Byggahus.se

Förlänga kopparrör

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej ,
    Jag hade tänkt att kakla utanpå befintligt kakel i badrummet, problemet är att vattenrören som är fästa i blandaren inte räcker till då.
    Så jag undrar om det är någon som vet om/hur man kan göra för att förlänga dessa rör ca 15mm ?

2. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Finn en hel del trådar om detta problemet och jag tror inte det finns någon bra lösning tyvär....då man inte får eller bör skarva röret inne i väggen utan inspektionslucka och skvallerrör.

3. C
    Medlem Nivå 1
    Kanske om man klarar att förlänga utanpå den nya väggen ??

4. T
    Medlem Nivå 14
    Klart du kan skarva så länge skarven inte hamnar i väggen.

5. Faidros
    Medlem Nivå 10
    Det kanske går att fälla in anslutningen en bit in i väggen? Ungefär som den här anslutningen för högtalarkablar.

6. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Faidros lösning skulle man kunna fixa utan låda. man kan ju låta blandaren sitta kvar mot det gamla kaklet och figursåga det nya kaklet runt blandarfästet. Om det går att få snyggt beror väl på hur blandarfästet ser ut men det borde funka.

7. C
    Medlem Nivå 1
    Någon som vet vad det fins för något att skarva med ?

8. S
    Medlem Nivå 6
    hej !vilket problem? såga upp i väggen,fram med svetsen o löd på ett nytt rör,silverlod,provtryck. ibland får man kringå bestämmelserna. har man ingen erfarenhet ,kontakta en wws firma. nu kanske jag får många på mig,men jag vet hur det funkar på byggarbetsplatserna

9. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Att öppna väggen sabbar tätskiktet totalt så det är ingen bra ide.

Kan du inte flytta blandaren lite uppåt eller nedåt? Rören som sticker ur väggen räcker kanske för att få på en 90graders böj med klämringskoppling och därmed få rören att fortsätta uppåt eller nedåt. Det finns blandarfästen för utanpåliggande rör som har röranslutningarna på sidan istället för bakåt/in i väggen.

10. S
    Medlem Nivå 6
    hej IT -snubben! jag visste att någon skulle komma med något annat förslag,helt ok. man skulle förlänga rören först , sedan laga o prima o gumma. det du nämner skulle det vara mera skonsamt för tätskiktet? du nämner klämringskoppling,klämmer du den utan att skada tätskiktet?

11. T
    Medlem · Nivå 7
    Om det är en duschblandare med cc160 så finns det monteringplattor med "proppar" man skruvar in i de gammla rören och sen kapar i rätt längd när man monterar blandaren. finns bla på rinkabyrör https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=479 (om nu inte länken skulle funkar så är det art nr: 2672).

12. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Ja, det skonsammaste för tätskiktet är ju att inte öppna det alls.

tpsofts tips om förlängningsproppar kräver att det är gängade röranslutningar i väggen. Vanligt att det är det om det är en lite äldre installation men om det är ett befintligt blandarfäste med täckplatta där idag så sticker nog rören direkt ut och då kan inte "propparna" användas. Dessutom så hamnar ju denna gängkoppling på fel sida av tätskiktet likförbannat.

13. S
    Medlem Nivå 8
    I detta fall skulle jag faktiskt fundera på att bryta mot reglerna (som gäller idag) och hårdlöda på en bit kopparrör, alternativt förlänga med en presskoppling (som inte heller är tillåtet idag). Bör göras av ett proffs (som inte eldar upp väggen vid lödningen) och provtryckas. Det torde finna miljoner sådana inbyggda kopplingar, och de håller om man gör rätt.

14. C
    Medlem Nivå 1
    Att löda är inget alternativ då det kommer att göra så att kopparröret blir så varmt att fuktspärren skadas.

15. v-g
    Medlem Nivå 13
    Sitter rören stumt i väggen då? Kanske går att lirka ut dem en bit? 15mm är ju inte så långt.