Förlänga källarvägen underifrån mha gjutning?

2k läst  1 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Jag har planerat att lägga dränering samt byta vatten och avloppsledning till vårt hus byggt 1930. I samband med detta så ska jag dra om avloppsledningarna inne i huset så att dom kommer djupare ned i marken. Detta för att kuna gjuta en ny platta djupare ned och därigenom få ökad takhöjd När jag skulle titta på hur långt väggen fortsatte ner under plattan som finns i halva källare(plattans tjocklek mellan 2-5 cm) blev jag besviken, väggen fortsätter endast ca.5-10 under den idag befintliga plattan. Är det någon som har några förslag hur man löser detta. Marken består av sand, sand, sand. Och som jag kan se så står inte väggarna på något befintligt bärlager

Takhöjden idag är 2 meter i källaren. Jag vill gräva ur, fylla med 8-16 grus, isolera 10 cm, lägga armering, golvvärme och därefter få en takhöjd på mer än 210 cm.

Någon som kan komma med ngt tips?????

2. J
    Medlem Nivå 1
    vi ska göra samma sak.

så som vi har hört så suger sand upp vattnet och håller det kvar, makadam suger inte upp vattnet, så vi tänker gräva ner ca 20 cm nedanför socklen för att sedan bygga upp med makadam, isolering m.m. Men vårt hus står inte på sand utan berg, får se om vi kan gräva våra 20 cm utan att stöta på berg...

någon annan som har fler tips?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: