Byggahus.se
Det finns ju massor av trådar om valet mellan Trygghetsvakten och sorptionsavfuktare för krypgrunder. Jag har en specifik fråga: hur står de olika alternativen sig i fråga om att torka ut ett fuktigt lättbetongbjälklag?

Vad jag förstår fungerar båda alternativen oftast när det gäller att hålla RF i grunden på en ok nivå och därmed undvika mögeltillväxt i grunden. Men jag har även nu på vintern, då RF i grunden i mitt fall håller sig runt 60% utan avfuktare, förhöjd fuktnivå i betongbjälklaget. Jag är därför mest orolig för problem i golv och innerväggar, om reglar och isolering utsätts för fukt via betongbjälklaget.

Jag antar att man förenklat kan säga att sorptionsavfuktaren sänker den absoluta fuktnivån i grunden, medan Trygghetsvakten höjer temperaturen och därmed den relativa fukthalten. Stämmer det resonemanget? Påverkar det förmågan att torka ut den fuktiga betongen?

Jag ska nämna att den variant på Trygghetsvakt jag funderar på är pro-X, dvs. med styrd ventilation.

mvh
Johan

• Gilla
erimos
  • Laddar…
trygghetsvakt i grund bygger på att värma luften så att fukten ventileras ut...så utan tillräcklig ventilation fungerar inte principen...

Sorbtionsfuktare kan utan värme sänka fukten o transporterar bort fukten rätt väg men behöver avlopp eller tömning

själv kör jag vanlig luftavfuktare i kombination med värmekabel...ger bättre komfort samt säkrare lösning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.