Byggahus.se

Förklistrad takpapp

1. B
    Medlem Nivå 1
    Vad är fördelen med att köpa förklistrad takpapp? Kan man ha längre cc-avstånd mellan spikarna då? Mycket spikande blir det!

2. T
    Medlem · Nivå 19

Re: Förklistrad takpapp

Hej

Om jag fattat rätt så beror det till att börja med typ av takpapp, vid underlagstäckning så spikar du med förklistrat bara igenom ett lager papp, istf två annars. Om det gäller ett papptak, så ska väl dessa alltid klistras och om du då har förklistrat, som väl då ska 'svetsas' med värme, så slipper du hanteringen med separat klister. Risk finns för att jag blandat ihop saker lite. Kolla in http://www.mataki.se där finns en hel del info att hämta.

Hesjvejs

ThomasX

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Det är inte konstigare än att du slipper kleta med asfaltsklister när du annars hade behövs göra det.

4. B
    Medlem Nivå 1

Jag ska lägga takplåt och ska då täcka taksponten med papp. Där ska jag inte behöva klistrad kant igentligen. Min fundering var om jag i det läget kan spara in på spikandet genom att välja förklistrad papp.

5. H
    Moderator · Nivå 25

Jag har uppfattat det som att man använder klister (föklistrat eller manuellt pålaggd) om taklutningen är för låg (kommer inte ihåg vad den kritiska vinkeln är). Man spikar underlagspapp i sin övre kant, på den del som lappas öcer av nästa skift, om takvinkeln är tillräcklig så behöver man inte limma kanten, den hålls på plats av läkten.

Vad som gäller vid plåttak vet jag inte. Det borde ju vara mindre problem med inblåsande vatten, så limningsbehovet borde ju vara mindre.

6. T
    Medlem · Nivå 19

Nop. Det går åt lika många spikar, skillnaden är att vid oklistrat spikar du igenom bägge lagren men vid klistrat endast det undre.

Den magiska gränsen för klistring går vid 18 grader.

Hejhopp

ThomasX - som idag känner sig lite kategorisk :)

7. Manberg
    Medlem · Nivå 8

Takpapp vid vinkelränna?

Felpost

Redigerat 22 feb 2009 18:38
  8. Axelzons
    Medlem Nivå 3
    Hej, jag är ny här så detta blir min första post :)

Oklistrad underlagspapp exempelvis YAM2000 är inte rekomenderad att lägga på andra tak än ekonomibyggnader, kvaliten ska vara YAP2200 för att få ett fullgott tak på sin villa, vissa försäkringsbolag kan börja bråka om det blir en framtida skada och de upptäcker att det har använts oklistrad underlagspapp.

Ang. spikningen så ska/kan det göras i övre kanten på våderna sen drar man remsan och pressar ihop limskarven, om taket inte lutar för mycket så gå gärna på skarven med mjuka skor.

Tillverkaren visar att man KAN spika även underkanten, dvs synliga skallar, men inget jag rekomenderar om man kan låta bli :)

// Axelzons

9. MaZtoR
    Medlem Nivå 6
    Det finns YAP2200 utan klisterkant och det finns YAM2000 med klisterkant.

10. A
    Medlem Nivå 15
    YAP och YAM anger vilken stomme det är i "pappen", inte om det har klisterkant eller inte.

11. Axelzons
    Medlem Nivå 3
    Jo så är det, klumpigt skrivet av mig, men använder man YAP2200 med klisterkant så har man inte snålat i alla fall :)

12. K
    Medlem Nivå 1
    Hej. Jag har fått papp sen tidagre som kommer räcka till halva mitt tak.
    Det är en äldre del 80kvm2 och en tillbyggnad på 84 kvm2
    Ska man köpa likadan till andra delen eller kan jag lägga olika papp på taket.
    Till saken hör att den papp jag har är lite dyrare än man kanske behöver.
    Det är en Isopal Underlagsduk flexilight 25x1,2 klisterkant ca pris 45kr kvm2
    Det jag tänkte forsätta med är en Isopal Underlagspapp Kerabit 500 UB (YAP 500) som "bara" kostar ca 27 kr kvm2.
    Ska man isånt fall lägga den bättre pappen på den gamla råsonten som har lite hål från tidigare plåtskruvar.
    //Daniel

13. T
    Medlem Nivå 1
    Det spelar ingen roll vilken papp som ligger vart. Icopal är ett kändare märke i Sverige och tar därför betalt där efter. Kerabiten är utmärkt och därför mycket mer prisvärd.
    Det är inga problem med att använda 2st olika papper på taket. Men använd dom på olika ställen,fram/baksida.