Byggahus.se

Förlänga rör till köksblandare?

1. B
    Medlem Nivå 3
    Jag ska höja diskbänken och installera en diskmaskin. Då behöver jag även förlänga rören till blandaren har jag förstått. Eftersom jag inte kan något om detta tänkte jag ringa in en rörmokare. Men för att slippa få två besök borde jag kunna stänga av vattnet och koppla ur rören själv. Med er hjälp :)

Lägenheten är från -52 men stambytt för ett par år sedan. När jag tittar under diskbänken ser det ut att vara förberett för diskmaskin? (blandaren har en skruv för på/av) Och rören till blandaren ser längre ut än dom behöver? Då kanske jag inte behöver skarva något? Vore i så fall fantastiskt. Någon som kan hjälpa mig?

(Ursäkta att bilderna är felvända. Vet inte hur jag vänder dom rätt)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ror1.jpg
    rör2.jpg
    rör3.jpg

2. W
    Medlem Nivå 3
    Det kan du absolut, vrid på de båda svarta vreden 90 grader, testa att öppna kranen ( så att vattnet verkligen är av) ta med en skiftnyckel om "kroppen" på ballofixen och en skiftnyckel på den översta muttern lossa muttern moturs.
    (det kommer lite vatten så ha en handduk och en liten balja i närheten.
    När du sedan är färdig med renoveringen gör du bara om proceduren.
    Rekomenderar också att köpa ett par 3/8 lock med packning som du kan skruva på ballofixerna under renoveringen.
    Lycka till!

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 3
    Tack så mycket Ws1! Kändes trist att betala tusen spänn för en sån sak :)

4. W
    Medlem Nivå 3
    Dem kan du lägga på något roligare.. Finns mängder av duktiga hantverkare här på b h som guidar och hjälper till!

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Mycket riktigt är den en blandare med något förberett under den! Ev diskmaskin...?! Konstigt att du inte har något vred på ovansidan dock. Vad är det för blandare? Skicka upp en bild, min rörmokar-nyfikenhet väcks till liv! ;)

Hur mycket tänkte du höja diskbänken? Avlopp och vatten får du ganska lätt ihop själv om du är normalhändig!

6. B
    Medlem Nivå 3
  7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jo jag ser ju nu att jag läst hiskeligt dåligt, du har vred men jag läste att du inte hade. :x

Hur menar du att du ska såga ner sockeln? En vanlig diskmaskin står ju på golvet.

8. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    Om du har tur kan du sträcka på ledningarna som sitter på blandaren och/eller flytta upp kopparrören några centimeter för att få dom extra centimetrarna. Att kopparrören inte ligger rakt under diskbänken gör ju inget dom syns ju inte. Avloppet har oftast samma flexibelitet och borde inte innebära några problem.

9. B
    Medlem Nivå 3
    krilleman_215 - Jag tänkte att diskmaskinen kunde stå på socken ibland? Jag har aldrig tänkt på dessa detaljer förut. Så nu får jag lära mig från skratch. Men jag anser mig ganska händig och borde kunna fixa det :) Så diskmaskinen ska stå på golvet alltså. Det blir ändå höjning av bänk eftersom den är för låg för att ha bekväm arbetsställning.

Tigersågen - Det låter som väldigt goda nyheter! Tack :)

10. L
    Medlem · Nivå 14
    Diskmaskinen bör stå på golvet. Glöm inte läckageskyddet under maskinen.

11. L
    Medlem Nivå 6
    Det är rätt tydligt att du har slang kvar på blandarna att höja 5-6 cm, du har SoftPEX-rör på blandaren. På avloppet ser du att du har ett flexrör längst ner som brukar ha gott om flex, minst 5-6 cm där också. Så det ska inte vara några problem alls. Rulla vidare bara.

12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Längden på slangarna till blandaren ser du ju lätt hur mycket du kan höja diskbänken genom att lossa kopplingarna från ballofixerna, lossa slangarna och häng dom bredvid så syns ju "överhänget" direkt. Då får du svar på momangen om du behöver skarva vattenrören!

Nej, avloppet har inte flex-rör, det är en variant av "ribbad" hårdplast.
    Fabrikat Intra, modell comploc B
    Pungen ger inte heller någon möjlighet till förlängning då den bara tillåter olika höjder beroende på baljorna.

Tex:

prod_att3_780024_large.jpg

Comploc B har samma glidskarv mellan inloppsrören som bilden ovan illustrerar, men det hjälper inte TS:

8083791.jpg

Skarva på en bit 50mm rör direkt i 50mm-muffen på förminskningen, gärna muffände på ett rör:

Redigerat 8 jul 2013 22:42
    • Laddar…
  13. B
    Medlem Nivå 3
    Så himla grymma tips!

krilleman_215 - Tack att du tog dig tid med bilder till din förklaring. Det gör att en sån som jag (aldrig tittat på ett rör förut) känner att jag kan fixa det här själv nu.

Idag tog jag dock ledigt från köket och byggde trallgolv till balkongen. Gäller ju att njuta av solen :)