Byggahus.se

Förmodligen lyckats andas in asbest

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hmm. Asbest i isoleringen. Det är inte bra. Om du har någon respekt för din familj och alla som bor inom en tiomilsradie så tar du dit ett byggföretag som bygger en betongsarkofag över hela huset och sedan bär du rymddräkt resten av livet så att du inte riskerar att smitta någon.

Seriöst dock. :D Som redan sagt så ska du nog vara mer orolig för de där cigaretterna än för asbesten. Folk dör av det, men då pratar vi helt andra sorters exponering.

En rolig anekdot på ämnet. När vi bytte spisen i huset förra året så såg vi att den var stabiliserad med vad som såg ut att vara eternitplattor under fötterna.

• Laddar…
  2. J
    Medlem Nivå 1
    Tvivlar på att rören varit isolerade med asbest.
    Vi har också sådana rör i vårt hus byggt -57, det är gips på gasbinda som lindats runt isoleringen och sedan blöts upp, precis som vid gipsning av ett benbrott.
    Även om det hade varit asbest hade jag inte oroat mig ett dugg, du hade dessutom mask (även om den kanske inte är klassad för asbest) har den tagit en hel del ändå.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Ha,

Jag plockade ner hela eternittaket på mitt gamla hus innan jag la betongpannor.
    ca. 3 ton plattor blev två överfulla släp till återvinningen.

4. K
    Medlem Nivå 9
    För att vara helt ärlig ligger detta ganska långt in i framtiden... Men eftersom den typen av forskning tar tid är det ju bra att man börjar nu! Gapskrattade dock när jag såg artikeln, arbetar själv med liknande och känner författarna :)

Några kommentarer på tråden;
    1) Någon skrev att man kan få mesoteliom efter en exponering - källa till detta påstående tack! är nämligen tvärs emot vad större delen av den vetenskapliga litteraturen säger.

2) Det är fruktansvärt få personer som avlider av mesoteliom i Sverige idag, och de som utvecklar det har nästan undantagslöst arbetat med det. Dvs exponerats för det ofta (dagligen) under en längre tid.

3) Eftersom du har rökt så mycket löper du många, många gånger större risk att få KOL, lungcancer associerad med rökning, diabetes typ 2 eller hjärtkärlsjukdomar, än mesoteliom. MAO du borde vara oerhört mycket räddare för detta än mesoteliom, och när det gäller rökningen har du gjort det under många år. Däremot är det alltid bra att sluta röka, eftersom kroppen så kan återhämta sig - så använd detta som ett incitament att fimpa helt!

4) Riktigt bra idé att lista risken att dö av olika saker, för att sätta förhållanden i rätt perspektiv.

5) Asbestfibrer KAN faktiskt brytas ner, av immunförsvaret i lungan, så allt kommer inte ligga kvar.

6) Ditt andningsskydd har med största sannolikhet skyddat mot en hel del av asbesten, vilket gör att exponeringen minskat.

7) Bra idé att rengöra grundligare, om inte annat så bara för att må bättre och minska ångesten. Att du skulle spridit det i huset är väl inte så sannolikt.

5. M
    Medlem · Nivå 7
    Vilken grej alltså! Jag hade nog grubblat varenda dag resten av livet om jag råkat ut för detta. En skiktröntgen är nog det minsta jag hade bekostat själv.
    Jag minns när jag trampade på en rostig spik 12'e december 1983. Det var på eftermiddagen, klockan 13,32 närmare bestämt. Jag oroar mig för detta än idag. Varje dag när jag vaknar så är jag helt inställd på att jag har fått blodförgiftning.
    Lider med dig och vet vad du genomlider;)

6. D
    Medlem Nivå 4
    Grejen med asbest är väl att storleken på fibrerna är så fruktansvärt små. Har hört att för en asbestfiber tar det flera månader att falla från tak till golv. Bäst är att ventilera ur källaren om asbest spridits.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo men även om det kanske faktiskt är så många (tvivlar) så har de allra flesta av dem jobbat med asbest, utan skydd under lång tid.

I statistiken finns det några där man inte kunnat hitta en sådan källa, men de är väldigt få. och för en del av dem har man hittat samband i stil med att de jobbat nära en asbest industri, kanske stått varje dag och väntat på bussen utanför utblåset från firmans stoftsug... Men det finns några där man inte hittat sådant samband, men det gäller då någon enstaka, vet inte om det ens är en per år.

Men OM du får lungcancer i framtiden, så är det oändligt större risk att det beror på cigaretterna. En släkting avled nyligen i lungcancer, han rökte för 35 år sedan. Och har definitivt aldrig varit i närheten av någon asbest relaterad verksamhet.

8. H
    Medlem Nivå 9
    Det är inte hälsosamt att få på gatorna heller. Man mäter inte ens hur mycket asbets det finns i den vanliga luften, med motiveringen att det är för dyrt att ta proverna. Det klart att det finns i luften och en massa annan skit som inte är nyttigt att andas in.

9. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Farsan jobbade några gånger med asbest / eternit, och inte fick han någon märkbar sjukdom av det, bodde dessutom i radonhus så...

Läste om en stadsarkitekt som efter pensionen hyrde en lägenhet som han fick reda på var radon i, och beklagade sig i tidningen om det, han lär ju inte leva tillräckligt länge för att hinna få någon radonrelaterad sjukdom precis.

• Laddar…
  10. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag tror att TS bör oroa sig mer för olika sjukdomsfall beroende på rökningen än den lilla asbestsanering som gjordes.
    Du hade dessutom mask, om än i inte rätt klass. Det minskar ändå ganska mycket.

Dock så eftersom du har drabbats av livet, vilket är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet.

:p

11. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja det är precis det man använde asbest till. Dvs man blandade vit asbest med bindemedel till en sörja som kunde smetas på krökar, T-kopplingar och andra ställen som var svåra att isolera på vanligt vis. Så är det "gipsbandage" från den tiden så är det med 99.9% säkerhet just asbest.

Nu är "vit"-asbest (krysotil) inte den värsta och faktiskt den minst implicerade när det gäller mesoteliom (som är den otäcka sjukdomen som förknippas med asbest).

Så till TS. Din egen exponering kan du som andra sagt i stort sett skita i. Men sluta som sagt att röka. Det är främst rökning+asbest, eller för den delen som du är inne på; rökning+radon, som ger den markanta överrisken.

Relativt sett värre är i så fall att du skitat ner resten av källaren. Städa i så fall den noga, dvs våttorka alla ytor som går att våttorka och släng trasor/papper i hermetiskt tillslutna plastpåsar. Dammsug inte. Om du har dammsugare med fungerande HEPA-filter så fungerar det antagligen bra, men det finns inga studier på hur hushållsdammsugare med HEPA-filter egentligen fungerar för asbestfibrer. Om du har en sammsugare som "luktar damm" ur utblåset trots HEPA-filter så är den undermålig och skall för allt i världen inte användas. (Och byt HEPA-filter utomhus och släng när du är klar).

Men det är svårt att göra en riskbedömning även för den nedsmutsningen som skett. Just inomhusmiljöer är annars luriga vad gäller asbest. Om du inte exv. slipat asbesthaltigt material så bör det räcka med en eller några ordentliga städningar+vädring, och som sagt inte använda dammsugare utan HEPA-filter även i fortsättningen.

Men ja. Man blir nojjig. Så tillåt dig att vara det i tre dagar eller så. Se till att städa ordentligt och glöm det sedan. Asbest är främst ett arbetsmiljöproblem, inte en individuell risk.

12. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Världen är liten..

Jag inser ju också att det brukar ta lång tid för ny medicinsk forskning att nå vårdcentralen nära hemmet, men världen förändras ju. Det finns ett stort och snabbt internet som sprider kunskap med en helt annan hastighet än tidigare. 2006 fanns det inte ens smartphones, och nu kan man inte överleva en halvtimme utan den. Och medellivslängden har ökat med nästan ett halvår per år under lång tid. Samtidigt tar asbestrelaterade sjukdomar lång tid på sig att utvecklas, så när väl TS får sin kombinerade lungcancer, mesolitism och KOL om 20 år så lär det ha hänt en hel del saker.

Man kan ju jämföra med dödligheten i cancer nu och för 20 år sedan för män. Här är en graf för magcancer. På 20 år har insjuknande och dödlighet mer än halverats, och på 31 år (1980-2011) så har risken reducerats till en fjärdedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    magcancertabell.jpg

13. A
    Medlem Nivå 2
    Jag lekte med asbest när jag var liten, det small så häftigt när man hade det i majbrasan...
    Mig veterligt användes asbest mest i formen eternit för byggnation.
    Just eternit är ganska hårt och du behöver borra i det för att få ut pulver.
    Som isolering användes och används fortfarande glasull och stenull.
    Det senare är lite gråare i färgen.
    Förr använde man dessutom sågspån, men jag tror inte det är sågspån du fått ut.
    Asbest användes även i svetshandskar för sina värmeisolerande egenskaper. Tror inte heller det är handskar du har i väggen.

// Martin

14. J
    Medlem Nivå 10
    En enda fiber dödar, eller hur KristinaRT?
    Om man visste vilken det var...
    Paradoxen är att en del isolerare och andra jobbat i skyar av asbest i åratal utan att bli sjuka. Andra dog i förtid av mesoteliom utan att ha varit exponerade. Som Steve McQueen.
    Det finns annat som det är mer rationellt att oroa sig för. Riskerna med radon kommer också att omvärderas.

15. S
    Medlem Nivå 1
    Asbets förbjöds 1976, de som exponerats under den tiden har väl ganska säkert utvecklat sjukdom eller klarat sig. Hur kan det då komma sig att antalet asbetsrelaterade sjukdomar har ökat? Finns teorier om sådant som trådskaparen just beskrivit. De fastigheter som byggdes med asbestprodukter är de som nu genomgår renoveringar, i många fall av okunnig hantering av asbets.
    http://www.sydsvenskan.se/sverige/asbest-dodar-fler-igen/
    Vill inte strö salt i trådskaparens rädsla, men eftersom det raljeras i tråden kanske lite saklig info är på sin plats.har sett tillräcklig många plågas av asbestlunga för att skämta bort!