Takvinkel 25-30°
  • En dubbeldörr med glas i ena kortsidan (15x20 modul)
  • En enkeldörr i andra kortsidan (10x20 modul)
  • Ett eller två liggande fönster i långsidan
Håller på att fila på en sketchup hur jag tänker mig bygget. Kommer lägga upp den här när den är klar för att förhoppningsvis få feedback.
Snyggt jobbat! Imponerande!
Blir det inte svårare att använda förrådsytan om du har dörrar i båda ändarna, och dyrare? Visserligare enklare att få ut saker. Även fönstren är dyra och äter förvaringsutrymme jämfört med vägg.
 
  • Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Gjuta platta
Efter en veckas youtubestudier var det dags för plattan att gjutas. Tyvärr blev det inte några bilder under själva utläggningen då det var lite stressigt.

Jag hade först tänkt "äh hur svårt kan det vara" och att jag skulle göra det själv. Men som tur var ändrade jag mig och rekryterade frun. Hon fick en snabbutbildning i form av en youtube-video som beskrev processen att lägga ut och dra av med rätskiva.

Bilen kom prick i tid och kunde backa fram så att rännan räckte över hela formen.

Betongen lades ut, frugan gick med rakan och jag vibbrade och kollade nivån. Här kunde vi gjort bättre genom att lägga ut en bit, pausa, dra av/kolla nivån nogrannare, och sedan fortsätta. Nu lades allt ut på en gång och vi fick för mycket betong i formen.

Detta gjorde att vi verkligen fick kämpa med rätskivan och klampa runt och skyffla ut. Tror vi drog av 5 gånger innan det blev en bra nivå överallt. Det hamnade betong liter överallt runt formen.

5e gången kändes det att betongen hade blivit trögare och jag fick lite panik för jag skulle ju även sloda.
Men slodningen gick bra (tror jag) och resultatet blev såhär:
[bild]
Puh, nu kunde vi pusta ut. Verktygen rengjordes och all överflödig betong som låg lite överallt samlades upp och dumpades på ett bra ställe.

Ca 2.5h efter utläggning bedömde jag att det var dags att gå på och skura (det gick att göra ~0.5cm djupa avtryck). Testade lite i hörnet och det kändes bra. Detta moment var jag lite nervös över då jag inte visste hur betongen skulle bete sig och jag var rädd att sabba den ändå helt OK slodade ytan och sen inte kunna få till det.

Det visade sig dock att det var hyfsat enkelt att skura. Precis som youtubefilmerna visat så gnuggades lite stenar upp, de trycktes ner, man fick upp "betongpasta" som sen gick fint att smeta ut.
[bild]
[bild]
Eftersom det ska bli ett oisolerat förråd och det är risk att det blir blött på golvet valde jag att inte stålslipa/glätta utan tänkte nöja mig med en skurad/brädriven yta.

Efter ytterligare 1h testade jag att gå på igen med skurbrädan och nu var betongen lite fastare vilket gjorde att det gick att få den lite slätare. Bestämde mig för att köra ytterligare en runda över hela, med följande resultat:
[bild]
Har inget att jämföra med, men det blev helt klart bättre än jag själv hade förväntat mig.

Direkt efter sista skurningen ställde jag ut första varvet av murblock på betongen och tryckte i de lodräta armeringsjärnen för den kommande stödmuren. Förhoppningen var att de skulle sugas fast i betongen, vilket verkar ha fungerat.

Sen testade jag att vattna försiktigt och då det inte blev några märken av vattnet kunde jag pusta.

All in all tog det ca 5h från att betongbilen kom tills arbetet var färdigt.

Sen kom det mer regn under fredagen och nästan hela lördagen så jag lät plattan ligga öppen. Temperaturen var 10-14 grader vilket jag tror är ganska optimalt. Idag på söndagen har det blåst som fan vilket torkade ut betongen snabbt. Har därför lagt över en presenning. Har inte sett några sprickor än så länge *fingers crossed*.


Nästa steg
Har mer eller mindre bestämt mig för att bygga förrådet i lösvirke för att det ska bli en bra passform. Har börjat läsa in mig lite på virkesdimensioner, hållfasthet och takstolar. Känslan just nu är att det är såpass liten spännvidd så att "vad som helst" funkar. Måtten på plattan blev 3200x5900mm. Tar gärna emot feedback på detta.

En grov gissning med det jag vet nu är att det blir:
  • Stomme i 45x95 cc60
  • Enkla "A"-takstolar i 120 eller 145, cc120 (sadeltak, råspont, papp, betongpannor). Förhoppningen är att kunna lägga en kanot uppe på takstolarna via en lucka ovanför dörren.
  • Takvinkel 25-30°
  • En dubbeldörr med glas i ena kortsidan (15x20 modul)
  • En enkeldörr i andra kortsidan (10x20 modul)
  • Ett eller två liggande fönster i långsidan
Håller på att fila på en sketchup hur jag tänker mig bygget. Kommer lägga upp den här när den är klar för att förhoppningsvis få feedback.
Min begränsade erfarenhet säger att du har rätt, det krävs inte så grova dimensioner för att klara den spännvidden.
Finns bra beräkningshjälp dock:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
 
S Spannen skrev:
Grundmur i granit
Jag hade inte mätt/planerat så värst noga exakt hur stor byggnaden skulle bli eller var den skulle ligga. Tanken var främst att få så stor som möjligt och parallellt med huset.

Vid grovutläggning insåg jag (vilket jag anat tidigare) att höjden kommer bli en bra bit över marknivå på framsidan. Främst på grund av ett annat berg i inre hörnet.
[bild]
Det fanns två lösningar på detta. Antingen mer bergspräckning, vilket jag inte var så sugen på, eller bygga en stödmur och höja nivån. Valet föll på den sistnämnda.

För att göra en stabil mur behövs ju ett fast och dränerat underlag, så det var bara att flytta sprängstenen igen, gräva en ränna, lägga ner dräneringsrör och fylla på med 8-16 som paddades.
[bild]
[bild]

Har tycket det är snyggt med klassiska grundmurar i granit med bruk emellan. De fina gamla murarna har ju ofta stora huggna stenar som passar perfekt i varandra.

Men jag gjorde ett experiment om det skulle gå att få till det hyfsat snyggt med mina oregelbundna sprängstenar. Det blev ett litet pussel och tog ganska lång tid. En riktig murare tar sig säkert för pannan, men jag (och framförallt frugan) är ändå nöjda med resultatet.

Om det kommer att hålla är ju en annan fråga, men det får tiden utvisa.
[bild]
[bild]
Jag var dock noga med att "backa upp" muren med stora stabila stenar och fylla på med makadam. Dumpade även ner några säckar grovbetong på utvalda ställen bakom.

Slutligen fylldes upp med ett lager makadam som mättes in och paddades:
[bild]
Snyggt murat :)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.