Jag behöver ett förkläde till möbelsnickeri, så jag hoppas tråden ligger i rätt avdelning. Inte så svårt trodde jag, även om jag är lite för stor för många heltäckande köksförkläden. Sökte på snickeriförkläde på lite olika språk och blev bara förvirrad. Om någon har tips på ett bra förkläde där jag kan få plats med en tumstock tar jag tacksamt emot det. Under tiden bjuder jag på några av mina ”fynd” på nätet.

Brunt snickeriförkläde med flera fickor, bärs av person. Verktyg som en såg och penna är synliga i fickorna, vilket visar praktisk användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om han kan gå runt med en hel bågfil i fickan, så borde det gå med en tumstock, men jag tror man kastrerar sig om man sätter sig med en tumstock i den fickan. Enligt beskrivningen är förklädet blått.

Brunt snickeriförkläde med många fickor fyllda med verktyg som hammare, måttband och tänger, buren av en person i blå skjorta.
Skapa konto

Person i blå skjorta bär brunt snickeriförkläde med verktyg, inklusive hammare och måttband, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Det här verkar vara förstavalet för den som behöver gå runt med tre olika hammare. Jag vet inte varför man vill göra det och det ser inte han på den andra bilden heller ut att veta. Enligt beskrivningen passar det för servitörer och konstlärare.

Blått snickeriförkläde med flera fickor, sett framifrån, bärs av person i olika vinklar. Stor ficka till vänster på förklädet.
Skapa konto

För den som vill ha hängselbyxor, men inte riktigt vågar.

Brunt snickeriförkläde med fickor, bärs av man som håller såg, vita handskar och röd svetsmask; förklädet har plats för verktyg.
Skapa konto

Snickare bär brunt förkläde och borrar i trästycke på arbetsbänk, omgiven av handverktyg.
Skapa konto

Min favorit. Bra för den som är redigt stark och lite förvirrad.

Svart snickeriförkläde med stort främre fack, innehållande verktyg. Märkt med "Veritas", avsett för hantverkarens redskap och tumstock.
Skapa konto

Jag tänkte att de som bevisligen håller på med snickeriprylar på hög nivå borde ha något bra förkläde. Fast Veritas är nog det som jag minst vill prova.

Någon som har ett bättre tips än de jag hittat?

• Haha
  • Gilla
frause och 13 till
  • Laddar…
Vad har du krav-spec?

Rimlig tumstocksförvaring och inte för smala axelband är nog mina enda krav. Och plats för penna och lite andra prylar, men det tror jag alla förkläden klarar av.

Jag har inget tips på ett BRA förkläde, men kan komma med råd om vad man bör undvika:

I en matvarubutik såldes grillförkläden ut pinsamt billigt när säsongen tog slut härom året. De var gjorda i ganska rejält läder och rejält prissänkta så jag trodde att jag gjorde ett fynd till snickarboden och slog till på ett. Ganska raskt insåg jag att det passar bättre för den glade amatörgrillaren än för den ännu gladare amatörsnickaren. Här är de främsta tillkortakommandena:

1. Remmarna man knyter med är gjorda i styvt läder vilket innebär att rosetten jag knyter går upp inom fem minuter efter att jag knutit den.

2. Nackremmen är av styvt läder och tappar kontakten med nacken så fort jag böjer mig framåt.

3. Även själva förklädet är i styvt läder vilket innebär att ovandelen är ungefär lika smidig som ett medeltida harnesk och trycks upp under hakan så fort jag böjer mig framåt. (Japp, jag är ganska kort (1,72) vilket påverkar passformen.)

4. Det har inga fickor. Det gör i och för sig inget för mig, för min snickarbod är så liten att var jag än står i den så har jag alla verktygen inom armlängds avstånd. 😆

Punkt fyra var jag medveten om när jag köpte förklädet, de andra nämner jag för att avråda andra från att göra samma misstag som jag. 😊

• Haha
  • Gilla
Allman och 6 till
  • Laddar…
J
Har man vanliga kontorsbyxor och slips under när man snickrar? Eller står man i bara mässingen i snickarboden? Känns lite Ernst-känsla på snickeriet...

Jag har levt ett helt liv utan att känna till att man ska ha förkläde när man snickrar...

Antingen har jag dragit en overall över mina vanliga jeans och t-shirt, eller har jag arbetsbyxor och arbetströja/jacka.

I köket fyller ju förklädet en funktion, då jag har samma kläder vid matlagning som till övrig vistelse inomhus.

Dock ska jag erkänna att jag tänkt att ett sånt där skinnförkläde, till matlagningen, kanske skulle vara bättre än ett av tyg... Men inte tagit steget ut. Känns lite lederhosen...

J JohanLun skrev:
Antingen har jag dragit en overall över mina vanliga jeans och t-shirt, eller har jag arbetsbyxor och arbetströja/jacka.

