Byggahus.se

Förlänga väggar i källare, rätt metod?

1. J
    Medlem · Västernorrland · 3 inlägg

Johnny_G

Medlem
    Hej allihopa!

Jag har ett problem som jag tänkte fråga om, jag och min sambo har nämligen ganska nyligt flyttat in i ett hus med ett problem i källaren. Huset är ett trähus från slutet av 40-talet med en form av torpargrund/källare. Problemet består av att i källaren så finns det ett rum som inte har alla väggar gjutna, utan två av väggarna är lite "halvgjutna" på marken. Jag bifogar fyra bilder nedan tagna från dörren samt en översikts-CAD-bild. Det är då rummet längst till höger i CAD-bilden som det handlar om. De gul-bruna området består av stenbumlingar/jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    översikt källare.PNG

DSCN5164 (Medium).JPG

DSCN5165 (Medium).JPG

DSCN5166 (Medium).JPG

DSCN5167 (Medium).JPG

Den tidigare ägaren har som ni ser på bilderna grävt ur en hel del och problemet är att han har grävt ur så mycket att det har börjat rasa en del jord och stenar från kortväggen

Det jag skulle vilja göra är då att förlänga dessa två väggar som inte är gjutna hela vägen ner så att de blir gjutna hela vägen ner och sedan gjuta en platta i golvet för att då få ett rum som jag hade tänkt att använda som pannrum. Tanken var då att hyra stämp som får stötta upp bjälklaget ovan medan man gräver ur, armerar och gjuter igen en liten del av väggen i taget.

Är detta genomförbart eller bör man göra på något annat vis?

Tacksam för svar!

Redigerat 21 maj 2013 22:55
  2. B
    Medlem · skumrask · 153 inlägg

BMW fahrer

Medlem
    Genomförbart. Pyssel. Läst om sådan åtgärder. Ingen egen erfarenhet dock.
    Kan nog vara värt att ta in yrkesfolk för det där... Tycker du tänker rätt i hur att göra, men att tycka och vet är två vitt skiljda saker... å i ditt fall ska man nog veta... rasar det in över dig så kan du drabbas av akut andnöd mm besvärliga fenomen...
    Vad du än gör - arbeta inte med det där när du är ensam! Se till att det alltid finns minst en som kan hjälpa dig om olyckan är framme. Säkertheten främst!

3. J

Johnny_G

Medlem
    Ok, det låter ju positivt! Bra synpunkter med säkerheten, det ska jag tänka på. Har inte bestämt om jag ska anlita någon för att ordna detta eller om jag ska göra det själv, men det är ju alltid bra att ha klart för sig hur det kan tänkas göras.
    Vad jag förstår av "Paddingtråden" som är klistrad i detta forum så bör ju jorden under den jord man gräver bort redan att vara packad och behöver därför inte köras med padda el. dyl. Alltså den ytan som den nya väggen kommer vila på.
    Är detta rätt uppfattat?

4. B

BMW fahrer

Medlem
    Jag anser att du skall kosta på dig att padda i alla fall. Märker du att jorden inte sjunker så är det ju bara att lyfta dän paddan och lägga markduk, kross/singel, o padda till det (vilket du måste), på med isolering - å sedan kommer det olika skolorna med åsikter...
    Vi, jag, valde att lägga isoleringen mot krossen och ångspärren ovanför isoleringen och gjuta mot ångspärren (friggebodsbygge iof). Expertisen säger att man skall ha ångspärrnen under isoleringen...
    Saknar kunskap och goda referenser på var ångspärren gör bäst nytta - valde utifrån att den skall vara tät, å krossen skär sönder den... alltså återstod ovansidan av isoleringen som alternativ.
    Jo då, det är torrt i friggeboden :)

Använd akrylat-bensin, Aspen, i paddan när du kör inomhus + forserad ventilation (fläkt/sug) !
    Avgaserna från akrylat är mindre farliga än från bensin/diesel.
    Dumt å stryka med innan man är klar med jobbet... Blir så besvärligt att slutföra det då...

5. J

Johnny_G

Medlem
    Vad har krossen för funktion?
    Ökar den bärigheten på något vis så risken för sättningar blir mindre eller?

6. B

BMW fahrer

Medlem
    Krossen ger god dränering och samtida kraftig bärighet (hård stabil grund).
    Krossen är att föredra före singel.
    De vassa kanterna gör att vatten samlas på lägsta punkt och droppar lättare, dessutom så gör formen att de kilar fast sig mot varandra och skapa därmed en mer "solid" grund än vad väl paddat singel kan åstadkomma.

Gällande själva golvet så innebär en god grund bättre förutsättningar för tyngre punktbelastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.