Hej

Jag håller på att renovera ett nyligen inköpt hus där det finns en del byggmissar.

Huset är en gammal skola där golvet på första våningen är uppbyggt, detta för att fönsterna ska hamna i korrekt höjd iförhållandet till golvet. Detta innebär att innegolvet ligger ca 40 cm ovanför "orginalgolvet". Nu ligger det lös isolering utlagd på det gamla innegolvet vilket resulterat i en luftspalt mellan isolering och nuvarande innegolv och det blåser upp KALL KALL luft runt väggarna, detta MÅSTE åtgärdas. Nuvarande innegolv ska fixas till (furugolv som vridit sig) och det är mindre jobb att lyfta bort detta furugolv. Golvet ser ut så här (har en bild men kan inte länka upp den)

Nuvarande innegolv
Luftspalt (30 cm)
Isolering, lös, 10 cm
Gammalt innegolv, 4 cm
Gammal isolering, sågspån, ca 15 cm
Blindgolv
Krypgrundsavfuktare (Corroventa), inklusive plastad mark.

Min tanke är att spika ett nytt blindgolv ca 20 cm under nuvarande innegolv och isolera med 20 cm gullfiberisolering. Den gamla isoleringen (både lös gullfiber och sågspån) får ligga kvar.Detta innebär att jag får en luftspalt på ca 10 cm mellan två lager av isolering.

Vad säger ni, finns det några fel i detta byggsätt?
Hur gör man med fuktspärr mm, ska man skippa detta i ett hus som är 100 år gammalt?
Krypgrundsavfuktaren tar väl hand om eventuell fukt ifrån grunden.
Har ni några andra lösningar som ni tror är bättre?

mvh
/Urban

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.