Byggahus.se

Förläggning av golvvärme i litet badrum

1. A
    Medlem · Västra götaland · 2 070 inlägg

Arne999

Medlem
    Jag har köpt LK 5kvm 12mm golvvärmepaket och tänkte lägga enligt skiss. 50mm från vägg, cc150mm Toastolen limmas så jag ser ingen anledning till att snåla in någonstans så länge slangen räcker vill säga...

Golvbrunnen sitter förövrigt 34 cm från ena väggen och 24 från andra . Så jag gissar att jag håller mig en bit ifrån enligt nedan skiss som är hyfsat skalenlig. Finns det några bra tumregler?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-11-15_18-54-59.png

2. A

Arne999

Medlem
    hmm ingen som vet eller har åsikter hur man brukar göra runt golvbrunn? Inser ju att 35m slangen jag fått med inte är väl tilltagen utan det blir precis att den räcker ...

3. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 296 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Ingen slang under toastolen och tänk på att det ska spacklas med fall i duschen så du håller avstånd till brunnen inte så tight som du har ritat

4. A

Arne999

Medlem
    Finns det några bra tumregler för avstånd till brunn??

5. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Typ 7-20 mm/m enl gvk så typ 13 mm fall skulle ju innebära om du vill ha noll vid brunnen ska slingan släppas så du får minimal täckning tex på träbjälklag ska man ha typ 12mm spackel över slingan då är det 24mm över brunnen på 1 meter

6. A

Arne999

Medlem
    Syfta snarare på hur nära man bör ha slingor, sedan får man väll anpassa golvbrunnshöjden därefter. jag har satt golvbrunnen för lågt som det är eftersom jag va inne på att ha elvärme först så tanken är att smäcka tid en föröjningsring eller förhöjningssats (jafobrunn) utan att ha läst på så mycket om vad det innebär men fattar det som att det är ganska flexibelt

Jag kan ju inte gärna ha en radie på 1m runt golvbrunnen utan värme? ja vill ju heller inte gjuta på alldeles på tok för mycket om det inte spelar så stor roll.

7. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 1 682 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    Fick order av "min" hantverkare n3r det begav sig att inte lägga närmare än 30cm. Satte 12mm-slangen i armeringsnätet i golvspånet.

8. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Typ 30 cm låter bra

9. S
    Medlem · Norrbotten · 287 inlägg

spendera

Medlem
    Räknar man dessa 30cm från centrum eller kanten av golvbrunnen?

10. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 1 682 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    Kanten i mitt fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.