Byggahus.se
Hejsan. Förlåt för en dum fråga.
Men jag har en pelletspanna och vattenburna radiatorer.
Jag har en 2-plans villa med källare.
Tidigare år har jag höjt och sänkt värmen med hjälp av shunten. Alltså har termostaterna på radiatorerna stått på högsta.
Anledningen till att jag gjort så är för att jag är själv varannan vecka och då är jag bara på en våning där jag ändå eldar i kaminen. Det har funkat och jag har inte brytt mig tidigare.

Men nu eftersom allt är så dyrt nu så undrar jag vilket sätt som man egentligen bör höja och sänka värmen?

Jag antar att jag bär ställa in shunt och cirkulationspumpen för att sedan bara reglera termostaterna.

Min cirkulationpump har 3 lägen vilken bör användas?
Shunten har 10 lägen vilken borde vara rimlig?
Hur ska jag tänka när jag ställer in allt.

Automatik som styr shunten, följande givare kopplade till styrautomatiken; framledningsgivare, utegivare samt helst innegivare.

Termostaterna på radiatorerna bör bara strypa flödet när rummet värms med extern värmekälla.

M
Termostaterna är enklast de ställer du på 3 om det är vanliga Danfoss som går till 5, då får du ca 21 grader varmt i rummet.

Pumpen och shunten är knepigare, pumpen kan du prova att ha på ett eller två, märker du att det är kallt och det inte hjälper att höja shunten får du öka pumpens fart. Får du knäppningar i elementen så ändra farten på pumpen.

Shunten kommer du få ändra på beroende på utomhustemperatur, är det kallt så öka är det mildare så sänk.

• Gilla
Robin-8
  • Laddar…
M mnils skrev:
Termostaterna är enklast de ställer du på 3 om det är vanliga Danfoss som går till 5, då får du ca 21 grader varmt i rummet.

Pumpen och shunten är knepigare, pumpen kan du prova att ha på ett eller två, märker du att det är kallt och det inte hjälper att höja shunten får du öka pumpens fart. Får du knäppningar i elementen så ändra farten på pumpen.

Shunten kommer du få ändra på beroende på utomhustemperatur, är det kallt så öka är det mildare så sänk.
Aha okej så det finns ingen rakt lösning alltså. Utan shunten får man reglera lite då och då. Tack för svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.