Byggahus.se

Förläggning av kabel på berg.

615 läst  9 svar

1. U
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag planerar att el-försörja en friggebod från ett närliggande bostadshus ( 25m) och har några funderingar om detta.

Utdrag ur Svensk Standard ""Öppen förläggning på berg, – Rör eller U-profil upp till 1,5 m över mark där kabeln genom sitt läge ej är skyddad mot mekanisk åverkan"""

Hur skall detta tolkas i praktiken? Alltså då behovet av skyddsrör.

Vilken kabeltyp rekommenderas i sammanhanget om den förläggs utan skyddsrör?

Kan friggeboden ligga på en egen grupp i befintlig elcentral eller behöver byggnaden ha en egen el-central?

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Du bör inte förlägga någon kabeltyp utan skyddsrör på berg.

Bäst är att använda ett för ändamålet avsett rör, t.ex. SRE-P, och fästa det ordentligt i berget. Ibland ser man också rekommendationer om att använda PEM-slang. Detta fungerar rent mekaniskt men har nackdelen att den inte är märkt kraftkabel vilket ovan nämnda SRE-P är. Fördelen är att det är mycket lättare som privatperson att köpa PEM-slang.

Ur estetisk synvinkel kan det vara värt att fundera på om det går att täcka kabeln/röret på något sätt, t.ex. med sten eller jord.

Friggeboden kan ligga på egen grupp i befintlig central eller ha en egen undercentral, eller parallell central. Allt beror på hur mycket effekt du ska ta ut och var det finns en lämplig inkopplingspunkt.

• Laddar…
  3. U
    Medlem Nivå 2
    OKI. Om jag kör PEM-lsang hela vägen får ju kabeln ett bra mekansikt skydd. Lämplig kabel för slangen är då? Tänker mig att det går att välja en N1XV tex?

4. T
    Medlem · Nivå 15
    Hur långt är vägen över berget? Man kan tänka sig att hyra en riktig stor motordriven kapklinga och såga ett spår. Jag gick lös på ett berg i gräsmattan med en vanlig vinkelslip med diamantskiva. Det gick förvånansvärt bra.

• Laddar…
  5. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    N1XV är en utmärkt kabel i många avseenden. För lite bättre mekaniskt skydd kan man också välja EKKJ. De är oftast prismässigt ekvivalenta, eller så är EKKJ lite billigare. Nackdelen är att den är lite mer svårhanterlig i grövre dimensioner.

Överväg också att kapa en ränna i berget, eller göra andra åtgärder, för att få ner kabeln i backen. Om inte annat så blir det något man snubblar på.

Med PEM-slang med blå rand skulle jag nog försöka märka den på något sätt för att tydliggöra att det rör sig om en kraftkabel i slangen.

• Laddar…
  6. Pen
    Medlem · Nivå 9
    Här är ett exempel på förläggning i blårandad PEM-slang en dryg decimeter under stenbumlingar. Det syns rätt dåligt på den uppladdade bilden, men blårandig är den. Det är en 4 km lång högspänningskabel upp till en transformator på Jakobshöjden 1103 möh vid Grövelsjön. Transformatorn matar endast en mobilmast. Slangen ligger så här på flera ställen utmed leden när schaktmassorna varit för grova för att täcka den.

En nördbild från semestern. I bakgrunden syns Norska fjäll. Fantastisk vandring för övrigt.

.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190802_110420.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190802_110421.jpg

Redigerat 16 aug 14:26
  7. U
    Medlem Nivå 2
    Det är lite blandad terräng men en hel del kalt berg. Coolt att spåra ur berget men jag är nog lite för lat för det :)

Kan det vara någon sklillnad i svårighet att få in kabeln i pem-slangen, N1xV vs EKKJ ?

8. U
    Medlem · Nivå 9
    Hmmmm
    Inlägget tyder på allvarlig arbetsskada
    Nog bäst att uppsöka läkare för att få hjälp
    Fotografera sådant när du är i en så fantastisk natur
    Vill du kan jag PM:a numret till min läkare
    Han har visserligen inte lyckats bota mig, men nån gång ska han kanske lyckas

9. Pen
    Medlem · Nivå 9
    Några män i vita rockar kom och satte på mig en trevlig tröja och gav mig skjuts när jag kom ner.

10. E
    Medlem · Nivå 22
    Ulltand, använd N1XV. Den är mycket enklare att hantera och jobba med.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka