Byggahus.se

Förnya radiatorer?

1. Dunte
    Medlem · 56 inlägg

Dunte

Medlem
    Hej allihop!

Mitt första inlägg här. Jag har sedan några månader tillbaka gett mig i kast med att renovera ett hus, och har bytt ut ackumulatortank och panna. De gamla värmeledningarna är dimensionerade för självcurkulation och radiatorerna är väl anno 60-tal. Att lägga en förminskning på själv gängan för att få dem anpassade till dagens standard borde väl inte vara så stora problem, men hur är det med avståndet mellan själva inloppsrören? Får man tag på radiatorer av denna sort i dagens läge, eller bör själva rörens läge förändras för att byte av radiatorer skall vara möjligt?

2. C
    Medlem · Stockholm · 5 285 inlägg

corre

Medlem
    Vad vill du uppnå?

Det går att köpa äldre lika radiatorer på blocket för småpengar, kanske lite i transporten då.
    Men för att byta till moderna plana paneler så måst du anpassa dels inbördes mått mellan rören och dels gängan som du är inne på.
    Det går att bygga på en adapter på befintlig om du kan såga rören vid golvet.

3. Dunte
    Medlem · 56 inlägg

Dunte

Medlem
    Nå, jag är väl ute efter att få en bättre verkningsgrad på radiatorerna. Jo, jag har tänkt på kapa rören, men skulle ogärna göra det då det blir ett så omfattande arbete. Hade kontakt med en firma idag och de hade faktiskt moderna radiatorer med dimensioner för självcurkulation, även om han trodde det skulle vara svårt att få tag på termostater som var rätt dimensionerade, men som sagt går det ju att lägga på en förminskning.

4. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Bättre verkningsgrad får du aldrig.
    Däremot kanske en radiator som avger mer effekt.
    Tycker du verkar göra något väldigt förhastat...
    Läs på först är mitt råd.

• Laddar…
  5. C

corre

Medlem
    Vad har du för problem du vill lösa?

Kallt?
    Bytt värmekälla?
    Ombyggnad?
    Golvvärme?

6. Dunte
    Medlem · 56 inlägg

Dunte

Medlem
    Jag är väl ute efter att få mer effekt ur dem, de är gamla (enkla) och ventilstyrda. Skulle vilja ha dubbla med termostat.

7. C

corre

Medlem
    Du kommer aldrig få ut mer effekt än du stoppar in i systemet, det är din värmekälla som avgör effektiviteten.

En El-Panna genererar nästan 100% effektivitet, den värmer bara vatten.
    En pellets eller oljepanna är lågeffekt, typsikt 50-75%
    Ev värmepump (mark eller luft) genererar övereffekt, ofta faktor 3-5ggr instoppad effekt.

Det du kan ändra genom att montera andra termostater eller radiatorer är komfort.

I vissa fall, tex om man byter från pellets till luftvärmepump, så behöver man byta radiatorer till en modell som avger mer effekt utifrån tempraturen in. De kallas konvektorradiator. Då är det flera tunna vattenfyllda ytor med extra plåtar mellan som gör att man med lägre temperatur kan få ut samma effekt på samma yta.

8. Dunte
    Medlem · 56 inlägg

Dunte

Medlem
    Det känns ju rent spontant som att en dubbel radiator med flänsar mellan får mer kontaktyta med kringvarande luft och därmed bör värma bättre?

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 917 inlägg

useless

Lök.
    Vad har du för värmekälla? En radiator med mindre avgivande yta kompenserar man normalt sett med högre temperatur på vattnet. Men, om man värmer med värmepump så är det en dålig strategi eftersom den får sämre verkningsgrad ju varmare vatten den jobbar med. Värmer du vattnet med el, frjärrvärme eller nån fastbränslepanna så spelar det ingen roll. Då är det bara att höja temperaturen på vattnet...

10. Dunte
    Medlem · 56 inlägg

Dunte

Medlem
    Vedpanna (25kw) och elpatron (3kw).
    Har småbarn, så skulle inte vilja ha för heta värmeledningar så de går och bränner sig.

11. useless

useless

Lök.
    Ja, barn kan också vara en bra anledning att sänka framledningstempen... Har du räknat på vilken effekt respektive radiator behöver avge och hur stor radiator du behöver för att uppnå det vid en viss maximal framledningstemp?

12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Som useless säger , kvadratmeter yta på radiatorn är som gäller , elller höja framledningstempen , finns inget annat

13. Dunte
    Medlem · 56 inlägg

Dunte

Medlem
    Verkligen inte! :D
    Formel för att beräkna detta mottages gärna!

14. useless

useless

Lök.
  15. Dunte
    Medlem · 56 inlägg

Dunte

Medlem
    Jag har helt sonika valt strlk på radiatorerna utifrån fönsterstrlk, då de flesta är placerade under fönster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.