Byggahus.se

Förklaring av "nyttjanderätt"

1. F
    Medlem · Södermanland · 200 inlägg

fredrik_o_sara

Medlem
    Hejsan!

Vi har ett transformatorskåp på vår tomt som jag inte funnit något servitut på. Däremot finns det enligt inskrivningsmyndigheten samt lantmäteriet en (jag citerar) "Nyttjanderätt för markområde för avloppsanläggning m.m."

Jag har kontaktat Landsarkivet för att få en kopia på avtalet för nyttjanderätten.

Men, finns det inget servitut på transformatorskåpet så är det väl egentligen inget som hindrar att jag ber ansvarig för skåpet att flytta det?

Är lite vilsen ... ::) Vill bara veta vad som gäller EGENTLIGEN då det inte finns några papper skrivna på detta transformatorskåp.

2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Förklaring av "nyttjanderätt"

Jag utgår ifrån att du inte använder transformatorstationen.

Du kan ju alltid försöka att få bort transformatorstationen genom att be om en flytt.

En annan sak är att någon som motinvändning kan hävda bättre (partiell-) rätt till marken än vad du kan. Denna bättre rätt kan t ex vara just som du skriver en nyttjanderätt. Vanligast är att sådan är angiven vid fastighetsbildningen eller (i egenskap av skriftlig upplåtelse) inskriven i fastighetsregistret. Sådana skriftliga upplåtelser kan antingen förekomma som servitut eller "vanliga" nyttanderätter. Förutom den skriftliga varianten kan även förekomma muntliga upplåtelser; dessa är dock inte inskrivna. Lantmäterimyndigheten utreder mer än gärna vilka intrångsrätter som gäller för din fastighet. Räkna dock med att gräva djupt !!! [ner i plånboken alltså :D]

Lycka till  :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.