Börjar spana inför sommarens byggprojekt, ett förråd på 16,8 kvm, där en del blir en öppen ingång utan dörr och direkt på gruset för att stuva in cyklar och dylikt, (7 kvm) sen en förrådsdel med bjälklag och låsbar dörr. Pulpettak med 14 graders lutning och pannor.

Jag tänker mig en konstruktion med tre stolpar på vardera sida där jag skruvlimmar ihop 2 stk 45 x 95. I två av stolparna gör jag uttag för bärlinan till bjälklaget till förrådsdelen.

Som takbjälkar tänker jag 45x170 / cc 600. Sen råspont, läkt och pannor

Till själva stommen skulle jag vilja använda bonnsågat virke.

Är det någon expert som ser någon risk med tilltänkta konstruktionen?

Åsa Lund
Jag har lagt upp en tråd om ett enkelt sätt att bygga förråd. Tror det hade varit nåt för dig! Du hittar tråden via min profil i så fall

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Inspirationstråd om ett enkelt förråd [länk]
Snyggt jobbat! Har tänkt om lite och bygger upp ytterväggar med 45x95 på cc 60 som byggs på dubbla bärlinor. Jag ska förbereda för en eventuell bostad / kontor och tänker isolera bjälklag, väggar och tak :)

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Har nu börjat gräva för att få ner 21 plintar men det är en på en grusuppfart med packat grus på nylagd tomt. Det är ca 50 cm med hårt packat grus och stora stenar innan man når ner till stenhård lera (skogstomt). Att gräva här blir ett rent helsike.. när det är såpass mycket grus och hård mark, kan man bygga på leca block?

G gdsaren skrev:
Har nu börjat gräva för att få ner 21 plintar men det är en på en grusuppfart med packat grus på nylagd tomt. Det är ca 50 cm med hårt packat grus och stora stenar innan man når ner till stenhård lera (skogstomt). Att gräva här blir ett rent helsike.. när det är såpass mycket grus och hård mark, kan man bygga på leca block?
Byggde på lecablocka ett förråd/vedbod åt min far 7*4m.
Mest pga han inte villa fixa grävning och mycket annat på fastigheten är sen 100år bak i tiden byggt mycket bara på marken.
Så är det väldigt hårt och inte rör sig är det nog ok med bara lecablocka

Har nu fått ner alla plintar. Bärlinor och bjälklag också på plats. Jag har möjlighet att få tag på obehandlat hyvlat virke ca dim 20x170 (bonnsågat men hyvlat och väldigt fin yta). Funderar på det som undergolv istället för spånskiva, den vinyl eller laminatgolv på det. Någon som har använt det?

G gdsaren skrev:
Har nu fått ner alla plintar. Bärlinor och bjälklag också på plats. Jag har möjlighet att få tag på obehandlat hyvlat virke ca dim 20x170 (bonnsågat men hyvlat och väldigt fin yta). Funderar på det som undergolv istället för spånskiva, den vinyl eller laminatgolv på det. Någon som har använt det?
20 mm är ju rätt tunt och riskerar svikta. Regla på cc30 i så fall.

• Gilla
gdsaren
  • Laddar…
Hur mycket taköverhäng kan man ha utan att staga upp det? Jag skulle vilja släppa ut mitt pulpettak på ”låga” sidan med ett överhäng på 1m för att ha lite extra tak och skydd för förvaring av diverse som ved, stegar etc.

Mått yttervägg till yttervägg 3,8 m. Takbjälkar 45x220 c24 på cc60. Total längd på takbjälkar 5400 mm. 500 mm överhäng fram.

Taklutning 6 grader

• Gilla
Benny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.