3 299 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Förhöjda värden i syllen
Hej!
Jag sitter med ett besiktningsprotokoll framför mig för ev. husköp.
i Besiktningsprotokollet står det att det finns förhöjda fuktvärden i syllen. Detta är ett rad hus då det endast finns syll i två delar.
Ena delen var det 2 mätpunkter 17,1% FK samt 21,6% FK (fuktkvot)
Andra delen mättes17,4% FK 1 mätpunkt
Gränsen för var det finns risk för mikrobiell tillväxt går vid 17 % FK
I övrigt inga förhöjda fuktvärden i hela huset.
Tacksam för svar om detta är stora förhöjda värden, eller om det är så lågt att det ej behövs bytas akut.
Tacksam för svar
Tobias E
Jag sitter med ett besiktningsprotokoll framför mig för ev. husköp.
i Besiktningsprotokollet står det att det finns förhöjda fuktvärden i syllen. Detta är ett rad hus då det endast finns syll i två delar.
Ena delen var det 2 mätpunkter 17,1% FK samt 21,6% FK (fuktkvot)
Andra delen mättes17,4% FK 1 mätpunkt
Gränsen för var det finns risk för mikrobiell tillväxt går vid 17 % FK
I övrigt inga förhöjda fuktvärden i hela huset.
Tacksam för svar om detta är stora förhöjda värden, eller om det är så lågt att det ej behövs bytas akut.
Tacksam för svar
Tobias E
Vad är det för grund? Platta? Krypgrund?
Hej, sitter i samma båt som du. i mitt protokoll från Anticimex så är fukt kvoten mellan 17-21% på syllar som vilar mot bottenplattan direkt i källaren, sk 70-tals hus. Viss lukt kunde även kännas. Åtgärdsförslaget är att riva ut dessa och ersätta dom med ny konstuktion som inte har kontakt med betongen. Pratade med en man på Byggcentrum som inte tyckte att 17% var så mycket, men det minskar ju inte med tiden. Så, det är nog bara att bita i det sura äpplet!
Hej!
Jag har pratat med en nära bekant som är besiktiningsman och jobbar mycket med fukt, han säger att vid de värdena är det störst risk för lukt, röta är det ingen större fara. i vårt hus fanns ingen lukt. men finns det så är det kanske läge att byta.
Vi skall också byta så småningom men vi väntar nog liten stund med det.
Jag har pratat med en nära bekant som är besiktiningsman och jobbar mycket med fukt, han säger att vid de värdena är det störst risk för lukt, röta är det ingen större fara. i vårt hus fanns ingen lukt. men finns det så är det kanske läge att byta.
Vi skall också byta så småningom men vi väntar nog liten stund med det.
Liknande trådar
-
Radonmätning 5 år senare, förhöjda värden. Tips tack.
Miljö & Hälsa -
Anmärkningar i besiktningsprotokoll (förhöjda fuktvärden m.m.)
Köpa & Sälja hus -
Förhöjda fuktvärden i betongplattan
Tvättstuga -
Kraftig förhöjda fuktvärden i garageväggarna..
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förhöjda fuktvärden under tilluftsventilerna
Ventilation