Blir mitt första altanbygge så skulle behöva lite input från er kunniga.
Tänkte jag skulle bygga ut det befintliga tralldäcket som finns idag att täcka hela uteplatsen. Idag ligger det plattor som legat i 40 år så de borde vara stabila att ha som underlag.
Materialet på den befintliga trallen är:
Regel: 145x45
Trall: 120x28

Mina frågor är följande:
1. Hur fäster jag den nya trallen bäst mot den befintliga. Är det att sätta dit en regel och skruva fast den mot den befintliga regeln?

2. Den befintliga trallen samt markplattorna sluttar bort från fasad och önskar att följa denna lutning, hur gör jag det bäst? Är det att införskaffa krysslaser och mäta ut fallet?

3. Då vissa markplattor har satt sig olika så antar jag att jag måste ha något att justera detta mot till reglarna, är det terassfötter som används och hur många bör man räkna på?

4. Då skruvregeln är nedsänkt mot bärlinorna i befintliga trallen så kommer jag göra lika här. Frågan är då hur man befäster skruvreglarna mot bärlinorna, är det balksko som jag ska använda?

5. Hur räknar jag ut bäst mängden för materialet som ska användas?

Några andra bra tips och förslag mottas gärna.

Bifogar med bilder hur det ser ut idag och en snabb skiss på hur den nya altanen är tänkt att byggas.

• Altan med befintlig grå trall och gammalt stenplattor, utegrill och byggmaterial syns, i förgrunden en blomkruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss i 3D av ett planerat altanbygge med måttangivelser i SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Ja skruva en regel mot den befintliga stommen

2. Lutningen har du redan på markplattorna så vattnet som hamnar på altanen rinner ner på plattorna och bort från fasaden.

3. Skruva ihop hela stommen och väg av den sen. Använd regelbitar som som stöd ner mot markplattorna där det behövs.

4. Skråskruva är billigast och duger till denna typ av konstruktion. Men använd balkskor om du känner dig mer bekväm med det.

5. https://www.beijerbygg.se/privat/trallvaljaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.