Byggahus.se

Förhandsbesked men sedan??

1. eerieva
    Medlem · Gävleborgslän · 33 inlägg

eerieva

Medlem
    Hejsan

Här kommer några funderingar från en frågvis gröngöling :)

Vi är på gång att stycka av en tomt på mina föräldrar mark för att inom något år bygga fritidshus där, platsen är ett par mil utanför stan och har varken el eller rinnande vatten. Charmigt värre, men det är så vi vill det ska vara! Det ligger strax utanför strandskyddet och enligt byggnandsnämnden verkar det inte vara någon fara för avslag. Om jag förstått rätt börjar man med ett s k förhandsbesked på byggnadlov, (det kostar ca 4 000:- om det är positivt.)
    Hur går jag vidare sedan, ska man ansöka om ett definitivt byggnadslov eller vad?
    Läste lite vad andra frågat osv. där nämner man övriga kostnder på detaljplan osv när krävs det osv. Vad kostar därefter själva avstyckningen av tomten, kan det vara olika i olika kommuner?
    Tacksamt glad för alla svar. MVH Eva

2. J
    Medlem · 81 inlägg

Jonas_Hammar

Medlem

Re: Förhandsbesked men sedan??

Hej

Först söker du ett förhandsbesked, ansökningshandlingar finns på din kommuns hemsida.
    Till den skall bifogas plan och fasadritning samt en skiss på fastighetskarta var den tänkta tomten ska vara samt husets placering.

sen ska tomten avstyckas
    ansök om detta på lantmäterimyndighetens hemsida
    kostnad ca 14000:- för tomter upp till 5000m2

Sen är det dags att söka bygglov

på kommunen (byggnadsnämden) kan dom svara på vad som behöver bifogas din ansökan ( det skiljer lite beroende på vart man bor) nybyggnadskarta o.s.v.

räkna med att från ansökan om förhandsbesked till byggstart tar minst ett år
    (kan gå fortare om man ligger på)

lycka till /Jonas

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Du kan lika väl söka om bygglov redan nu, framförallt om kommunen redan uttryckt sig i positiva ordalag.

Avstyckningen kan kosta mycket, mycket mer, vilket vi tyvärr själva fått erfara.

4. B
    Medlem · 58 inlägg

byggnissa

Medlem

Om ni nu söker förhandsbesked kom ihåg att detta besked gäller i två år, alltså sök bygglov inom två efter givet förhandsbesked.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.