I köket fyller ju förklädet en funktion, då jag har samma kläder vid matlagning som till övrig vistelse inomhus.
Samma i verkstan som i köket, byta kläder gör.man när man ska lägga sig.
Har ett förkläde för matlagning och ett för verkstan..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag skulle finna det helt sjukt störigt att snickra i ett förkläde. Har lärt mig navigera mina 20 kvadrat i stretchjeans, att ha nåt extra som hänger ner där framme hade satt hela det navigationssystemet ur funktion. Som när man drar in magen så mycket det går för att inte välta ner den där plankan som sticker ut 10cm från hyvelbänken. Var gör man av den där extraframdelen när man ex kryper på golvet o letar en tappad skruv under arbetsbänken? Eller när man blir akut pissnödig mitt i nån kritisk limning? Dessutom varmt o instängt.

Bra o givande bidrag känner jag, går nog o lägger mig istället.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
ulfben och 11 till
  • Laddar…
Jag skulle nog i första hand satsa på ett par bekväma servicebyxor med plats för tumstock och penna i benfickor. Sen kanske komplettera med ett billigt "grillförkläde" som kan användas som skydd för kläderna kortare stunder. För längre arbetspass med förkläde skulle jag nog vilja ha rejälare band som går över axlarna snarare än runt halsen likt flera av dina exempel.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Dheri Dheri skrev:
Sen kanske komplettera med ett billigt "grillförkläde" som kan användas som skydd för kläderna kortare stunder.
Har på senare tid använt mitt "grillförkläde" rätt mycket när man gör lite kortare pass, mycket på grund av att jag är för lat för att byta om. Annars är det suveränt när man håller och blaskar med vatten som stänker, t.ex. våtslipning på slipstenen. Min spaning är att fickorna är rätt värdelösa, i och med att de är utanpåliggande och skinn är betydligt styvare än tyg.

• Gilla
Schillemann
  • Laddar…
Många tankar och ett mysterium. Vi börjar med mysteriet. När @Ola C skrev sitt inlägg sov jag, men när jag vaknade hade det redan fått "bästa svar". Jag trodde att det bara var jag som startade tråden som kunde ge det. Skumt.

Jag har ett par bra byxor, med bland annat tumstocksficka, och en skräptröja på mig när jag har ett längre pass i snickeriet. Fast en del dagar har jag flera korta besök och det är då jag inte alltid orkar byta om. Som i dag då jag jobbar hemifrån, men kommer smita ut och göra ett antal limningar och lite slipande. Då skulle ett förkläde som skyddar mot lim och spån vara kanon. Tror jag. Ungefär samma funktion som @JohanLun och hans overall.

Sedan skyddar ett förkläde mot att visa upp sig på Youtube med öppen gylf, om man har det problemet.

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Jag kör julas hängselbyxor, man borde kunna klippa och sy lite i dem för att få ett kompetent förkläde istället. Fast med gylf då...

Om syftet är att skydda kläderna när man gör något enklare skulle ju kanske en sådandär "verkmästarrock" kunna fungera.

Jag trodde tjocka läderförkläden mest användes när man gjorde något jobb med vassa eller varma spånor eller gnistor.

N Niq skrev:
Om syftet är att skydda kläderna när man gör något enklare skulle ju kanske en sådandär "verkmästarrock" kunna fungera.

Jag trodde tjocka läderförkläden mest användes när man gjorde något jobb med vassa eller varma spånor eller gnistor.
Jo, är mera svetsvibbar.

Ola C Ola C skrev:
Eller när man blir akut pissnödig mitt i nån kritisk limning?
Det är då förklädet skyddar din kritiska limning från skvätt :)
Men utifrån ditt inlägg och vissa ytube-filmer förstår vi ju alla vad du använder för känselspröt för att navigera i din verkstad :)

• Haha
  • Älska
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
En inte helt oviktig aspekt som jag missade i mitt förra inlägg är imagen och vilken grupp man vill tillhöra. Bara några exempel, legendariska snickare (Sam Maloof, James Krenov och Paul Sellers), bekväma kläder o inget förkläde.
En man arbetar på en stol i en verkstad med trädelar hängande i bakgrunden.
Skapa konto

En äldre man i arbete i ett snickeri, hyvlar trä vid en arbetsbänk omgiven av sågspån och verktyg.
Skapa konto

En äldre man snickrar i verkstaden, omgiven av verktyg och träbitar på en arbetsbänk.
Skapa konto

Nutida posörer med fokus på att se viktiga ut på sociala medier. Här i form av Katz Moses, Ernst samt en som jag inte hittade namnet på.
Snickare i förkläde framför snickarbänk med träverktyg och träföremål i hyllor i bakgrunden.
Skapa konto

En man i brunt förkläde står i ett rum med hyllor, visar byggskisser och förbereder träbitar på ett bord.
Skapa konto

Snickare i verkstad omgiven av verktyg, bär brunt förkläde och svart t-shirt, står vid ett arbetsbord.
Skapa konto

Känner att detta inlägget är ännu bättre än det du gav "bästa svar" till, kan du kanske ändra?

P.s. Ska jag bidra med något vettigt också i denna tråden kan du kanske försöka lista ut vem herren längst ner är o fråga vad han har för förkläde.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Garderobssnickarn och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.