Förhöja teglad vägg. Alternativ?

289 läst  10 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Gammal extrabyggnad på tomten har väggar av putsad tegel. Väggarna är 2m höga.

Jag vill "förhöja" dessa väggar att även fylla gavlarna upp till nock (som idag är träfasad).

Min tanke är förhöja gavlarna med lecablock men är osäker på hur jag ska fästa de första lecablocken i den befintliga tegeln. Borrar man ner armeringsjärn och i så fall hur djupt behöver man gå? Finns det något bättre sätt?

Gavlarna invändigt måste vara starka då jag planerar att fästa en chins-ställning för träning här. Vill ju inte att hela den nya väggen ramlar in över mig när jag hänger där.

Har bifogat en sjukt bra skiss som beskriver planen

Redigerat 11 feb 08:56
  2. J
    Medlem · Nivå 20
    Jag är ju ingen murargesäll utan närmar mig problemet mer ur konstruktiv synvinkel. Några frågor. Ska du ta bort taket innan du murar upp gavlarna? Om inte, hur är taket infäst idag? Är den gamla tegelväggen en helstensvägg?

Man bortser ofta från att lyftkrafterna kan bli ganska stora, så någon form av förankring är nog lämplig. Skåne är ett riktigt blåshål på sina ställen. När det gäller murningen av lecastenen rekommenderar jag att du kollar vad de ledande tillverkarna (t.ex. Weber) skriver om armering. Ska du putsa lecan så är det säkrast att använda samma typ av bruk som använts på teglet. Leca ska putsas på båda sidor för att bli tät.

3. H
    Medlem · Nivå 16
    Om det är en äldre byggnad kan den vara murad med helstensmur i kalkbruk. Eftersom äldre stengrunder ofta rör sig litet och kalkbruk är aningen elastiskt skulle jag i så fall fortsätta uppåt med samma konstruktion.
    Antagligen tycker folk att jag är feg men modernt murverk med cementbruk spricker ofta loss från äldre murverk med kalkbruk just på grund av skillnaden i elasticitet.

• Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 1
    Ja du har med all säkerhet rätt. Förmodligen helsten och om bruket är som resten av byggnaderna så är den väldigt ”lös” och jag antar då att det är kalkbruk.

Hur gör man kalkbruk? Kan man då använda kalkbruk med större murblock av typ Leca?

5. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret. Taket ska vara kvar så jag tänkte mura vidare upp tills jag möter taket. Takstolarna är intakta och kan vara kvar som de är. Det är med största sannolikhet helsten.

Frågan är bara hur man förankrar så säkert att inte gaveln trillar in när jag börjar belasta den

6. J
    Medlem · Nivå 20
    Ladda ner Webers projekteringsanvisningar för Lecablock (www.weber.se). Där finns alla tabeller som man behöver. 250 mm djupa Lecablock, med armering i vart tredje skift, ger väldigt stadiga murverk. En sådan 8 meter hög och 8 meter lång mur tål en horisontell vindlast på ca 120 kg/kvm. Med samma byggprincip kommer dina, i sammanhanget små, gavelspetsar att kunna tåla väldigt stora horisontella laster.

7. F
    Medlem Nivå 1
    Jag är inte så orolig för just själva gavelspetsen i sig utan hur man armerar ner i den befintliga helstensväggen ska ske. Borrar man ner armering ner i den? Tänker att hela gaveldelen annars skulle kunna falla in eller ut i ett helt stycke.

8. H
    Medlem · Nivå 16
    Ja det är just därför som jag skulle satsa på tegelmur med kalkbruk. Den tar fast i och samverkar med den gamla murningen.

• Laddar…
  9. F
    Medlem Nivå 1
    Good point men skulle det bli samma effekt med större stenar men med kalkbruk tror du? Eller är det just spridningen med flera små stenar som skapar/bidrar till elastiteten ?

Tänker då stora lecablock men (59cm?) men med kalkstensbruk motsvarande i befintlig vägg.

Med tanke på hur viktigt armering verkar vara börjar jag undra hur ens mitt hus kan stå kvar. Det har ju endast helsten

10. J
    Medlem · Nivå 20
    Tegelmuren innehåller mycket mer bruk än lecamuren.

Jag är tveksam till att mura leca med kalkbruk. Helst ska man använda en viss sorts tunnbruk. Då är det nog en bättre lösning att fortsätta med tegel och kalkbruk, fast det ställer större krav på murarskicklighet. En lecamur kan annars förankras i teglet på flera sätt. Borra ner ner lite större hål för armering som fylls igen med bruk, eller fästa stålband med expanderbult. Gavelspetsen kan dessutom fästas i takkonstruktionen på något sätt.

• Laddar…
  11. F
    Medlem Nivå 1
    Ok. Ja. Så borra ner i befintlig mur för att förankra låter för mig också som den säkraste lösningen. Kanske i kombination med nån sorts förankring i takstolen. Tack så mycket för din feedback.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: