Byggahus.se
Behöver typ ett rör på ca 70-100mm att förlänga handduschen med. Så att den lir längre. Finns det at köpa?

Vore det inte bättre att köpa en längre duschslang?

Det är handtaget jag vill göra längre. Min mor når inte åt hela ryggen. Axlarna klarar inte av det.

BirgitS
Förstår inte!
Har hon inget på väggen att sätta upp handduschen på och sen är det bara att vända ryggen mot den?
Det räcker ju att handduschen sprutar högst upp på ryggen så rinner ju vattnet över resten av ryggen.

Ah! Det var en intressant/klurig lösning på begränsad rörlighet!
Jag har aldrig sett ett färdigt rör för det ändamålet, men egentligen är det väl inget konstigare än ett lagom långt rör med invändig 1/2” gänga i båda ändarna.
Antar att det dessutom ska vara så lätt som möjligt? Dessutom kanske det kan bli mer ergonomiskt om det inte är helt rakt?

Enklast är nog att gå förbi närmaste VVS-firma och se om de kan göra något lämpligt åt dig, borde inte bli allt för dyrt.

Har hon styrka nog att hålla i ett sånt handtag?
Om man förlänger röret med 1 meter så kommer handtaget inte vara lika lättmanövrerat längre, så om styrkan även är nersatt så kanske det inte är så bra alternativ

Vilken vvs firma som helt har förkromade kopparrör och koppling som löser ditt problem men det blir nog orimligt tungt även med presskopplingar

Alternativt att ta en duschslang och sno kopplingarna och sen låta en verkstad kraga ut röret att passa kopplingarna

Eller bara ta ett rostfritt rör och svetsa på rätt koppling

Redigerat:
BirgitS
A Alexn72 skrev:
Om man förlänger röret med 1 meter
Nu var det väl 10 cm som var aktuellt.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det väl 10 cm som var aktuellt.
oj då;)

Det bör även gå utmärkt att konstruera förlängningen av plaströr som man gängar invändigt, det blir inte många gram extra.
Det är ju inget tryck och inga avsevärda krafter som är aktuella.

Fixat.
Fanns att köpa utomlands.

• Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
BirgitS
Länk!
Det kan ju dyka upp andra som också blir intresserade.

BirgitS BirgitS skrev:
Länk!
Det kan ju dyka upp andra som också blir intresserade.
En bekant fixade det.
Vvs i Polen har 50,60 och 100mm.
Jag tagit 2 stk100mm.
Ca 7 kronor styck. :) 20190911_160246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut så här.

• Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
A Atom skrev:
En bekant fixade det.
Vvs i Polen har 50,60 och 100mm.
Jag tagit 2 stk100mm.
Ca 7 kronor styck. :)[bild]
Ser ut så här.
Har du en länk vore jag tacksam. Perfekt att det finns färdig snygg enkel lösning men var beställer jag? Vänligen Lard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.