Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förlänga huskroppen på 1,5 plans villa med källare från 1925

1. S
    Medlem · 34 inlägg

srki

Medlem
    Hej,
    Vi funderar på att bygga till vårt 1,5-plans hus, eller rättare sagt förlänga huskroppen. Huset är från 1925, 110 kvm stort med källare (yttermått: 8,5x8,5)m. Grundsulan ligger ungefär 1,5m under marknivå, jordart: morängrovlera. Källarväggar i betong 400 mm, ytterväggar murade 350 mm. Vi tänkte förlänga huset med 5,5 m. Min ide för att minimera eventuella sättningar är att gräva ner till 1,1-1,2m djup, packa 30-40 cm grus och lägga 20 cm hög och 60 cm bred grundsula. Därefter mura upp med leca block till rätt höjd (husets sockel 1m ovan mark). Under plattan fylls det med schaktmassor samt 300 mm isolering och därefter armerad platta. Har först tänkt att mura upp ytterväggarna med leca block men på grund av högre kostnad och en ökad massa på grunden övergick mina tankar till stomme i trä och mellanbjälklag i trä. Vårt hus behöver även nytt tak samt fasad och då passar det utmärkt att göra allt i samma drag.
    Jag undrar nu om någon här har gjort liknande förlängning av sitt hus och som kan berätta hur ni har gjort med koppling till det befintliga huset. Har fått förslag från en byggkonstruktör att man kopplar grunden till källarväggarna med kemankare (varje 60 cm) för att minimera sättningar men behöver jag verkligen göra detta med tanke på grundläggningssättet? Hur har ni kopplat den nya taknocken mot det befintliga konstruktionen? Har ni fått sprickor i fasaden, om inte hur har ni gjort för att inte få det? Har fått svar från 2 byggfirmor att man inte kan göra det utan att få synliga sprickor och att man fixar till sprickan i efterhand. Har ni några tips eller någon konstruktionsritning som ni skulle kunna dela med er?
    Tack på förhand för alla tips och råd.

2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Jag är ingen expert på geoteknik, men det förefaller mig som om man kan välja en enklare grundläggningsmetod. Morängrovlera är trots allt en ganska stabil jordart i klass med morän. Generellt bör alla tillbyggnader av den storleksordningen förses med dilatationsfogar (rörelsefogar). Som tillbyggnadsmetod är en förlängning sällan den mest optimala. Man riskerar att göra rum som idag är dagsljusbelysta mörka. Dessutom ärver man en del bredd- och höjdmått som kanske inte är de allra bästa. För att en tillbyggnad av ett stenhus i trä ska se bra ut bör övergången markeras på något sätt. För en mer nyanserad diskussion om dessa senare aspekter behövs planritningar och tomtkarta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.