Förlänga taksprånget

11k läst  7 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Har ett hus med för litet taksprång som jag nu vill passa på att förlänga. Byter just nu ut taket så läget är ju perfekt. Grannen har gjort likadant och det dom gjorde var att använda en grövre dimension av läkten. Förlängningen består av ca 40 cm och nu undrar jag:

Räcker det mad att gå upp i läktstorlek för att orka med belastniningen?

Om man går upp i läktstorlek, bör man inte dra ut takpappen till samma längd? (Vilket ju betyder att jag måste dra dit bärläkt och försöka fästa pappen i denna eller?)

Vilka andra lösningar är möjliga förutom att skära bort sponten ett par takstolar in ch ersätta med ett längre undertak?

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: Förlänga taksprånget

taksprånget ska hålla för belastningen från rännorna med is och snö i samt från tyngden från takmaterialet. Det räcker knappast med lite grövre läkt :surprised:
    ta bort 4-5 rader råspont=>förläng takstolarna med samma grovlek på virke som takstolarna, spika reglarna från sidan med 4" spik x många. eller med spikplåtar 100 x 400. Tänk på att snötrycket mot rännan är stoooort.... inget fusk... det är jättefult utan takfot... för att inte tala om smärtan när ränna tegel och is träffar dig på marken :'(

3. L
    Medlem Nivå 3

Så har man då insett att ordförrådet har ställt till det igen... Jag avsåg inte att förlänga taket utan att bredda det... Har nu lärt mig för alltid skillnaden mellan taksprång och takets bredd!

Frågan är alltså om jag genom t.ex. dubbel bärläkt ett par meter in på taket kan ta upp den extra tyngd en betongpanna extra i bredd orsakar? Jag använder bärläkt 23*48 vilket medför att den breddade delen får 23*96 som läkt.

Sen är ju frågan hur man snyggast gör undertill? Hade tänkt mig att fästa en ströläkt mot bärläkten, under denna täckpapp och sen oljehärdad masonit underst. Sist så skruvar jag fast en spont som får bli målad.

Är detta en möjlig metod?

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Det blir lika knasigt ändå.

Har du föresten funderat på hur du ska göra om du får för dig att måla vindskivorna från taket? Trist att riskera livet om man går på vissa delar av taket.

För att brädda på detta sätt skruvade jag på 28mm virke på undersidan av befintlig råspont, därefter la jag råspont på uppifrån och ner i samma dimension som befintligt undertag. Undersidan klädde jag in med 17x95 råspont.

5. L
    Medlem Nivå 3

Hmm, taket är så pass brant att man inte kan gå på det överhuvudtaget så målningen blir ett angenämt bekymmer från stege eller ställning i.a.f. :)

Problemet är som sagt att taket inte sticker ut särskilt långt redan och att det bara är knappa 15 cm att skruva i isåfall. Vet inte om det räcker?

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
  7. Angelven
    Medlem Nivå 6

Du har inte möjligen ett kedjehus från slutet på 60-talet ? ;-) Vi bodde i ett sånt område och _alla_ breddade taket och förlängde takutsprånget - husen var klassiska barnteckningar, en fyrkant med en brant triangel på, inga utsprång.

Nu flyttade vi innan jag hann bredda - men jag tittade hur alla gjorde:
    Breddning - Ta bort pannor, läkt och en del takpapp, in till första takstolen efter gavel.
    Skär med en cirkelsåg ställd på rätt djup upp råsponten hela vägen upp och ta bort den. Nu syns alltså hela gaveltakstolen och halva första efter det. Spika på ny råspont från halva, via gaveltakstol och med så mycket utsprång som du vill ha. Därefter, lägg taket på klassiskt vis.

Förlängning: Gör som beskrivit tidigare - dvs ta bort råspont, ett par stycken, laska takstolen och förläng ner.

Mvh
    /Angelven
    ps. Lägg stegar som står på byggställning längs med hängrännorna upp på taket, det går att gå på :)

8. Z
    Medlem Nivå 3

Då tänker jag gå mot strömmen och säga att det går alldeles utmärkt. Jag gjorde detta för 2 år sedan. Använde 45x45 som bärläkt, drog ut pappen på undersidan och skruvade waxholmspanel under läkten.

Vilken metod som är bäst kan väl debatteras men båda kan fungera iaf.

Att det håller kan jag intyga, både för mig och en till. Iaf med "rätt" konstruktion.

Zephir

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: