Hej
Vi bor i ett hus som byggdes tidigt 1900-tal. Till detta hus finns ett gammalt hönshus. Detta hönshus har byggts ut för att utöka förvaring. Detta har inte vi gjort. Vi har bott i huset i fem år.

Nu knorras det om att taket breddats så mycket att det stycker ut över tomtgräns.

-Kan kommunen (som äger marken intill min) kräva att jag river taket?
-Var det min undersökningsplikt eller den förre ägarens skyldighet att tala om att taket sticker utanför tomtgräns?

Sannolikt kan man se på gamla lantmäterikort att huset sett ut som det gör ganska länge (sannolikt över 20år)
-Finns det nån preskiberingstid?

Hur gå vidare?

Tack på förhand

Det ingår i undersökningen att kolla tomtgränsen.

Ja, kommunen kan kräva att du river taket.

term skrev:

Hur mycket då? 4 meter till tomtgräns?

D09
10 år om jag inte minns fel, därefter är man hindrad att kräva rivning samt straffavgifter, med vissa undantag typ strandskydd etc.

Kommentar, missade rubriken utanför tomtgräns. :)

Men man begår inte ett brott om man river någons egendom?

Kan man inte hävda besittningsrätt på marksnutten som upptas?
(Tror Hemmapularen berörde detta i en tråd för längesen, kontakta han ) .

Redigerat:
Nja. Det finns en eller fler trådar här om bygge utanför tomtgräns. Det är tydligen så att man typiskt inte åker på att riva, i vissa lägen verkar man tom. kunna tilltvinga sig marken via en fastighetsreglering.

• Gilla
D09
  • Laddar…
term skrev:
Det är faktiskt inte alls säkert! Läs 3 kap Jordabalken!
12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
O
Köparens undersökningsplikt är mycket större än säljarens upplysningsplikt.

Förhoppningsvis så behöver du kanske ändå inte riva nått...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.