Byggahus.se

Förlorade husritningar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Sökte men fann ingen liknande tråd, kanske använde mig av fel sökord.

I alla fall så ligger det till så att vi precis köpt ett hus byggt och vid röjningen/städningen så fann aldrig den förre ägaren (som även byggde huset 1970) några husritningar, så dom har alltså försvunnit under åren...

Jag kontaktade Götenehus som byggde kåken men fick svaret att de sparas i 10 år men sedan förstörs, kanske pga av någon regel kan jag tänka mig. :confused:

Ni förstår säkert vart jag är påväg. Ritningar går ju igenom en väldig massa instanser innan ett bygge godkänns och jag undrar nu om någon av dessa kan ha ritningarna arkiverade? Även om chansen kanske är liten, vart och vem bör jag börja leta hos?

Det hade varit väldigt praktiskt att få tag i dom med tanke på planerade renoveringar, plus att det rent generellt hade varit kul att ha dom hemma i vårat underbara nya hem :p

Tacksam för svar!

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Byggnadsnämnden i kommunen har kopior.

3. F
    Medlem Nivå 6
    Rättare sagt: stadsbyggnadskontorer har kopior på de ritningar som lämnades in till bygglovsansökan. Det är dock ingen garanti för att huset byggdes på det sättet. Snarare är det så att bygglovsritningar oftast är mellan 70-90% rätt i förhållande till korrekta relationshandlingar (ritningar gjorda efter faktiska förhållanden när huset är klart).

4. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren, ska kontakta dom på stadsbyggnadskontorer idag, återkommer med resultat.