Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förlänga besiktningsklausul

1. K
    Medlem · 7 inlägg

Kaktus2000

Medlem
    Jag håller på att sälja mitt hus och skrev kontrakt i förra veckan, med en öppen besiktningsklausul med deadline om några dagar.
    Köparen bokade en besiktningsman som skulle göra en besiktning i veckan, men dagen innan avbokade köparen besiktningen av "personliga skäl", (sannolikt ett dödsfall, förälder eller motsv.) och säger sig nu inte kunna göra besiktningen förrän om ytterligare en vecka.

Nu ringer mäklaren och vill förlänga den öppna besiktningsklausulen en dryg vecka till. Jag är skeptisk till konceptet, eftersom vi har skrivit ett tydligt kontrakt med specifika datum och möjlighet till besiktning. Det har inte varit speciellt enkelt att sälja den här hösten, så jag vill verkligen inte att köpet backar och jag står med ett osålt hus vid första advent.

Jag tycker att de borde låtit besiktningsmannen besikta huset i deras frånvaro och följa kontraktet.
    Möjligen skulle jag kunna tänka mig att villkora hävning av köpet med en "straffavgift" om vi förlänger klausulen.
    Är jag för hård och okänslig?

PS. Jag är gammal räv på forumet, men skapade ett nytt konto för att hålla lite anonymitet.

2. H
    Moderator · Stockholm · 47 300 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Lite knepigt läge. Du riskerar ju att köparen nyttjar sin rätt att häva direkt utan riktig besiktning. Om du inte accepterar en förlängning. Så det handlar inte bara om att vara snäll eller okänslig.

3. K
    Medlem · 7 inlägg

Kaktus2000

Medlem
    Klausulen är skriven så att det måste göras besiktning av en ”riktig” besiktningsman för att köpet ska kunna hävas. Det har de ju inte gjort och rätten att häva köpet borde förfalla när ursprungliga datumet infaller

• Laddar…
  4. G
    Medlem · 138 inlägg
    Vad är en riktig besiktningsman, medlem i SBR? Eller kan de betala en snickare 500 pix att titta exteriört och sedan häva avtalet utan anledning? Svårt att ge råd utan att veta exakt vad som står i avtalet.

5. K
    Medlem · 7 inlägg

Kaktus2000

Medlem
    Godkänd av sbr.
    Edit: förtydligande: ”professionellt verksam besiktningsman”

Redigerat 8 nov 2022 20:32
  6. D
    Medlem · E · 25 392 inlägg
    Det var en udda skrivning. Vad ska det vara bra för? Det är inget jag skulle gått med på som köpare.

7. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 2 347 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Fundera noga kring detta och var försiktig. Marknaden är osäker och kan skaka till om något ytterligare händer. Därför bör klausuler medge så kort tid som det är rimligt. Många i er situation skulle nog inte vilja förlänga tiden, men det är något ni själva avgör.

8. H

Moderator
    Men köparen borde fortfarande kunna anlita en sådan bes. man som i princip kör förbi huset och skriver ett protokoll, med triviala uppgifter (antal fönster mot gatan kulör på fasaden...).

Jag skulle nog räkna med risken att köparen häver om du inte går med på förlängning. Men det är "bara" en risk. Det är givetvis en risk att vänta en vecka och låta köparen få sin besiktning också.

Men jag skulle se det såhär: Vad förlorar jag på om köparen får en vecka extra på sig?

OM besiktningen kommer fram till något som får köparen att pruta/häva, så skulle det antagligen vara lika illa med den ursprungligen planerade besiktningen.

Så "kostnaden" för mig ligger inte i risken, utan om den faktiska förseningen ger mig en nackdel. OM huset måste ut på marknaden igen, fast en vecka senare, hur illa är det, att det sker en vecka senare?

Sedan kanske man bör ta in i beräkningen om köparen är seriös? Är de personliga skälen äkta, eller en medveten förhalning? Jag skulle nog fiska lite om vad det faktiskt är som har hänt.

9. H

Moderator
    Med tanke på att marknaden har saktat in, så borde det rimligen vara enklare idag att få en bes. man på kort varsel. Så det kan vara en anledning att ifrågasätta förseningen.

10. K
    Medlem · 7 inlägg

Kaktus2000

Medlem
    Det har inte varit några problem att få tag i besiktningsman, de hade ju en inbokad för någon dag sedan, men som de avbokade eftersom de inte kunde att vara med själva.
    Enligt mäklaren är de seriösa och vill verkligen köpa huset.
    Jag skulle inte ha några problem att förlänga det några dagar, men deras anspråk är från en dryg vecka till närmare tre veckor.

Jag vill ju ha det här klart och inte dra igång nya visningar lagom tills Ingves höjer räntan 50-75 punkter till, elpriset stiger för att det börjar bli kallt. Då kommer jag definitivt inte få samma pengar som nu. Måste vi ta om försäljningen vill jag ju påbörja direkt och då känns den här veckan viktig.

11. N
    Nybyggare · Stockholm · 215 inlägg

nevinator

Nybyggare
    Möts på mitten och erbjud tre dagar

12. P
    Självbyggare · stockholm · 31 inlägg

perolito

Självbyggare
    Jag skulle inte förlänga tiden!

Köpet är genomfört och de har accepterat villkoren och det gäller även besiktingsklausen och dess tidsgräns. De har dessutom haft en bokad tid med en besiktningsman som kunde besikta huset utan deras närvaro och sedan gå igenom resultatet med köparna innan deadline.

• Laddar…
  13. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 641 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Om jag hade varit köpare och du pushat mig genom att tvinga fram ett köp hade jag jobbat stenhårt på att häva köpet. Du har väldigt lite att vinna på att tvinga fram ett köp och mycket att förlora om du nu oroa dig för att affären inte ska gå igenom.

Om personen sedan tar in en bilbesiktningsman och besiktigar husets utsida så har personen tagit in en "professionellt verksam besiktningsman". Kanske inte funkar, men vill du spendera ett år i rätten för att ta reda på hurvida du eller köparen har rätt i en sådan fråga, eller vänta en vecka extra för att låta köparen besiktiga huset? Kan tilläggas att bilbesiktningsman är extrema alternativ, skriver man på FB "Söker besiktningsman verksam inom byggbranchen, betalar 5k för 1h jobb" så nappar nog någon rätt snabbt.

Känner du dit hus väl så borde där inte komma några överaskningar i protokollet.

Nej, så sammanfattningsvis så gör det som är rätt, tvinga inte in någon i ett hörn som är helt onödigt.

14. H

Moderator
    Jag lutar som sagt åt samma bedömning.

OM det har varit svårt att få sålt, så gissar jag att det betyder att det inte varit överdrivet många seriösa spekulanter igång? Det är i nuläget köparens marknad. Din nuvarande köpare kan välja att häva köpet (kravet på riktig bes. går troligen att runda relativt enkelt). Och ev. kan samme köpare komma tillbaka och erbjuda samma, eller sämre deal om en vecka.

Om det är brist på spekulanter, så kan det vara en fördel att inte få ut huset "direkt" efter en misslyckad försäljning. Det är bra om det hinner samlas en del köpsugna spekulanter, på marknaden. Alla som är i stadiet att de nu känner sig redo att lägga ett seriöst bud (det är en mognadsprocess), har redan tittat på ditt hus (OK, det kan ha tillkommit någon enstaka sista veckan). Men om några veckor har det tillkommit nya seriösa spekulanter.

15. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 8 677 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Jag skulle tillåtit en förlängd tid. När vi köpte förra huset fick vi förlängt av säljarna och var väldigt tacksamma för det, annars hade vi nog hoppat av. Skälet var lite annorlunda, men ändå. Att som köpare inte närvara på besiktningen känns helt galet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.