Ska göra en atterfallsutbyggnad som ska användas som ett förråd.

Idag har vi där ett förråd som består av en skärmvägg och avtagbara dörrar (barndoors) som står på en altan.
Vill gjuta bottenplatta,
Bygga isolerade väggar. Totalt 5lpm men i ena väggen ska det vara hål för dubbeldörrar.
Ska INTE ha värme i förrådet.
Ska flytta en vattenanslutning och få eluttag installerat.
(Allt detta gör vi för att vi i förlängningen ska kunna göra en utbyggnad av vår vind där vi behöver att förrådsbyggnationen kan vara bärande. och då byggrätten i vårt område är maxad så måste vi göra en attefallsutbyggnad för att komma runt detta!)

Mina funderingar?
Borde det vara slipat betonggolv? eller borde vi ha ett annat golv?
Vad räknar man för kostnad på isolerad vägg? (Måste jag ange u-värde på detta när jag ansöker om byggstart?)
Är det något mer jag borde tänka på i förväg?

Tacksam för allas era synpunkter

Hej, och välkommen till forumet..

Ytskiktet på golvet är väl en smaksak, beroende på användning.
För kostnadsberäkningar så behövs ju mer fakta. Vad ska det vara för yta på utsidan t.ex.

Det viktiga är väl att man får med de framtida tankarna vid beräkning av väggar och takbjälklag.

Vi har slipat och polerat betonggolv i vårt nybyggda hus och vi älskar det. Detta medför dock en extrakostnad närmare 500-1 000 kr/kvm beroende på omfattning men det är samtidigt vad du får betala för ett riktigt trägolv plus att du får ett sjukt tåligt golv och i ett förråd är det perfekt. Vad kommunen ställer för krav på bygganmälan för en attefallare varierar från kommun till kommun så där är det nog bäst du kontaktar byggnadskontoret direkt och talar med en handläggare där. Dom brukar vara hjälpsamma. Så länge attefallaren är placerad minst 4,5m från tomtgräns och är max 4m hög så bör du inte ha några problem med bygganmälan.

Tänk på att om ni inte ska ha det uppvärmt så får man vara lite försiktig med vattenanslutningar så de inte fryser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.