Byggahus.se

Förhandsbesked om bygglov?

1. M
    Medlem · 19 inlägg

Mickelin

Medlem
    Hur mycket information bör man ha med? Hur gör man det smidigast så att det går fort att få besked?

Mvh Mickelin

2. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Re: Förhandsbesked om bygglov?

Det krävs som regel inte mycket information i ansökan. Att du vill bygga, typ av hus (1-plan, 1 1/2-plan, etc) och hur du tänkt lösa vatten och avlopp. De flesta kommuner har färdiga blanketter som man fyller i. Jag skulle dock rekommendera att ni skickar med ett husförslag, om ni vet vad ni vill bygga (fasadskisser och förslag till placering på tomten). Ofta beviljas förhandsbeskeden med någon luddig formulering, i stil med att huset skall passa in i det omgivande kulturlandskapet. Har ni haft med ett husförslag slipper ni ev. framtida diskussioner om vad som passar in.

Hur man gör för att det skall gå så fort som möjligt är det nog många som skulle vilja veta. Enda tipset jag har är att hålla täta kontakter med handläggaren på stadsbyggnadskontoret, så vet ni i alla fall vad som händer och slipper bli bortglömda. Hur fort det går verkar skilja mycket mellan olika kommuner. I min kommun verkar det normalt ta 3-6 månader.

3. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Förhandsbesked om bygglov?

Håller med! I vårt fall tog det 3 månader men sedan har grannarna överklagat så nu är vi snart uppe i 6 månader....segt!

Absolut bör du stämma av husformen/arkitektur med handläggaren och deras sakkunniga. Det gjorde vi i ett tidigt skede och något funkishus på landet går t ex inte. Klassiskt måste det vara vilket vi nu har ritat fast med lite moderna drag.

Glöm inte att diskutera avloppslösningen med Miljö/Hälsa och verkligen stäm av denna. Det kan vara lite problem med vissa lösningar nämligen beroende på vad kommunens miljöpolicy säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.