Byggahus.se

Förhandsbesked

1. L
    Medlem · 4 inlägg

liza

Medlem
    Hej
    Vi lämnade in våran ansökan om förhandsbesked för 2 veckor sedan. Hadläggningstiden är upp till 8 veckor. Bör man kontakta dom och fråga hur det går? Eller ska man snällt sitta hemma och vänta på besked? Vad är det dom kollar upp inför ett förhandsbesked?
    /Liza

2. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Re: Förhandsbesked

Ligg på och var så där lagomt jobbig. Vänlig men krävande så att de vill bli av med dig. Lustigt förresten att en förhandsbesked tar mer tid än ett bygglov.

mvh
    David

3. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att ett förhandsbesked tar längre tid än ett bygglov. Ett bygglov har tidigare överväganden (i form av detaljplan, förhandsbesked e.dy.) att grunda sig på. Det har inte förhandsbeskedet. Detta skall istället ta ställning helt från början till om det över huvud taget är lämpligt att bygga på den aktuella platsen. För det måste handläggaren åka dit, forska i olika inventeringar och register om naturvärden, kulturhistoria, kolla upp avstånd till lantgårdar, grundvattenförhållanden, rasrisk, huruvida postverket, brandkåren och hemtjänsten kan tänka sig att åka till platsen i sin verksamhet, osv. Kom ihåg att huset byggs inte bara för Dig. Myndigheten måste förutsätta att du kanske säljer huset efter två år och en rullstolsbunden, elöverkänslig astmatiker flyttar dit, och börjar ställa krav på att närmaste bonde inte får hålla kor längre... Med mera, med mera... Jag tror att förhandsbeskeden går på remiss till femtioelva myndigheter och sedan skall de upp i byggnadsnämnden för ett avgörande. Det skall normalt inte ett bygglov.

4. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Aj oj aj! Jag ger mig. Glömde alla Sveriges femtielva myndigheter. Tänkte inte på det...

mvh
    David

5. L
    Medlem · 4 inlägg

liza

Medlem

Tack för informationen. Då vet jag vad dom behöver tiden till. Att vara lite jobbig är ju inte svårt, så det får bli ett telefonsamtal också.

/Liza

6. P
    Medlem · 21 inlägg

petar

Medlem

Vi tog första kontakten för förhandsbesked i november och har fortfarande inte fått besked! Jag har legat på ganska mycket. Mest via mail eftersom handläggaren ej svarar i telefon. Till saken hör att vi vill bygga i randzon, dvs. enstaka hus kan få bygglov men annars måste det detaljplaneras. Handläggaren hade dessutom ej korrekta kartor så när ärendet kom till länsstyrelsen visade det sig att risken för fornlämningar var väldigt stor, varefter vi flyttade tomten ett par hundra meter för att sedan få beskedet från bygglovskontoret att det nya förslaget ej låg i närhet till befintlig bebyggelse och alltså inte var lämpligt! Man blir ganska trött på allt, men vad kan man göra....

Kanske borde man pratat mer med handläggarens chef. Det har vi inte gjort alls.

Kontenta:
    * Se till att ligga på!
    * Se till att de har korrekt information (kartor etc.)

/Peter

7. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Kan komplettera Peters råd med att också prata med grannarna. Om det är någon som lämnar in en erinran drar handläggningen ut på tiden, även om ni i slutänden får rätt. Vet du om att någon granne har synpunkter på bygget har du möjlighet att bemöta dem tidigt.

För oss tog det 5 månader att få veta att stadsbyggnadskontoret kommer att föreslå ett avslag pga att en granne tycker belastningen på tillfartsvägen som går över hans mark blir för stor. Får man veta sådant tidigt kan det finnas möjligheter att komma överens med grannarna om en lösning innan ärendet skall upp i byggnadsnämnden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.