Byggahus.se

Förlikning i mål om enstegstätade putsfasader

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Nu har även de sista sex mögeldrabbade husägarna i Skogaberg nått förlikning med Egnahembolaget. De får mer än hälften av vad bytet av den enstegstätade putsfasaden kostat.

Du kan läsa artikeln här: Förlikning i mål om enstegstätade putsfasader

• Svara
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Örjan

Kan någon förklara för mig varför inte byggföretagen ska betala hela kalaset?

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan

Därför att detta var en fullt godkänd konstruktion vid byggtillfället.

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: DG

Så du, Johan, menar på fullaste allvar, att byggbolag inte har byggt denna typ av fasader fast att dom har känt till att det är en riskkonstruktion?!!!! Vakna! Som vanligt, ingen moral existerar inom byggbranschen. Man tar fram massa "superbra" konstruktioner som man hävdar är bra och sen skyller man på någon annan när det visar sig att så inte var fallet. Byggbranschen, nästan utan undantag är en jäkla skitbransch där det bara går ut på att blåsa så många som möjligt på så kort tid som möjligt! Sen konkar man och börjar om igen i nästa konjunkturuppgång. Byggare har ingen skam i kroppen! Sorgligt men sant!

• Svara
  5. E
    Anonym

Jag menar exakt det jag skrev.... du verkar inte vara särskilt läskunnig.

• Svara
  6. E
    Anonym

Johan... :D Läskunnig eller ej så tror jag att väldigt många skulle kunna tycka ditt inlägg om att det var en godkänd konstruktion vid tillfället är rätt provocerande. Det är så typiskt byggbranschen att man inte vill förstå! "Vi hinner nog lura några till innan det blir vårt ansvar".
    Nåja, du verkar ju tycka om att provocera (med tanke på dina två inlägg här) och det får mig att tro att du tillhör nämnda yrkesgrupp...! :D
    Jag gillar att provocera för att jag blivit drabbad av nämnda yrkesgrupp. :) En yrkesgrupp som överlägset toppar listan över mest hatade yrkesgrupper. I varje villakvarter är det just byggaren som råkar bo där som alla pratar skit om och det borde var jobbigt att leva med! Dock verkar inte etik och moral vara något som lärs ut på byggutbildningar i Sverige. Ni byggare verkar faktiskt inte förstå hur avskydda ni är!

• Svara
  7. E
    Anonym

Nej... Jag jobbar inte i branschen och Nej..jag tycker inte det finns något provocerande i mitt svar på frågan som ställdes.
    Hur du får mitt svar på tio ord till att tro att jag "på fullaste allvar" tror att alla byggare är guds bästa barn... det om nåt är provocerande!
    Att bygga något enligt gällande normer gör det inte till Byggfusk, varför har exempelvis då inte byggfelsförsäkringen löst ut?
    Förmodligen för att försäkringsbolaget gör samma bedömning ( Garbo kommentarer undanbedes).
    Krypgrund va säkert jättebra när det kom, nu är det en riskkonstruktion, men det byggs fortfarande mer hus med krypgrund idag än med platta på mark.. verkar som att många blir lurade i landet enligt ditt tankesätt.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: johsn

Misstolka inte detta svar nu som tidigare.

• Svara
  9. E
    Anonym

Öhhh, jo dina inlägg kan uppfattas som provocerande. Du får det att verka som om byggbranschen inte förstod hur fel konstruktionen var långt innan det blev allmänt känt. Men skit i samma du verkar bara sur och ovillig att folk kan ta illa upp av att du så nonchalant svarar på frågan som ställdes i ursprungsinlägget.
    Jag kan sträcka mig så långt att ditt ursprungspåstående möjligen är juridiskt korrekt men moraliskt är hela händelseförloppet förkastligt, precis så som byggbranschen brukar agera!
    Jag struntar väl egentligen i vad du kommenterar men det är rätt irriterande när du får det att låta som om det byggbranschen gjort är ok. Det kan jag tycka är irriterande. Om du är naiv, korkad eller bara vill provocera vet jag inte men förstå att det är många som fått sina liv förstörda för att byggbranschen byggt med en "godkänd" byggmetod.

Vad menar du med Garbo? Ska jag inte få kommentera vem som ingår i Garbos ledning? Att byggfelsförsäkringen är ett av de största skandalerna i byggsverige? Är det det jag inte ska kommentera?
    Krypgrund ala 1980 och krypgrund idag är inte jämförbara.

• Svara
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: johan

Suck.... det verkar lönlöst att förklara. När har jag sagt eller ens antytt att jag tycker detta är ok?
    Jag tycker själv att det är illa att nyblivna husägare ska få betala stora summor för att reparera ett nybyggt hus som man tror ska vara helt safe från underhåll i minst 25år.
    Men vad jag tycker spelar ingen roll i detta sammanhang, en fråga ställdes och jag svarade.. Bara för att du är upprörd för att ha hamnat i en tråkig situation tidigare ger det dig ta mig fan ingen rätt att kalla mig korkad.
    Läs vad jag skriver!!!! Hitta inte på något från eget huvud.

• Svara
  11. E
    Anonym

Jag läser precis vad du skriver och tycker att du rajlerar och är nonchalant. Nu förklarar du dig lite mer men i ursprungsinläggen kan man läsa in en viss spydighet och arrogans. Inget konstigt med det! Skriv lite tydligare och utförligare så slipper du ju att hamna i denna typ av situationer.
    Du anklagar mig för att jag inte läser vad du skriver! Men du menar att jag kallar dig korkad? Det gör jag väl inte! Jag skriver ju att jag inte vet! Kasta inte sten i glashus! Ha det bra grabben! :D

• Svara
  12. E
    Anonym
    • Svara
  13. E
    Anonym
    • Svara