Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förlängning av koppling - är detta verkligen rätt?

1. S
    Medlem · skåne · 1 132 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    05D92750-B7E7-4036-82A7-713FE7F82197.jpeg
    Jag ska flytta min blandare lite längre upp på väggen och köpte 50 cm anslutningsslangar. Visade sig dock att jag behövde 70 cm. Fick få rådet att koppla på en 20 cm slang. Den ena änden av kopplingen mot 20 cm slang är inget problem men den mot den 50 cm långa anslutningen (överst) verkar inte själva hylsan ”bottna”. Om jag drar den känns det som den bara kommer sitta i muttern? Och blir det i så fall verkligen tätt? Kan jag ha fått fel dimension? Mot 20 cm passar den bra. Se bild.

2. Karrock
    Medlem · Västra Götaland · 165 inlägg

Karrock

Medlem
    Jag tycker det ser ut som att du har en G15 hona längst ned i bild, som kan rotera men är fast på slangen. Sedan har du en nippel med dubbelgänga. Var den för klämring i ingen, en eller båda ändar? Du bör nog ha en för klämringskoppling i ena änden och vända den änden uppåt i bild. De ser olika ut invändigt, vilket gör att mässingshylsan/slätänden inte går in ordentligt om du gör fel, och ringen dras heller inte åt på rätt sätt.

3. S
    Tack. Klämring finns bara i ena änden (den som är mot den långa anslutningen). Den andra änden är med gummipackning. Ska ta en bättre bild.

4. S
  5. Karrock

Karrock

Medlem
    Jag tycker fortfarande det ser ut som att du ska vända på nippeln. Om jag inte tolkar den suddiga mittenbilden helt fel, i den tror jag mig se att innanför nippelns gänga är det så grovt gods att det blir ett steg mellan klämringen och nippeln. Visst är det samma gänga i änden du drar in mot gummipackningen som den du drar muttern på?

Du har liksom en liten krage efter nippelns nyckelgrepp, den änden brukar vara mot rörgängan såvitt jag vet, då är den felvänd.

6. Karrock

Karrock

Medlem
    Ta helt enkelt loss nippeln helt och se om du kan sticka in slangens slätända någonstans. Passar den så har du hittat rätt sätt, om den inte passar så är det fel koppling även om muttern passar.

7. S
    Tusen Tack!! Nu ser det bättre ut. Stödhylsan bottnar!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DE80D438-9123-49C1-9E4B-614B04FD749E.jpeg

• Laddar…
  8. S
    Funderar på vad jag använder som mothåll när jag spänner mot klämningen? Har fått lära mig använda två skiftnycklar men får inte tag i mitten på skarvröret…

9. D
    Besserwisser · E · 21 102 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Du har väl ingen stödhylsa i den där?

Du använder en blocknyckel.

10. B
    Medlem · Offerdal · 327 inlägg

bryggstun

Medlem
    Håll i dom yttersta muttrarna och dra dom emot varandra. Är ju inga extrema tryck heller så det kan ju inte hända så mycket. Testa om det verkar vettigt för jag har aldrig sett en sånn där anslutning men det finns ju liknande
    inom hydraulik.

11. S
    tack var inne på det. Nej ingen stödhylsa (den är som en stor stödhylsa i sig själv).

12. S
    Rädd att spänna sönder gummi packningen så kör med blocknyckel. Rörtång kunde nog oxo fungera

13. S
  14. H
    Moderator · Stockholm · 46 110 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Kan vara svårt att hitta en blocknyckel som får plats mellan muttern och ”runda upphöjningen”. Hade liknande problem för några år sedan. Alla blocknyklar jag hittade var för tjocka. Även proffsfabrikat. Till slut hittade jag av slump på Ö o B av alla ställen. De hade väldigt billiga nycklar av skräpkvalitet. Då hade man snålat med material, så den var tunn nog.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.